Jump to content

Feil i annonser vs faktisk toppfart på brukte båter.


andersb

Recommended Posts

Testing av toppfart:

I ungdommen testet vi alltid toppfart på motorsyklene. Litt eldre ble det bil og følgelig utenlandstur for å sjekke hvor fort bilen gikk.

Er det noen som tester toppfart ved bilkjøp?

Til dere som har solgt båt,lar dere alle interesserte få en båttur hvor de får teste toppfart? Hvermannsen, erfarne og førstegangskjøpere?

På vår båt er mx omdreining 3400. Har testet på 3200,kun en kort tid. I min lærebok, riktignok ganske gammel,står det at ingen dieselmotor har godt av å gå på fullt turtall. Jeg bare spør jeg.

Link to post
Share on other sites

Hva slags utstyr setter dere inn 20-25 fots  skjærgårdsjeeper som gjør at de faller fra 40-42 til 30? Vaskemaskin + tørk + div? ;) 

Jeg har ved prøvekjøring av andres båt spurt om selger vil vise fart, jeg foretrekker det, men ofte blitt forespurt om jeg også vil prøve.

Når jeg har solgt mine har jeg spurt om de vil at jeg skal vise at den tåler å gå på toppfart over en periode, fått JA alle ganger, vi har alltid klart 1-2 knop mer på prøvetur med kjøper, enn jeg har skrevet på finn, og alle er happy. Har solgt noen raske båter, til folk jeg er usikre på kompetansen til, og da har de ikke fått prøvekjøre noe særlig over 60-65 knop, men demonstrert toppfart. Begge de forrige gikk 60-64, og var så udramatiske at det var problemfritt å la folk teste.

På ene båten måtte jeg gjøre obs på at den ikke likte 0 til 100% gass fra stillestående (drevbåt med diesel, ja forbanna dritt) turbotrykket kommer på fullt øs med tilhørende momentkurve uten at turtallet er høyt nok enda, det DREPER drev. 

Alle outboard båter tåler 0-100% gass fra stillestående i gir helt fint når motoren er driftsvarm, er ikke moment til å drepe de

 

Om du leser manualen til motoren din @El barco de Sol, tipper jeg det står det at du skal ha 5 min på 100% gass hver X time kjørt, preventivt mot at den soter ned av for mye tid på lavt turtall

 

Link to post
Share on other sites

 

andersb skrev for 7 timer siden:

Hva slags utstyr setter dere inn 20-25 fots  skjærgårdsjeeper som gjør at de faller fra 40-42 til 30? Vaskemaskin + tørk + div? ;) 

Er det noen eld gamle dritere i fra 70-80 tallet med v8 bensin du driver å prøvekjører om dagen ?
Isåfall kan alt være galt.

 

Link to post
Share on other sites

andersb skrev for 8 timer siden:

Hva slags utstyr setter dere inn 20-25 fots  skjærgårdsjeeper som gjør at de faller fra 40-42 til 30? Vaskemaskin + tørk + div? ;) 

Jeg har ved prøvekjøring av andres båt spurt om selger vil vise fart, jeg foretrekker det, men ofte blitt forespurt om jeg også vil prøve.

Alle svar før denne posten er vel generelle uten båttype da det er ført nå på side 2 du røper at det er skjærgårdsjeep du kikker på.

 

Min 19 fots daycruiser er nok nå minst 100 kg tyngre enn da jeg kjøpte den fordi jeg har tatt ombord endel ting: Motor med tilhørende styresystemer, bensin, olje, verktøy, utstyr for overnatting.

 

Men det er neppe bare ekstra utstyr som gir andre fartsmålinger enn du forventer, det er blitt ramset opp ekstremt mange gunner.

 

Og en av grunnene har du vel avslørt at er reell i det jeg siterer deg på her. Jeg antar målinger av toppfart feks hos båtprodusent som skal skryte mest mulig av egen båtmodell utføres med en person ombord (og helst en lett person hvis mulig). Du skreiver du ber selger vise fart, noe jeg tolker til at dere begge er ombord og dermed øker vekta endel.

 

Du har ikke røpet stort om båttypen annet enn at det nå kommer frem at det er 20-25 fots skjærgårdsjeep, kanskje lurt å fortelle litt mer om båttypen hvis du vil ha fokus på "din" båttype.

 

Mange eldre skjærgårdsjeeper er laget for lette 2 taktmotorer som siden er blitt byttet ut med nyere motor som er 4 takt og dermed mye tyngre (og all vekt kommer helt bak, noe som ikke alltid er så gunstig for vektbalansen).

 

Link to post
Share on other sites

andersb skrev On 20.7.2024 at 20.00:

Bare sett på 2 båter så "sample rate"  er ikke så stort, men de har gått 27% og 29% lavere enn i finn annonsen, finn annonsen har på den ene gjennspeilet hva produsenten sa, mens på den andre var den 2 knop lavere, men i praksis 29% lavere enn det igjen

Er det ikke pussig at selgere ikke opplyser om at de har vesentlig lavere toppfart, og da trolig påfølgende motorproblemer i en eller annen form? 

Hvor stor andel av båtselgerne tror du har tilgang til både produsentens oppgitte toppfart (med akkurat den motoren selger har på båte, en motor som kanskje ikke engang fantes da produsenten målte toppfarter) og i tillegg haren presis måling av dagens toppfart så man kan se avvik og dermed konkludere med at noe er galt?

 

Jeg tror mange ikke har disse tallverdiene, hvertfalll om det ikke er typiske entusiastbåter.

 

I overskriften er det feilen i annonsert fart du reagerer på. Men hva om selger rett og slett tar en båttur på full gass med en presis fartsmåler (og motor med alvorlig feil og redusert toppfart). Produsenttall finnes kanskje ikke for den kombinasjonen av båt og motor. la oss si du deretter er på prøvekjøring og farten du måler stemmer helt eksakt med annonsert fart. Vil du da bli beroliget og tro motoren er helt fin (selv om den haren feil som gir lavere toppfart).

Link to post
Share on other sites

Vekt er jo en veldig vanlig årsak til at toppfarta lider. Hadde min oppe for spyling i dag. Den ble i sin tid annonsert med vekt på  6.000 kg, veide i dag 7.600, Diesel og vann om-bord  utgjør kanskje 500kg. Det betyr at det er puttet greier på 1000 kg inn i båten..

Ser disse stadig blir oppgitt til 5.500 - 6.000 kg. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev On 22.7.2024 at 16.01:

Det smarteste mener jeg er å oppgi det man vet, inkludert usikkerheten i dette.

 

Om du synes det er bedre med blanke felt enn ca 40 knop så kan du jo bare se bort fra alle tall som presenteres som noe usikre og gjette på egenhånd om det er 10 knop, 40 knop eller noe annet. Tipper at som regel har selger mer greie på tall om egen båt enn det kjøpere har, så bedre med noe info enn null info er min mening.

 

Hva synes du om bilannonser der biler feks har gått 143xxx km? Burde selger droppe info om kilometerstand om han ikke klarer å fylle inn et nøyaktig tall?

 

Om jeg skulle annonsert båten min og fulgt dine instruksjoner så ville det vel sett omtrent slik ut:

 

Lengde i fot:

Passe lang for overnattingstur.

 

Antall soveplasser:

Nok plass til å sove.

 

Antall sitteplasser:

God plass i båten.

 

Årsmodell båt:

Litt gammel.

 

Motor årsmodell:

Nyere enn båten.

 

Hestekrefter:

Nok krefter for å få god fart.

 

Toppfart:

Båten går veldig fort.

 

Dybde:

Stikker ikke så veldig dypt.

 

Høyde over vann:

går greit under broene.

 

Som du ser så blir det ikke så mye info om båten. Men jeg kan jo ikke være helt sikker på at båten er akkurat så lang jeg tror da det kan være noen cm avvik osv. Min mening er at det ville vært mye mer informasjon i det om jeg hadde fylt inn tall, selv om det kan bære visse avvik så blir det uansett bli mer presis.

 

Og angående dem dom du mener ikke bør fylle inn knop pga usikkerhet. Hva bør de svare om noen ringer og spør om toppfart? Bør de svare: Ingen kommentar?

Poenget er så enkelt som at man er ansvarlig for den informasjonen man oppgir. 

Link to post
Share on other sites

Toppfart tester jeg når jeg tester propell, skjer vel sånn ca en gang for hver båt - motorkombinasjon. Dette skjer typisk med lite utstyr ombord siden båt og motor er nye eller båt har vært hos forhandler og fått ny motor. 

 

Deretter blir svært mye utstyr montert og plassert ombord i båten. Når utstyret er fjernet og skroget rent så ser jeg ingen grunn til at tidligere toppfart ikke vil oppnås.

 

Hvis en potensiell kjøper hadde insistert på å teste toppfart hadde jeg nok funnet en annen kjøper. Sannsynligheten for at vedkommende vil rævkjøre motoren etter overtagelse og så komme tilbake for å klage er for stor. Uansett vil ikke riktig toppfart oppnås før jeg har fjernet og demontert utstyr, og hva som demonteres vil komme an på hva kjøper er villig til å betale for. 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 15 timer siden:

 

Er det noen eld gamle dritere i fra 70-80 tallet med v8 bensin du driver å prøvekjører om dagen ?
Isåfall kan alt være galt.

 

10-15 år gammel påhenger.

 

abbor skrev 49 minutter siden:

 

Hvis en potensiell kjøper hadde insistert på å teste toppfart hadde jeg nok funnet en annen kjøper. Sannsynligheten for at vedkommende vil rævkjøre motoren etter overtagelse og så komme tilbake for å klage er for stor. Uansett vil ikke riktig toppfart oppnås før jeg har fjernet og demontert utstyr, og hva som demonteres vil komme an på hva kjøper er villig til å betale for. 

Hvordan rævkjører du en 10-15 år gammel påhengsmotor uten lift/drepe vanntilførsel siden motoren sitter for høyt/stor propell med stumt nav for overflatekjøring. Jeg har en 1996 yamaha motor  nå mens vi leter etter ny båt, den går 100% problemfritt 100% full gass lenge. 

 

i ca alle tilfeller vil båten, og personene ombord demontere seg selv lenge før motoren tar skade, av båter som gjør 30-40-50 knop. 

 

Hva monterer/demonterer du av utstyr for å tape 10-12 knop på skjægårdsjeep? vi snakker da om hva den er testet til av uavhengig kilde med last og fuel/folk og skal gå ifølge tabellen/testdata, ikke uten bunnstoff uten fuel uten vann. 

 

 

Link to post
Share on other sites

andersb skrev On 22.7.2024 at 18.08:

Hva slags utstyr setter dere inn 20-25 fots  skjærgårdsjeeper som gjør at de faller fra 40-42 til 30? Vaskemaskin + tørk + div? ;) 

Jeg har ved prøvekjøring av andres båt spurt om selger vil vise fart, jeg foretrekker det, men ofte blitt forespurt om jeg også vil prøve.

Når jeg har solgt mine har jeg spurt om de vil at jeg skal vise at den tåler å gå på toppfart over en periode, fått JA alle ganger, vi har alltid klart 1-2 knop mer på prøvetur med kjøper, enn jeg har skrevet på finn, og alle er happy. Har solgt noen raske båter, til folk jeg er usikre på kompetansen til, og da har de ikke fått prøvekjøre noe særlig over 60-65 knop, men demonstrert toppfart. Begge de forrige gikk 60-64, og var så udramatiske at det var problemfritt å la folk teste.

På ene båten måtte jeg gjøre obs på at den ikke likte 0 til 100% gass fra stillestående (drevbåt med diesel, ja forbanna dritt) turbotrykket kommer på fullt øs med tilhørende momentkurve uten at turtallet er høyt nok enda, det DREPER drev. 

Alle outboard båter tåler 0-100% gass fra stillestående i gir helt fint når motoren er driftsvarm, er ikke moment til å drepe de

 

Om du leser manualen til motoren din @El barco de Sol, tipper jeg det står det at du skal ha 5 min på 100% gass hver X time kjørt, preventivt mot at den soter ned av for mye tid på lavt turtall

 

I min manual VP D4-300 står det ikke noe om dette. Derimot står det maks marsjfart er 3400 (topp turtall) minus 10 %.

Stor mulighet for at en dieselmotor kan rase om den kjøres på fullt turtall og så får inn en surfende bølge akterut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...