Boatmad Startet 20.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2024 Leser nå at den gamle båten M/S Vita er på veg til hugging og siste gravplass. En av dem gamle båtene fra Shetlandstrafikken under ww2 som nå blir borte for alltid. Føler det er trist at båter som Vita ikke skal kunne gies middler og det letes etter folk og grupper som kunne tenkt seg ta vare på Vita. Det er vel enklere for regjering å donere middler til dansegrupper i Romania og fuglekassebyggere i Polen som dem har gjort tidligere. Men trist er det at nå går det en båt med masse Norsk historie til gravplassen :( Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 20.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2024 Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 20.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2024 @Boatmad Den norske staten har jo mange forskjellige store ideer om hva skattepenger kan brukes på f.eks rumpemaling, arkitekttegnede dasser, forsøk på omskolering av somaliske pirater til hudpleiere, eller f.eks å sende en kommunedirektør i en kommune på 500 innbyggere på 18 kurs i løpet av ett halvt år bla. om Machiavellis ideer om "nødvendigheten av maktbruk for å fremme det felles gode". De skoleres vel i hvordan forklare folket at det de bruker penger på virkelig er "felles goder" Så ikke noe rart at det ikke er noe til overs for historie eller historiske båter, hvordan kunne man ellers hatt penger til alle de formålene som står politikere sine hjerter nær og som det vonde folket sliter med å forstå viktigheten av. Ellers er det jo vanskelig med overskudd til veldedige formål som dette hos de som har midler i Norge når de blir alle belagt med formueskatt og av 623 400 personer belagt med dette er vel under 1 % av disse elns. som har over 50 mill og virkelig kan tenkes rike. Rart egentlig at folk i Norge finner seg i det at staten tar "så godt vare" på overskuddet deres og vet hva den skal bruke penga på. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 20.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2024 har også en gammel skute, et stort problem for meg er ofte at de som har kunnskap og har vært med å bygd båten er for lengst i jorda, folk kommer gjerne med tips og skal se på, ta bilde og prate,det er fint det, men når ting skal skiftes ut og slikt er det ofte vanskelig og ingen hjelp å få. folk har no med sitt eget. den historiske bilfergen som ligger i Ålesund sliter også med frivillighet og mannskap. så selv om pengene er der så er det ikkje sikkert de rette folka er der, det er det som er det verste, det er ikkje penge mangelen Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Bjørkski Svart 20.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2024 Det er alltid trist når et stykke kulturhistorie går tapt, og kanskje spesielt fartøy da det ofte kun finnet ganske få. Men der er flere «Shetlandsbusser», blant annet «MS Andholmen», som er vernet og har mottatt støtte fra Riksantikvaren/Fylkeskommunen. For at et fartøy skal kunne motta offentlige midler fra det som i fartøyvernkretse populært kaldes «post 74» må fartøyet være vernet eller fredet. Til info gis det ca. 65 millioner til fartøyvern over post 74 årlig, mens behovet er 5-6 gange større. Bjørkski Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 20.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2024 Furu skrev 1 minutt siden: har også en gammel skute, et stort problem for meg er ofte at de som har kunnskap og har vært med å bygd båten er for lengst i jorda, folk kommer gjerne med tips og skal se på, ta bilde og prate,det er fint det, men når ting skal skiftes ut og slikt er det ofte vanskelig og ingen hjelp å få. folk har no med sitt eget. den historiske bilfergen som ligger i Ålesund sliter også med frivillighet og mannskap. så selv om pengene er der så er det ikkje sikkert de rette folka er der, det er det som er det verste, det er ikkje penge mangelen En stor del av fartøyvernet er basert på frivillig arbeide, og uten tvil ville der ikke være så mange vernet fartøy som det tross alt er uten de frivillige. Baksiden er at man ikke kan «velge» hvem som skal være med og hvilken kompetanse de skal ha. Man må ta det man får, og man kan søke kompetanse og råd blant annet hos et av de tre nasjonale fartøyvernsentere.. Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 20.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2024 Der var gitt middler til denne båten tidligere men det gikk ikke bra. hvor middlene gikk til slutt kjenner ikke jeg til men trist at båten nå går tapt :( føler selv at myndighetene ikke har undersøkt nok før dem velger hugging. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 20.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2024 Normalt er det ikke myndighetene som velger å vrake et vernet fartøy, men eier av fartøyet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.