Jump to content

Høyt turtall, ingen pådrag- Yamaha 9,9 HK 2007 mod.

Seifiske

Recommended Posts

Rana plast 17 fot.

Den går i plan ved full ytelse, men i dag ville den plutselig ikke gå fremover ved ca 50-60 prosent turtall og mer. 
aldri vært et problem tidligere. Har hatt motoren siden den var ny i 2007. 
tenkte kanskje det var lite bensin på tanken og at den bare sugde inn luft, men fylte på tanken nå i kveld og samme problem. 

Skal prøve å pumpe, men rart at motoren går helt fint i lav fart, men den mister all fremgang ved høyt turtall.

aldri skjedd tidligere. 
forgasser, tennplugger, omjeskift og alt er nettopp tatt. Motoren starter med en gang og går veldig fint i nøytral. 

Hvis propellen slipper i vulken, er det noe man kan utbedre selv eller må den på verksted?9

Skrotnisse skrev for 2 timer siden:

Enig med Ivar, bytt propell. Eventuelt lån deg en før du kjøper.

Men hvor mange kjente tilfeller av vulk-slipp vet du om på en original Yamaha 9.9D eller 9.9F ? Jeg har kjørt opp på skjær, over tømmerstokker +++ til bladene brekker av... sveist på nye blader, kjørt videre.. aldri fått den yamaha serien til å slippe...

Har hatt mange 9.9F i utleie, selv ikke turistene har klart å knekke vulk, selv med fanglina godt surret inn i propellen...

dieselfan skrev for 1 time siden:

Men hvor mange kjente tilfeller av vulk-slipp vet du om på en original Yamaha 9.9D eller 9.9F ? Jeg har kjørt opp på skjær, over tømmerstokker +++ til bladene brekker av... sveist på nye blader, kjørt videre.. aldri fått den yamaha serien til å slippe...

Har hatt mange 9.9F i utleie, selv ikke turistene har klart å knekke vulk, selv med fanglina godt surret inn i propellen...

Om 9,9F er den klassiske totakteren, har jeg opplevd vulkslipp på denne. Men det var ikke min motor og årsaken veit jeg ikke. 

Seifiske skrev for 14 timer siden:

Ved lavt turtall går båten, men ved høyt turtall vil den ikke dra på…

Seifiske skrev for 12 timer siden:

men i dag ville den plutselig ikke gå fremover ved ca 50-60 prosent turtall og mer. 

Seifiske skrev for 11 timer siden:

Skal prøve å pumpe, men rart at motoren går helt fint i lav fart, men den mister all fremgang ved høyt turtall.

Får motoren høyt turtall, men mister fremdriften eller ikke øker farten? I så fall hvem av de?

Får motoren høyt turtall, men ikke øker farten eller mister farten så kan du glemme alt med bensin, forgasser etc. Da har du et problem i drivverket, feks vilkslipp eller ett tannhjul som glipper på en aksel.

Fnt om du beskriver litt mer nøyaktig hva som skjer og ikke skjer.

Mvh. SAP

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...