Jump to content

Flipper 640 ligger skjevt i vannet - hvorfor?


tom Cognac

Recommended Posts

Båten min ligger litt skjevt i vannet, den heller litt ned mot babord. Det er ikke mye, men irriterende. Den heller også under fart - og med litt uheldig vinkel på bølgeretningen er det nesten som om den vil kantre. Ikke særlig morsomt når kona er ombord - hun liker ikke "det svarte havbet" under og rundt båten. 

Jeg hadde et startbatteri under akterbenken + 8 kg paraplydregg + noen meter med kjetting liggende i dreggluke - alt på babord side. Jeg antok at dette kan være noe av grunnen. Tok av kjettingen på dreggen og flyttet den til dreggluke i baugen. Vet ikke om dette gjorde susen, skal ut og teste etterpå. Båten har ligget på land i flere år, 2 støtter (lecablokker) midtskips og biltema stætter både foran og bak. Kan båten min (glassfiber) ha blitt skjev, vridd eller noe tilsvarende? Kan det være der hellingen ligger? (Jeg har hørt om karroseriskjeve biler - men aldri mht båt) Hva tror dere? 

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Ved stilleligge er det vel bare vektfordeling det handler om. Tenk på hvor utstyr med litt vekt er plassert, og forsøk evt å omdisponere for å utligne. Skal ikke så mye til før det gjør utslag. Her er du jo allerede i gang med testing:thumbsup:.

Jeg hadde litt samme utfordring med min 25 foter siden mye utstyr er montert på BB, løste seg greit ved å hive inn et ekstra forbruksbatteri på SB.

 

Ved kjøring er det jo litt flere faktorer som kan spille inn.

Mange påhengsmotorer har en liten finne under kavitasjonsplata som kan justeres/vris for å kompensere for rotasjonsretningen fra propellen - jeg hadde brukbar effekt av dette da jeg hadde en Mercury Optimax 115.
Ellers får man føre opp trimplan på ønskelista - det er gull.

 

Veldig hyggelig å se at dere endelig kan bruke og nyte båten etter alt arbeid som er lagt inn:flag_bp:!

 

@Eika: Hva gjør man med et skrog som har blitt skjevt etter lagring med feil understøtte?? Avhengig av omfang naturligvis - men er det kjørt, eller kan en dyktig glassfibermann få orden på det?? Ser for meg et ganske omfattende arbeid..

Link to post

Alt kan rettes opp, men for mannen i gata så er somregel ikke en cm eller tre det som gjør at man er villig til å betale noen 50-100 timer for å rette den opp igjen 

 

Må bygge en vang bukk etter steglistene som er helt rett også få støpt den fast når den faktisk er rett, steglister må kansje støpes opp, men her må man være forsiktigt så det ikke blir 7lag ekstra glassfiber på den ene siden som ikke er på den andre siden. 

Link to post
Eika skrev 34 minutter siden:

Alt kan rettes opp, men for mannen i gata så er somregel ikke en cm eller tre det som gjør at man er villig til å betale noen 50-100 timer for å rette den opp igjen 

 

Det meste kan fikses - men er neppe noe tema for en «vanlig» fritidsbåt nei.

 

Men skal man kjøpe (godt) brukt hurtiggående båt med tanker om å flytte seg så raskt som mulig er det nok smart å gjøre en litt grundig sjekk:smiley:.

Link to post

takker for kloke og gode svar :thumbsup: turen i dag gikk mye bedre etter at jeg fjernet dreggkjettingen og la dreggen i dreggluka i baugen. Nå oppførte båten seg ganske eksmplarisk i litt ruskesjø. Vi dro fra Larkollen/Knutvika til Hankø og hadde en flott tur i ca 15 - 20 knop (da liker kona seg :thumbsup:), så det ser ut til at det hjalp med bare å flytte dreggen :wink: men jeg skal sjekke nøyere på neste tur når jeg er alene i båten. 

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...