Jump to content

Lensealarmen går men jeg finner ikke noe vann?

emmeli

Recommended Posts

Hei, 

Helt ny båteier her, og er på vår første overnattingstur i båten. 

Tidligere i dag gikk lensealarmen når vi gikk opp i fart, men ikke så lenge vi holdt oss under 7knop. Gikk til land for å leite etter vann, men fant ikke noe. Bare litt rundt propellaksel, men ikke mer enn "normalt". 

Ankret opp for natten og det gikk fint et par timer, nå pep det igjen . Samme greia,. motorrommet er helt tørr, finner ikke noen unormal mengde fukt. Lensepumpa virker å gå tørr, så den står ikke og surrer. 

Men selvsagt får jeg ikke sove, for sånt gjør meg redd. Har lagt kapteinen til seng for han skal få seg en time eller to på øyet mens jeg sitter oppe og prøver å følge med på både anker og vann... 

Dette er en 1984 Scand Baltic, så gammel båt. Kan det være at lensepumpa er tett på noe vis? Kan det være at jeg tar inn vann et sted jeg ikke kan se, og da bør jeg vel være bekymret? 

Hvis noen andre er våkne sånn midt på natta og har noen Betryggende (eller alvorsord) å komme med til en nybegynner ville jeg satt pris på det.. 

Har selv Baltic fra 2000, men ikke noe "lensealarm". Vil tro dette er noe som er etterinstallert. Prøv å finn ut hvor sensoren er, tror de fleste er basert på en slags flottør.

Jeg ville installert den under dørken et sted i akterkabin, se feks under luka til pakkboksen, er stort sett der uønsket vann ender opp. Den elektriske lensepumpen hos meg har en slange som ender opp i kjølen på samme sted. (pumpa sitter under køya i akterkabin, kanskje den har en ledning til sensoren?)

Baltic-pappa

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...