19 fot Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 dieselfan skrev On 20.7.2024 at 22.36: Beklager, men nå klarer jeg ikke å beherske meg lengre. Når du kjører en påhenger med forgasser til den stopper så er IKKE forgasseren tom. Men du ØKER risikoen for at det som finnes av vann, smuss, E10 korrosjonsprodukter +++ havner inn i dysene. Hvorfor i huleste holder dere på med dette ?????? Hvorfor tror dere at forgasserprodusentene lager en drenering på forgasserne ??? Hvor anbefaler motorprodusentene å drenere forgassere jevnlig ?? Hvorfor vil ikke folk som dere ha en forgasser som er ren innvendig? Hvorfor vil dere ikke få smuss og drit UUUTTT av forgasseren istedet for å suge det inn i dysene?? Jeg er skikkelig skuffet på de av dere som sprer slik "vranglære" på Forumet. dieselfan skrev for 1 time siden: NEI, ting er ikke som de var for 50år siden når jeg var ung, i dag skyldes veldig mye av smuss, mjød og drit i forgasseren at vi har E10 som skaper korrosjon og kjemisk reaksjon pga bla inkompatibilitet. I manualen til min 2010 Suzuki DF15 står det klart at man ikke skal brukes med ethanol i bensinen.... I gamle dager gikk det greit med "litt" vann i tanken og forgasseren, slik er det ikke lengre, det må du og andre ta til seg. Drener forgasser, drener tank = fine dager på sjøen Noen bruker båten regelmessig, de har ikke disse problemene, og dermed skjønner de lite av dette. Først kritiserer fu meg for å kjøre tom forgasseren (så tom man får den på den måten) istedenfor å drenere da du mener min metode voil gi mye problemer, noe jeg ikke har opplevd. Neste innlegget jeg siterer deg på skriver du at problemene skyldes bioetanolen og all driten den drar med seg, samt at de som bruker båten regelmessig ikke har disse problemene og dermed skjønner lite av dette. Der har du vel egentlig sagt hvorfor min metode fungerer så bra for meg (som også er grunnen til at jeg har fortsatt med denne metoden i så mange år). Jeg fyller nå kun 98 oktan på påhengdmotorene mine, med unntak av 15 liter på en 2 år gammel 6 hk 4 takter for et par uker siden, men det er i de to ukene etterpå brukt ca 50 liter 98 oktan på den 6 hesteren, då bioetanolen gikk ikke ligge lenge og er nok grundig skylt ut nå. Jeg er også blant dem som bruker båtmotorer ganske mye, og som derfor ifølge deg ikke går de problemene du beskriver. Største motoren min har vært oppe i 1500 liter i året et par år. 6 hesteren ligger rundt 200 liter i året, og det må vel kunne dies å bære litt over gjennomsnittlig bruk for en 6 hester. Da jeg etter to giroljeskift på under et år spurte verkstedet om det var normalt at girolja var svart etter 100 timers bruk på 6 hk fikk jeg ikke noe svar på dette. Det virket liksom som om de ikke hadde vært borti girolje som har så mange timer i slike små motorer. På de større motorene mine har jeg aldri opplevd svart girolje selv om de har gått flere timer pr giroljeskift (ingen garanti lenger, så har kun byttet en gang i året nog brukt annen gitolje). Så hva er ditt tips til meg for når jeg i oktober skal i vinterdvale frem til påsken og bruker kun 98 oktan og bruker motorene ganske mye? Mener du det da holder å gjøre det som siden jeg kjøpte min første påhenger i 2008, og som har hitt meg problemfri drift, altså kjøre tom de med en forgasser og tilsette det som Yamahsmejsnikee anbefalte på den store 2 trakterer med 2 forgassere? Eller mener du jeg bør forkaste de rutinene som alltid har gitt meg problemfri drift og heller begynne å skru på forgasserne på alle motorene mine? Du har jo faktisk beskrevet at de driftsforholdene jeg har (98 oktan og mye bruk) gjør at man ikke opplevd problemer med min metode. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 dieselfan skrev for 7 timer siden: 19 fot skrev On 21.7.2024 at 0.56: En av de vanligste forgasserproblemene er vel at de er skrudd istykker. Hvor mange prosent av befolkningen tror du klarer å drenere en forgasser og få til mer positivt enn negativt? 19 fot skrev On 21.7.2024 at 0.56: Noen skruer på forgasser må ikke brukes makt på, då hvis disse strammes godt så det ikke skal lekke ut bensin så er skaden gjort. Andre er justering og er korrekt justert fra fabrikk, inntil noen løsner feil skrue for å drenere forgasser. Vis hele sitatet Dreneringen sitter i bunnen på alle forgassere jeg har sett. Alle brukermanualer jeg har lest, beskriver "drain-screw". Å få dette til må være mulig for de fleste. Noen fyller diesel på vanntanken.... Argumentene dine over forstår jeg men jeg mener nå fortsatt at om vi holder oss til 2024 og E10 så er drenering av forgasser og tank nødvendig. De som ikke behersker det må betale andre for å gjøre det, som med alt annet. Mange har ikke tilgang til brukermanualen og vet ikke hvordan de søker opp den riktige og heller ikke hvordan de skal drenere forgasser med en brukermanual tilgjengelig. Selv fant jeg greit ut hvilken skrue dert er og drenere. Men om jeg ikke husker helt feil så var ene drenering på min Yamaha Pro'-V 100 litt vsndkelig tilgjengelig da drt ikke var så greit å komme til. Men jeg fikk det til. Men så er det dette med å slite ur gjengene osv, bare for å unngå noe so. Ikke har skapt problemer i det hele tatt. Se hvor mange unge spreke som stiller seg i 2 timers kø for hjulskift på dekksentret, eller ri går etter veihjelp ved punktering selvbom reservehjul og utstyr befinner seg i bilen. Tror du det ville vært enkelt å overbevise disse om at det er enkelt å drenere forgasser? Selv klarte jeg å bytte hjul på familiebilen helt selv da jeg var 9 år gammel. Fikk riktignok Pappa til å sjekke at jeg hadde dratt til hardt nok, og det hadde jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 dieselfan skrev for 6 timer siden: Roger jo skrev On 21.7.2024 at 9.53: Kommer ikke smuss og drit i forgasseren av for dårlig hygiene? NEI, ting er ikke som de var for 50år siden når jeg var ung, i dag skyldes veldig mye av smuss, mjød og drit i forgasseren at vi har E10 som skaper korrosjon og kjemisk reaksjon pga bla inkompatibilitet. I manualen til min 2010 Suzuki DF15 står det klart at man ikke skal brukes med ethanol i bensinen.... Nå må du lese hele innlegget og ikke ta ting ut av sammenheng. Det er flere veier tiil Rom. Dårlig hygiene er i å kjøre på E10 som trekker til seg vann og spiser enkelte Aulegeringer.. Sesongmotorer skal kjører utenom sesong OGSÅ. så slipper en å drener forgasseren hvor mange trekker til med rett moment ,det er lett å trekke til litt for mye og tredje gangen en gjør det er gjengene vekk. Har enda ikke funnet vann i tankene som har alkylatbensin eller 98 . SÅ I min verden er bensinen som for for 50 år siden Hvis er kjører på alkylatbensin eller 98. Fri for etanol. Roger jo skrev On 21.7.2024 at 9.53: Kommer ikke smuss og drit i forgasseren av for dårlig hygiene? Båtplassen på sitt beste svarene sprikeiker i 360 grader. Hvem som har rett gir jeg blaffen i lærte på 60 tallet at sesong motorer skulle kjøres utenom sesongen også. Det har fungert for meg og når sesongen starter er tank 1/2 og får enten ny alkylatbensin eller 98 før 95 Et beist av en Jobu fra 70 tallet sa takk for seg for to år side de den fikk litt forlange økter. med 1% forlite olje etter 27m3 tømme delt i 25 cm vedkubber. Gressklipperen arvet jeg på 80 tallet. Stiga snøfreser ble bare øvelse kjørt de 8 første åra for lite snø. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Duppe Svart 25.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 6 hours ago, dieselfan said: Hvorfor skal du absolutt finne opp dette på nytt??? Kan du gi meg en eneste god grunn for å IKKE gjøre som @ivar beskriver i listen under ? Det er den optimale måten å gjøre det på. On 7/21/2024 at 11:49 AM, ivar said: Min prosedyre på høsten: ferskvannskjøre, koble fra bensinslangen, kjøre tomt, drenere forgasser, drenere vannutskillere. Drenerer også tanken helt og har bensin over på tett kanne. Har ikke "fogga" de siste årene Det står i Yamahas bruksanvisning for totaktsmotorer at den skal stanses ved å 'fogges', ikke kjøres tom, så det er nok dere som finner opp på nytt her. Det sier seg vel også selv at ting skal oljes så det ikke korroderer. Samme med tom tank. Som jeg har sagt over, har jeg selv sett hvordan metalltank ruster hull etter å ha stått tom. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 Det er vel samme faen hvordan man gjør det, bare det funker? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 en stund siden jeg har lest instruksjonsboka til min, men den var nok skrevet lenge før vi vi fikk E10 og problemene den kan medføre på "sesongmotorer". Så da tilpasser jeg mine rutiner iht til det, jeg har ikke sagt hva andre bør/må/skal gjøre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 ivar skrev 1 time siden: en stund siden jeg har lest instruksjonsboka til min, men den var nok skrevet lenge før vi vi fikk E10 og problemene den kan medføre på "sesongmotorer". Så da tilpasser jeg mine rutiner iht til det, jeg har ikke sagt hva andre bør/må/skal gjøre En utmerket prosedyre! Jeg følger det samme oppsettet. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 25.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 1 hour ago, ivar said: ..instruksjonsboka til min, men den var nok skrevet lenge før vi vi fikk E10.. Selv på nyere motorer anbefales fogging og bensinstabilisator ser jeg Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 @Duppe dette tar av på en slik måte at det ikke er bra. Når noen lar det gå ut over en av de jeg setter høyest på Forumet, da må noe gjøres og det beste er nok at jeg holder tåta og ikke gjentar min mening i denne tråden, jeg har enda ikke hørt ett eneste godt argument mot å drenere forgasseren, kun vissomattedersomatte. Siden jeg er glad i motorene mine og liker å hjelpe andre til et best mulig båthold så fortsetter jeg med det. Til andre som leser denne tråden senere: Det finnes KUN en metode, som motorfabrikantene beskriver i sine manualer som enkelt vedlikehold, som kan fjerne smuss og vann i forgasseren, og det er å drenere forgasseren. Forgasseren er laget for det. Det vil si å løsne på en skrue i bunnen av forgasseren slik at vann, smuss og bensin renner ut av forgasseren. (Påhengere som har injection, har ikke forgasser, og har egen prosedyre) Kjøper du en brukt motor - start med å drenere forgasseren. Bruker du alkylatbensin eller 98 oktan, så får du betydelig mindre problemer med vann og smuss i forgasseren men slik bensin er dyrere. Er du usikker på hvordan du drenerer en forgasser, se i brukermanualen til din motor, eller post et spørsmål på Forumet (husk: oppgi motorkode/merkeskilt og gjerne et bilde av forgasseren) så får du hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 vår gamle. (2000mod). Mariner Viking 10hk, (15 hk, siden ny). den har hatt forgasser service i 2022). og har bytta plugger , tipper 5 ganger, ellers. går den på feit blanding. somregel 2%, gjør ikke noe v ed vinterlagring, men merker at den går på gammel besin. før første tank er tom. enkelt motorhold. samme impeller som da motoren var ny. God motor. har skifta olje endel ganger, siste i 2023. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Roger jo Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 ivar skrev for 2 timer siden: en stund siden jeg har lest instruksjonsboka til min, men den var nok skrevet lenge før vi vi fikk E10 og problemene den kan medføre på "sesongmotorer". Gogel sier 2010 VG sier 2007 at E5 kom til Norge?? Fant fram Johnson manual fra 1990 påhenger fra 92 6HK. (J6BFI A) Hva står A`for? Drivstoff 92 oktan blyfri,95 med bly eller 98 blyfribensin, kan blandes opp med 5% alkohol (metanol) eller 10% Etanol Det er bedre med sesong hele året. Min Mening. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
TideRace Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 dieselfan skrev 37 minutter siden: Bruker du alkylatbensin eller 98 oktan, så får du betydelig mindre problemer med vann og smuss i forgasseren men slik bensin er dyrere. Jeg registrerer at flere på forumet har et avslappet forhold til E10, men underskriver på budskapet fra @dieselfan over. Siste eksempel: Naboen har hatt problemer med sin Yamaha 25 hk (2-takt) i hele sommer, og i praten "over hekken" i går kveld kom det fram at motoren har stått med oljeblandet 95 oktan E10 i forgassere sist vinter. Hentet verktøy og fikk begge forgasserne i ultralydvaskeren. Bildet under er tatt 30 sekunder etter at ultralydvasker ble slått på. Gråaktig "tåke" etter avleiringer som ettervert ble så tjukk at jeg måtte bytte rensevæsken mellom rens av hver forgasser. Flottørkammer har fått begynnende korrosjonsskader. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 dieselfan skrev for 1 time siden: jeg har enda ikke hørt ett eneste godt argument mot å drenere forgasseren, kun vissomattedersomatte. Hva med argumentet at ved for mye tiltrekningdmoment (ikke alle har et forhold til dette og svært gå har momentnøkler for då små moment), så ryker gjengene og forgasseren blir ødelagt? Og hva med at ved å skru (drenere) mange ganger på en skrue som går i aluminiummsgjenger så slites disse så de tåler stadig mindre før det glipper over og forgasseren er ødelagt? Vi hadde tidligere en påhengsmotor hvor det hvert år ble tatt ut plugger og fylt på olje. Gjengene i plugghullene ble nok slitt og muligens litt for stort moment ved tiltrekning (ikke jeg som gjorde drt den gangen). Resultatet ble hvertfall at gjengene glapp over og det var det dom ble dødsdommen for den påhengsmotoren. Det frister ikke å gjenta dette på gjengene i forgasseren for å løse et problem jeg ikke har (bruker motoren mye og fyller 98 oktan). Det kan godt hende fremgangsmåten din er fasit for dem som ukritisk bruker E10 og bruker motoren så lite at en 30 liters tank holder 3 år. Men det betyr såvidt jeg kan se ikke at jeg bør bytte fra en fremgangsmåte som gungeret bra for meg til en metode som minner om den som tok knekken på en påhenger jeg har brukt mye. Jeg har jo spurt deg spesifikt om du mener jeg bør endre rutiner når fu vet jeg bruker motorene mye og fyller 98 oktan, men det har du ikke svart på. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 dieselfan skrev for 2 timer siden: Til andre som leser denne tråden senere: Det finnes KUN en metode, som motorfabrikantene beskriver i sine manualer som enkelt vedlikehold, som kan fjerne smuss og vann i forgasseren, og det er å drenere forgasseren. Et annet godt alternativ kan jo være å unngå å ta inn smuss og vann i forgasseren. Bensinfilteret vil stoppe smuss. Og vann holder jeg ganske bra unna ved å fylle 98 oktan. Fikk nok noe vann inn der da jeg fylte E5, og fikk rykkete gange pga dette. Men fikk bort det vannet med etanol killer eller noe lignende tilsetning, så da forsvant det stadig tilbakevendende problemet og etter jeg gikk over til 98 har ikke problemet dukket opp igjen. Kan ikke det tyde på at det er mulig å gå ut vann ved tilsetning i bensinen også? Det løste hvertfall problemet mitt på en enkel måte og det er det viktigste gor meg. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 25.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 5 hours ago, Hulda said: Det er vel samme faen hvordan man gjør det, bare det funker? Dette handler ikke om hva som funker, men hva som er optimalt. En motor vil fint starte om våren uten at den er fogget, men hvis rust eller korrodering da har startet vil det åpenbart ikke være bra for ytelse og levetid. 2 hours ago, dieselfan said: @Duppe dette tar av på en slik måte at det ikke er bra. Når noen lar det gå ut over en av de jeg setter høyest på Forumet, da må noe gjøres Nå var det vel du som lot det ta av. Skjønner ikke den personlige vinklingen heller. Motoren skal altså ikke kjøres tom, men ha en sprut olje gjennom forgasser og inn i veiv/sylinder . Drenering av forgasser er kanskje best, men fabrikantene sier bensinstabilisator er Ok. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 25.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 Som nevnt av andre er det en plage å drenere. Drenerte akkurat min i stad, og det var et hull i dekselet rett under forgasseren med gummipropp som vippet ut, men skruen som da kom tilsyne måtte helt ut før det kom bensin som da selvfølgelig rant over hele skrujernet, forbi hansken og ned på armen. I tillegg falt skruen ned på bakken og så måtte jeg gå å rense den.. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 dieselfan skrev for 2 timer siden: Bruker du alkylatbensin eller 98 oktan, så får du betydelig mindre problemer med vann og smuss i forgasseren men slik bensin er dyrere. 98 er dyrere, men verdt det. Det handler fog meg ikke bare om å unngå vann og grums, men vel så mye at jeg ikke ønsker å tære hull i sanger og pakninger så bensin spruter på varm motor og tar fyr. Feks mellom Tidørbog Lyngør går jeg ganske langt ut og da ville en eksplosiv brann i motoren, og videre i resten av båten, være ganske ille. Eldste Yamahaen er fra 1997 og Yamaha eldre enn 2012 bør unngå etanol har jeg lest her, stemmer ikke det? Motoren er jo ikke laget for å tåle noe ingen tenkte på å tilsette i all bensinen dengang motoren ble laget. Egne erfaringer med bil og lotorsag er at forbruket hår opp ved tilsetting av bioetanol. Så da kan man betale litt mer pr liter for etanolfri bensin uten at det blir dyrere pr mil. Slkylstbensin kjøper jeg ikke da det holder med 98 for å oppfylle kravet mitt om å unngå etanol i bensinen til motorene som ikke er laget for etanol. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 For meg er det ingen forskjell på 'funke' og 'optimalt'. Dingser skal fungere over tid. Så da vi konserverte Yamaha før i verden var prosedyren at vi varmkjørte motorene i en tank som inneholdt konserveringsvæske. Deretter ble bensintilførselen kuttet. Når motoren begynte å fuske, ble den drept med noe vi sprayet inn i forgasseren. Deretter plugger ut og olje i sylideren. Gamle plugger inn og ny olje på giret. Sprit var for inn- eller utvortes bruk, ikke noe vi kjørte på. Smøre bevegelige deler. Og god vinter. Nå begynner jeg virkelig å bli interessert i få start på mine eldgamle 4 hk to-taktere. Rapport kommer om de funker. Hvis ikke holder jeg munn. Og de går på dynga. Den som jeg kjøpte ny er rundt 40 år gammel. Og har sikkert brukt 5 tanker med bensin. Det dummeste kjøpet jeg har gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 Det eneste det står om Forgasser er at Høyhastighet Dyse kan ikke justeres Lav hastighet stilles av Fabrikken kan justeres senere av forhandler hvis nødvendig. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 dieselfan skrev for 14 timer siden: Tror tilogmed du at at en forgasser er tom, når du kjører den tom, og at du ikke øker risikoen for å dra smuss og drit inn i dysene når du gjør det på denne måten? Du tok vekk siste del av svaret mitt da du siterte meg. Nei jeg tror ikke at forgasseren er tom når den kjøres tom. Men et år senere tror jeg resten av bensinen har fordampet. Så derfor foreslo jeg for langtidslagring å fylle på totaktsolje, som ikke fordamper så lett. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 Vi får være enige i at folk bruker motorer på forskjellige måter, og derfor vil noen ha andre metoder å gjøre ting på. Forøvrig syns jeg dieselfan kommer med gode argumenter for hvordan man skal behandle motorer for å ta vare på de. :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 Jeg gjorde det klart at jeg ville tone ned i denne tråden, men når det refereres til at jeg ikke har svart på spørsmål så havner jeg i en skvis, jeg er oppdratt til å svare.... så da gjør jeg det Håper det er grei for deg @Duppe det er tross alt din tråd. 19 fot skrev for 6 timer siden: Jeg har jo spurt deg spesifikt om du mener jeg bør endre rutiner når fu vet jeg bruker motorene mye og fyller 98 oktan, men det har du ikke svart på. Nå, etter å ha sett detaljert hvordan du tenker, hvordan du argumenterer, og hvordan du mener ting henger sammen... så tror jeg det er riktig for deg å gjøre det du mener er best. Du refererer til en mekaniker som har sagt noe, og du har tydelig tiltro til ham. Dersom du siterer mekanikeren din riktig så tar han feil. Du baserer statistikk på en/to motorer, jeg heller litt mer mot 1000. Vi er forskjellige. Trolig veldig forskjellige. Du har ikke tiltro til min kompetanse, min erfaring, mitt nettverk eller hva forgasserprodusentene mener. Uansett hva jeg svarer så kommer du til å vri og vrenge på det. Du får det til å høres ut som en må ha en master for å kunne løsne på en skrue... Eksempelet ditt med tennpluggene sier det meste. Jeg kan ikke gi råd også skrive en disclaimer på 40 A4 sider... Om en ikke klarer å bytte en tennplugg, da bør en ikke skru på en forgasser.. Jeg beskriver hva som faglig er det beste for motoren, basert på den infoen jeg har tilgjengelig, mye av det er diskutert med 10-20 dyktige verksmestere på sør/østlandet, så er det opp til den enkelte å vurdere om dette er noe en kan klare selv, eller om det er lurt å sette bort. I dine argumenter i denne tråden bør du være klar over at du deler noen faktafeil. Jeg anbefaler deg særlig å lese deg opp på hvordan ethanol og metanol emulgerer med vann. J-Å skrev for 5 timer siden: Du tok vekk siste del av svaret mitt da du siterte meg. Ja, det gjorde jeg. Det er fordi full sitering ikke er tillatt på dette Forumet. J-Å skrev for 5 timer siden: Nei jeg tror ikke at forgasseren er tom når den kjøres tom. Men et år senere tror jeg resten av bensinen har fordampet. Så derfor foreslo jeg for langtidslagring å fylle på totaktsolje, som ikke fordamper så lett. Godt å høre at vi er enige om at forgasseren ikke er tom når en kjører til motoren stopper. All min erfaring deler din antagelse om at resterende bensin er fordampet et år senere, og dette er nettopp det som skaper problemene. Når bensinen fordamper, så får man en stigende konsentrasjon av alt det som er negativt i en forgasser. Den gul/hvite mjøden som er en blanding av saltvann, aluminium, sink, magnesium++ Om en venter til dette er nesten fordampet så ser en ofte at det krystalliserer. Skjer det i dysene kan du like godt gi opp... Igjen, derfor er det best å drenere. Som nevnt over er jeg skeptisk til for mye 2T olje i flotørkammer, oljen kan levre og den kan skille seg, som nevnt vet jeg ikke hvor mange % som er ok, så jeg tar ikke sjansen. Sinvano skrev for 5 timer siden: Forøvrig syns jeg dieselfan kommer med gode argumenter for hvordan man skal behandle motorer for å ta vare på de. :) Tusen takk for hyggelig omtale, har godt tom for tørt tøy og det øsregner her, så den varmet godt Duppe skrev for 7 timer siden: Dette handler ikke om hva som funker, men hva som er optimalt. En motor vil fint starte om våren uten at den er fogget, men hvis rust eller korrodering da har startet vil det åpenbart ikke være bra for ytelse og levetid. Her er vi 100% på linje. Selv så bruker jeg ikke fogging konsekvent, de motorene jeg har inne står i ca 38% luftfuktighet og det er ekstremt tørt. Liker fokuset ditt på levetid og ytelse TideRace skrev for 8 timer siden: Hentet verktøy og fikk begge forgasserne i ultralydvaskeren. Bildet under er tatt 30 sekunder etter at ultralydvasker ble slått på. Gråaktig "tåke" etter avleiringer som ettervert ble så tjukk at jeg måtte bytte rensevæsken mellom rens av hver forgasser. Flottørkammer har fått begynnende korrosjonsskader. Flott deling Illustrerte fakta pleier å gjøre susen. Flott bilde. Første gangen jeg så denne andromeda tåken sveve rundt i ultralydvarkeren så sto jeg med kopetryne ganske lenge ja... Håper riktig mange ser dette. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 25.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 dieselfan skrev for 1 time siden: Som nevnt over er jeg skeptisk til for mye 2T olje i flotørkammer, oljen kan levre og den kan skille seg, som nevnt vet jeg ikke hvor mange % som er ok, så jeg tar ikke sjansen. Jeg har.bare en gang brukt prosedyren med totaktsolje, og det gikk ihvertfall bra. Ny bensin vil jo løse opp godt. For vanlig sesonglagring har jeg bare kjørt en tank med super før lagring, og det har også gått bra. Men jeg ser poenget med drenering. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Når jeg konserverer min 4-takter 20 hk, blir forgasseren (som kun får 98) drenert, deretter kjøres motoren på ren alkylatbensin. Lar den gå til jeg kjenner at lukta fra eksosen endrer seg, gir en dusj med konserveringsspray og stopper motor. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Men det vil jeg hevde: Det er ingenting som engasjerer som mye som dass, elektro og konservering! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.