Jump to content

Yamaha 115 2002mod turtall tomgang (kveles ved girskifte)

Daggino

Recommended Posts

Hei.

Har nettopp kjøpt en Yamarin 5910 med en Yamaha 115hk 4t 2002mod. Sliter med at den kveles når jeg går fra nøytral - i gir. Enten fremover eller revers. Det skjer ikke i det jeg skifter gir, men underveis i "vandringen" fra den kommer i gir til den begynner å ta tak. Skjer ca 1-2 ganger pr 30 forsøk. Og ALLTID når jeg skal legge til i brygga! ? 3 ganger har den "daua" i det jeg skal legge til. Skummelt! Den sviver på mellom 6-700 omdreininger på tomgang. Hvilket turtall anbefaler dere at denne motoren har på tomgang? Andre tips om hva feilen kan være? 

ikke 100% sikker men mener tomgangen på min 04 F115 ligger på ca 800.   Tror det er 1 eller 2 ganger den har stoppet for meg på tur inn i båsen i løpet av etpar tiår. 

du får ta en titt på denne som ligger i dok arkivet her, der bør det stå anbefalt turtall:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Når en har gått i fart og slepper ned på tomgang tar det litt tid før motor følger med ned. Trolig har forrige eier vært litt utålmodig og skrudd tomgang for langt ned. Så du må litt opp igjen. 

Min F50 har noe som heter dashpot. Det er en vakuumgreie som siger rolig tilbake når du slipper av på gassen. Derfor kommer du ikke ned på tomgang umiddelbart. Skal være slik.

Hei og takk for svar. Tror ikke problemet ligger der at motoren ikke har roet seg nok ned. Om jeg er ute på fjorden i 30kn så får den nok av tid til å roe seg ned på vei inn i havna/bryggeområdet. Så den får et godt minutt og to før jeg skal inn i båsen. Men skjønner hva du mener. 

Har du tenningslåsen på gasshendelen? Har vært bort i at ledningene til tenningslåsen har tatt bort i girmekanismen og slitt bort isolasjonen på ledningene slik at det har skapt kortslutning. Så mulig det kan være det som er feil hos deg også?

• 2 måneder senere...

Hei Jeg har en Suzuki 115 hk 2013 modell som oppfører seg nøyaktig på samme måten. Se mitt emne her inne på forumet. Har sjekket og prøvd forskjellig. På denne motoren er det mye elektronikk og sensorer. Har testet og målt og sist har vi skiftet "nøytral-sensor" uten det synes å løse problemet. AIC ventil/sensor er kontrollert og friskmeldt (?), men noen sier at den kan trøbbel selv om du måler rett motstand på denne .... Vi har også koblet på SDS så nå må vi se hva den sier....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...