Jump to content

Lagring av 2-takts utenbords: Olje i forgasser og sylinder?


Duppe

Recommended Posts

Noen steder på nettet står det at man skal kjøre motoren tom for bensin før lagring, andre at man bare skal spraye 'fogging oil' direkte inn i forgasser til motoren stopper av det (implisitt at det vil fortsatt være bensin i forgasser).

 

Så skal man visstnok ta ut pluggen og spraye foggingolje i sylinderen og så og dra et par ganger for å smøre det utover veggene.

 

Men hva med bare å kjøre ekstra rik oljeblandet bensin først og ferdig med det? 10-20% eller noe?

Link to post

På 2 taktere med mer enn en forgasser bør man helst ikke kjøre tom for bensin fortalte en tidligere Yamaha mekaniker. Med en tom forgasser vil noen sylindere ikke få smøring samtidig som den andre forgasseren og andre sylindre vil holde motoren igang en stund før også den forgasseren får tom.

 

Men på min  minste 2 takter med en forgasser pleier jeg å kjøre tom på sesongens siste båttur ved koble fra slangen.

Link to post

Jeg kjørte min ensylindrede 3 hk tom før vinteren ved å skru av bensintilførselen, men da ville den ikke starte i våres, som viste seg å være pga. at flottørnålen sto fast i lukket posisjon, og derfor ingen bensin i flottørkammeret.

 

Som jeg tolket det hadde rillene (veggen) på nålen blitt litt rue pga korrosjon så derfor vil jeg nå helst sette den fra meg med litt olje på.

Link to post

Konserveringsolje heter det på norsk ja. Ser de har på Biltema.

 

Men ingen som har tro på å kjøre den noen minutter med oljete bensin før lagring? På V8-eren i cabincruiseren jeg hadde (innsprøyting), sto det i bruksanvisningen at før vinterlagring skulle man lage en kanne med:

 

  • 19 liter (5 U.S. gal) gasoline
  • 1.89 liter (2 U.S. qts.) Premium Plus 2-Cycle TC-W3 Outboard Oil
  • 150ml (5 ounces) Fuel System Treatment

og så:


- Connect the remote fuel tank (with the fogging mixture) to the fuel inlet fitting.
- Start and operate the engine at 1300 rpm for 5 minutes. (After specified operating time is complete, slowly return throttle to idle rpm and shut engine off)

Link to post

Beklager, men nå klarer jeg ikke å beherske meg lengre.

 

Når du kjører en påhenger med forgasser til den stopper så er IKKE forgasseren tom. Men du ØKER risikoen for at det som finnes av vann, smuss, E10 korrosjonsprodukter +++ havner inn i dysene.

Hvorfor i  huleste holder dere på med dette ??????

 

Hvorfor tror dere at forgasserprodusentene lager en drenering på forgasserne ???  Hvor anbefaler motorprodusentene å drenere forgassere jevnlig ??

 

Hvorfor vil ikke folk som dere ha en forgasser som er ren innvendig? Hvorfor vil dere ikke få smuss og drit UUUTTT av forgasseren istedet for å suge det inn i dysene??

Jeg er skikkelig skuffet på de av dere som sprer slik "vranglære" på Forumet. 

Link to post
dieselfan skrev for 2 timer siden:

Beklager, men nå klarer jeg ikke å beherske meg lengre.

 

Når du kjører en påhenger med forgasser til den stopper så er IKKE forgasseren tom. Men du ØKER risikoen for at det som finnes av vann, smuss, E10 korrosjonsprodukter +++ havner inn i dysene.

Hvorfor i  huleste holder dere på med dette ??????

 

Hvorfor tror dere at forgasserprodusentene lager en drenering på forgasserne ???  Hvor anbefaler motorprodusentene å drenere forgassere jevnlig ??

 

Hvorfor vil ikke folk som dere ha en forgasser som er ren innvendig? Hvorfor vil dere ikke få smuss og drit UUUTTT av forgasseren istedet for å suge det inn i dysene??

Jeg er skikkelig skuffet på de av dere som sprer slik "vranglære" på Forumet. 

Jeg gjør det slik fordi jeg har lært det av en som har hatt påhengsmotorer i mange år og bodfe ved vannet. Og det har fungert problemfritt for meg, noe som tyder på at metoden ikke var så dumt.

 

Begrunnelsen for å kjøre tom var at mye av bensinen i forgasseren vil fordampe, mens noen komponenter blir igjen som avleiringer og vil over tid kunne skape problemer når det blir mye avleiringer.

 

Hva mener du om begrunnelsen hans, kan det ikke være noe i det?

 

Så er det vel som så mye annet st det finnes flere metoder med ulike begrunnelser og man må i realiteten velge mellom ulike onde der det som løser et problem kan skape andre.

 

Det er nok sikkert riktig det du skriver, men jeg har ikke opplevd slike problemer, så det har ikke vært relevant for meg.

 

Og selv om en forgasser ikke kjøres helt tom så får man vel hvertfall ut mye av det som kan skape problemer.

 

Bioetanol i bensinen var forøvrig ikke noe tema da jeg lærte at fogasseren bør kjøres tom.

 

Og er det noe automatikk i at vann osv blir værende i dyser og ikke går gjennom?

 

Jeg har hatt et slikt problemer med vann i fartsdysa før jeg gikk over til 98, men det er på den motoren jeg ikke kjører tom (fordi den er 2 takt med to forgassere).

 

En av de vanligste forgasserproblemene er vel at de er skrudd istykker. Hvor mange prosent av befolkningen tror du klarer å drenere en forgasser og få til mer positivt ennnegstivt?

 

Noen skruer på forgasser må ikke brukes makt på, då hvis disse strammes godt så det ikke skal lekke ut bensin så er skaden gjort. Andre er justering og er korrekt justert fra fabrikk, inntil noen løsner feil skrue for å drenere forgasser.

 

Jeg synes det er nyttig at folk deler fremgangsmåter og metoder her på forumet.

 

Når det er riktig er det nyttig. Og de få gangene det evt er feil så kan det være nyttig å lære av det.

 

 

Link to post

Fikk en idé her en dag (slikt hender jo) om å spare litt plunder og heft ved å montere en form for kort dreneringsslange til drenshullet i flottørkammeret, med ventil i enden man kan åpne for hånd. Ville jo lettet dreneringen noe, og så slipper man knote med skrujern nedi der (dreneringsskruen står litt knotete til på enkelte modeller). Kanskje et slikt opplegg hadde ført til at forgasseren ble drenert oftere?

Link to post

Hmm, tja. Jeg har alltid kjørt tom forgasserene. Enten det var to- eller firetaktere. Og har aldri hatt problemer med det. Jeg har hatt problemer der bensinen har dampet vekk. Men det skal sies, jeg har aldri fylt etanolbensin. Motorsagen går på alkylatbensin. Aggregatet, firetakt, stod i boden på fjellet. Startet på andre snortrekket etter to års lagring. Og den gangen jeg jobbet med påhengere, 70-tallet, Yamaha-konserveringsprosedyre var å kjøre tom forgasseren(e). Dog, spritbensin har nok snudd gamle sannheter på hodet.

Link to post
5 hours ago, Hakkannen said:

Fikk en idé her en dag (slikt hender jo) om å spare litt plunder og heft ved å montere en form for kort dreneringsslange til drenshullet i flottørkammeret, med ventil i enden man kan åpne for hånd. Ville jo lettet dreneringen noe, og så slipper man knote med skrujern nedi der (dreneringsskruen står litt knotete til på enkelte modeller). Kanskje et slikt opplegg hadde ført til at forgasseren ble drenert oftere?

 

Absolutt, på min motor må jeg skru av underdekselet med 4 skruer (2 stjerne, 2 sekskant) for å komme til dreneringsskruen hvilket er et styr.

Link to post
dieselfan skrev for 11 timer siden:

Hvorfor vil ikke folk som dere ha en forgasser som er ren innvendig? Hvorfor vil dere ikke få smuss og drit UUUTTT av forgasseren istedet for å suge det inn i dysene??

Jeg er skikkelig skuffet på de av dere som sprer slik "vranglære" på Forumet. 

Kommer  ikke smuss og drit i forgasseren av for dårlig hygiene?

Båtplassen på sitt beste  svarene sprikeiker i 360 grader.

Hvem som har rett gir jeg blaffen i lærte på 60 tallet at sesong motorer skulle kjøres utenom sesongen også.

Det har fungert for meg og når sesongen starter er tank 1/2 og får enten ny alkylatbensin eller 98 før 95 

Et beist av en Jobu  fra  70 tallet sa takk for seg for to år side de den fikk litt forlange økter. med 1% forlite olje

etter 27m3  tømme  delt i 25 cm vedkubber.

Gressklipperen arvet jeg på 80 tallet. Stiga snøfreser ble bare øvelse kjørt de 8 første åra for lite snø.  

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

egnet verktøy hjelper også når man skal drenere.  
Min favoritt for yamaha 3syl er en slik leddet 10mm kombinøkkel - greit å nå dreneringsskruene på alle 3 forgasserne uten å demontere noe.

Min prosedyre på høsten: ferskvannskjøre, koble fra bensinslangen, kjøre tomt, drenere forgasser, drenere vannutskillere.  Drenerer også tanken helt og har bensin over på tett kanne.  Har ikke "fogga" de siste årene
Neste gang båten skal ut, sjekk at tanken er tørr for vann, fyll opp og koble til, åpne dreneringer for å flushe ut av filter og forgassere


active image

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ang. tømme tanken, kjøpte jeg et rep objekt en gang som lakk fra rusthull i (metall) tanken etter å ha stått tom og ubrukt i årevis. Sikkert vært kondens og samlet seg vann i bunnen. Hadde den vært full av bensin tror jeg ikke det hadde skjedd.

 

(utenfor tema, men tanklekkasjen lot seg ikke tette av epoxy, selv god kvalitet. Etter et år lakk den igjen da epoxyen hadde blitt myk av bensinen. Prøvde 2 ganger etter alle kunstens regler. Måtte loddetinn til.)

Link to post
ivar skrev On 20.7.2024 at 19.42:

evinrude etec konserverer ved å guffe på med 2t olje (elektronisk styrt pumpe)

Det stemmer nok, men en ETEC har ikke forgasser. For en forgassermotor som skal langtidslagres, vil jeg tro at det ideelle (for forgasseren) er å kjøre den tom. Deretter pumpe inn totaktsolje i forgasseren og tørne motoren litt. Så må en da drenere oljen ut og flushe litt med bensin, før den skal startes igjen.

Link to post

Hadde lyst til å kjøre motoren med en 10% oljeblandet bensin, men kjøpte i stedet Biltemas motorkonserveringsspray og kjørte det inn i forgasseren til motoren døde ut, og så inn i plugghullet som det sto på boksen og dro noen ganger.

 

Men siden jeg hadde kondensfjerner i bensinen (også fra Biltema), drenerte jeg ikke forgasser.

Link to post
Duppe skrev for 3 timer siden:

Skulle vel kanskje hatt i såkalt 'drivstoffstabilistator'?

Hvorfor skal du absolutt finne opp dette på nytt???

Kan du gi meg en eneste god grunn for å IKKE gjøre som @ivar beskriver i listen under ? Det er den optimale måten å gjøre det på. 

ivar skrev On 21.7.2024 at 11.49:

Min prosedyre på høsten: ferskvannskjøre, koble fra bensinslangen, kjøre tomt, drenere forgasser, drenere vannutskillere.  Drenerer også tanken helt og har bensin over på tett kanne.  Har ikke "fogga" de siste årene
Neste gang båten skal ut, sjekk at tanken er tørr for vann, fyll opp og koble til, åpne dreneringer for å flushe ut av filter og forgassere

 

Duppe skrev for 4 timer siden:

Men siden jeg hadde kondensfjerner i bensinen (også fra Biltema), drenerte jeg ikke forgasser.

Tror du at kondensfjerner FJERNER smuss og avleiringer?

 

ivar skrev for 3 timer siden:

kondensfjerner er laget for å dra til seg vann, så da blir det fort samme nøda som E10 - ser jeg for meg...:confused:

Det har du helt rett i. Men de som har problemer med E10 og liker det, kan jo gjøre det enda verre med kondensfjærner... 

På min favorittmarina selger de det heldigvis ikke... hvorfor det tru ???

Kondensfjerner smuggler vann forbi filter og vannutskiller også skilles vannet sakte ut igjen i forgasseren når den står..

 

J-Å skrev On 22.7.2024 at 11.21:

For en forgassermotor som skal langtidslagres, vil jeg tro at det ideelle (for forgasseren) er å kjøre den tom.

Tror tilogmed du at at en forgasser er tom, når du kjører den tom, og at du ikke øker risikoen for å dra smuss og drit inn i dysene når du gjør det på denne måten? 

 

Roger jo skrev On 21.7.2024 at 9.53:

Kommer  ikke smuss og drit i forgasseren av for dårlig hygiene?

NEI, ting er ikke som de var for 50år siden når jeg var ung, i dag skyldes veldig mye av smuss, mjød og drit i forgasseren at vi har E10 som skaper korrosjon og kjemisk reaksjon pga bla inkompatibilitet. I manualen til min 2010 Suzuki DF15 står det klart at man ikke skal brukes med ethanol i bensinen.... 

I gamle dager gikk det greit med "litt" vann i tanken og forgasseren, slik er det ikke lengre, det må du og andre ta til seg.

Drener forgasser, drener tank = fine dager på sjøen

 

Noen bruker båten regelmessig, de har ikke disse problemene, og dermed skjønner de lite av dette.

Roger jo skrev On 21.7.2024 at 9.53:

Hvem som har rett gir jeg blaffen

Trodde du var mer opptatt av hva som er rett og galt enn som så... 

Link to post
19 fot skrev On 21.7.2024 at 0.56:

Jeg gjør det slik fordi jeg har lært det av en som har hatt påhengsmotorer i mange år og bodfe ved vannet. Og det har fungert problemfritt for meg, noe som tyder på at metoden ikke var så dumt.

Vi har jo diskutert dette før, jeg har forsøkt å argumentere så godt jeg kan, men jeg har ikke klart å overbevise deg. Jeg synes det er leit, for jeg vil faktisk at du skal ha så lite problemer som mulig. Det er min drivkraft for å bruke hundrevis av timer på dette Forumet; for å hjelpe....

Som jeg sa forrige gang, jeg har en bøtte med forgassere hvor flotørkammeret er så fullt av E10 mjød at de ikke kan repareres. Om du ikke har sett hvor ille det kan bli så er det kanskje ikke så lett å tro på. 

Men når fabrikanten sier at du skal drenere, og så mange fortsatt vet bedre så er det ekstra ille.

Hakkannen skrev On 21.7.2024 at 2.31:

Ville jo lettet dreneringen noe, og så slipper man knote med skrujern nedi der (dreneringsskruen står litt knotete til på enkelte modeller)

Hvilken motor er det, som det er så vrient å komme til dreneringsskruen på ?

 

19 fot skrev On 21.7.2024 at 0.56:

Og selv om en forgasser ikke kjøres helt tom så får man vel hvertfall ut mye av det som kan skape problemer.

NEI, det som skaper de største problemene ligger i bunnen av forgasseren, fjerner du ikke den mjøden regelmessig så tetter det dreneringen permanent. (Når det kan tette et så stort hull så bør det gå opp ett lys for de fleste om at dette ikke er bra...

 

LuckyFalls skrev On 20.7.2024 at 16.19:

Flottørkammeret i forgasseren kan det uansett være lurt å rense/se etter en gang i blant.

Takk. Glad for å se at jeg ikke er helt alene på denne planeten

 

19 fot skrev On 21.7.2024 at 0.56:

Begrunnelsen for å kjøre tom var at mye av bensinen i forgasseren vil fordampe, mens noen komponenter blir igjen som avleiringer og vil over tid kunne skape problemer når det blir mye avleiringer.

 

Hva mener du om begrunnelsen hans, kan det ikke være noe i det?

Beklager sent svar, så det ikke før nå.

Begrunnelsens hans følger jeg om vi skal forstå det slik at han vil unngå at bensin fordamper i forgasseren ved lagring.

MEN, metoden hans er halvveis, fordi, den fjerner halvparten av bensinen og ikke alt. Drenering fjerner både bensin, vann og smuss/mjød. Derfor kan ikke "kjøre tom" konkurrere å drenere. Drenere fjerner alt. ALT.

 

Duppe skrev On 20.7.2024 at 12.34:

Jeg kjørte min ensylindrede 3 hk tom før vinteren ved å skru av bensintilførselen, men da ville den ikke starte i våres, som viste seg å være pga. at flottørnålen sto fast i lukket posisjon, og derfor ingen bensin i flottørkammeret.

Her tar du feil. Når du kjører tom en forgasser, forlater du flotørnål i ÅPEN stilling, der har den ikke kontakt med noe som helst. 

Dersom du lagrer forgasseren full av bensin sitter flotørnålen i kontakt med setet. (Enda en grunn for å drenere)

Link to post
Duppe skrev On 21.7.2024 at 8.05:

Ok ikke kjøre tom + drenere, men hva med spraydusj konserveringsolje i forgasser og sylinder kontra å kjøre litt med f.eks. 10% oljeblandet bensin?

Beklager sent svar, så ikke spørsmålet før nå. 

For å få konserveringsolje dit den er viktigst (på sylindervegger og åpne lager i veiv på 2T) så må du spraye inn forgasser mens motoren sviver, selv bruker jeg ca 2000omdr, (fordi min mentor sa det) Jeg setter inn gamle plugger før jeg sprayer.

 

Har du for mye 2T olje i hjemmelaget fog-oil kan du risikere å tette dyser.  Hvor grensen går vet jeg ikke, men kjenner skrekkeksempler på en Normann som sto igjen på startstreken i EM med 2T olje i en dyse, noen år siden nå men de fysiske og kjemiske reglene gjelder enda 

Kanskje noen i snøscooter racing miljøet vet svaret ?

19 fot skrev On 21.7.2024 at 0.56:

Og er det noe automatikk i at vann osv blir værende i dyser og ikke går gjennom?

 

19 fot skrev On 21.7.2024 at 0.56:

En av de vanligste forgasserproblemene er vel at de er skrudd istykker. Hvor mange prosent av befolkningen tror du klarer å drenere en forgasser og få til mer positivt enn negativt?

 

19 fot skrev On 21.7.2024 at 0.56:

Noen skruer på forgasser må ikke brukes makt på, då hvis disse strammes godt så det ikke skal lekke ut bensin så er skaden gjort. Andre er justering og er korrekt justert fra fabrikk, inntil noen løsner feil skrue for å drenere forgasser.

Dreneringen sitter i bunnen på alle forgassere jeg har sett.

Alle brukermanualer jeg har lest, beskriver "drain-screw". Å få dette til må være mulig for de fleste. Noen fyller diesel på vanntanken....

Argumentene dine over forstår jeg men jeg mener nå fortsatt at om vi holder oss til 2024 og E10 så er drenering av forgasser og tank nødvendig. De som ikke behersker det må betale andre for å gjøre det, som med alt annet.

Link to post
dieselfan skrev 30 minutter siden:

Hvilken motor er det, som det er så vrient å komme til dreneringsskruen

Det har blitt noen motorer etter hvert, så redd jeg blander modellene om jeg skal nevne noen, men i og med at jeg har hatt flest Yamahaer er det sannsynligvis enkelte av disse der dreneringsskruen ikke var så tilgjengelig som jeg mener en slik skrue bør være. Typisk runde dreneringsskruer med tverrspor (ikke mulighet for å bruke fastnøkkel/pipe), og at dreneringsskruen sitter såpass langt nede at man ender med å ty til «kubbeskruejern» for å komme til på grunn av vinkelen (lang skrujern kom borti kanten på motoren, dermed vanskelig å få skrudd riktig). Derfor; en slange med kran hadde gjerne gjort det enklere og lettere å huske å drenere hyppigere😊

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...