Jump to content

Lukter diesel i akterkabin (Bavaria), hvor er lekkasjen og hvordan tette?


quantumduck

Recommended Posts

Har ligget stille lenge på Käringön, og i går begynte det "plutselig" å lukte diesel i den ene akterkabinen hvor tanken ligger under køya. Har ikke samlet seg noe diesel som jeg kan finne noe sted, men det ser ut som det svetter ut av et par "dingsekoblinger" på toppen av tanken (se bilde), så jeg gjetter det er der lukta kommer fra. Presser jeg på gummiskiva tyter det litt diesel ut. Lukter "normalt" i motorrommet.

 

Spørsmålet er hvordan få det tett og luktfritt igjen? Og hva er den lille slangestussen til?

 

Quickfix med tec7? 

 

 

 

17215511747967181067338705824261.jpg

Link to post
Share on other sites

Fikk tips om at tec7 kan brukes på Bavariagruppa på FB. Så hvis det ikke fins noe bedre her på øya blir det tec7.

 

Hva bør jeg rengjøre med først? Har aceton, men det er kanskje too much? White spirit?

 

Og hva er den slangestumpen til egentlig? Indikere at tanken er full når den fylles med diesel?

Link to post
Share on other sites

goggen000 skrev 44 minutter siden:

Sats på Loctite.  Tech 7 vet jeg blir oppløst 

Det må bli tec7 i første omgang, skeppshandelen hadde ikke locktite. Så får det bli permanent fix når det er locktite å oppdrive.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er disse to lekkasje punktene festet i tanken? Kan det være med gjenger? I såfall kan du kanskje skru dem ut, og bruke litt gjengetape på dem før de monteres igjen.  Se i instruksjons boken for båten.  Kanskje er dette ment som ett punkt der man også kan suge ut vann og grums fra bunn av tank. I såfall må ett rør gå til bunns i den ene gjennomføringen.  Du kan kanskje google tanken og typen. Dette er nok noe bavaria har kjøpt av en underleverandør. 

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev for 3 timer siden:

Hvordan er disse to lekkasje punktene festet i tanken? Kan det være med gjenger? I såfall kan du kanskje skru dem ut, og bruke litt gjengetape på dem før de monteres igjen.  Se i instruksjons boken for båten.  Kanskje er dette ment som ett punkt der man også kan suge ut vann og grums fra bunn av tank. I såfall må ett rør gå til bunns i den ene gjennomføringen.  Du kan kanskje google tanken og typen. Dette er nok noe bavaria har kjøpt av en underleverandør. 

 

Nå ble det tyggis og tec7. Diesellukta er borte. Prøvde å skru litt, med tanke på gjenger, men det satt godt ihvertfall, feriemodus, så forsøket var litt halvhjertet. 

 

I flg bavaristaer på fb er dette bare ekstra gjennomføringer som ikke har noen funksjon. Men man kan jo feks sette inn et rør selv for å suge ut vann fra bunn som du sier.

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 6 timer siden:

Nå ble det tyggis og tec7. Diesellukta er borte. Prøvde å skru litt, med tanke på gjenger, men det satt godt ihvertfall, feriemodus, så forsøket var litt halvhjertet. 

 

Ja, men da har du i hvert fall løst ferie problemet. Så kan du heller se mer på det neste gang om det ikke holder.  Jeg bruker ett tilsvarende ekstra hull for tilkoblinger til å suge noen liter med diesel ut årlig med oljeskiftepumpa. Da vet jeg hva som ligger på det laveste punktet i tanken. Grums og vann i dieseltanken er jo heller ikke noen artig oppdagelse i dårlig ferievær.  Så slike hull kan du kanskje bruke til noe fornuftig. 

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev On 22.7.2024 at 6.55:

 

Ja, men da har du i hvert fall løst ferie problemet. Så kan du heller se mer på det neste gang om det ikke holder.  Jeg bruker ett tilsvarende ekstra hull for tilkoblinger til å suge noen liter med diesel ut årlig med oljeskiftepumpa. Da vet jeg hva som ligger på det laveste punktet i tanken. Grums og vann i dieseltanken er jo heller ikke noen artig oppdagelse i dårlig ferievær.  Så slike hull kan du kanskje bruke til noe fornuftig. 

Ja, absolutt interessant å ha den muligheten. Bra høstprosjekt :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...