Jump to content

Kobling av fjernkontroll til Sleipner SE40 thruster

ronla

Recommended Posts

Noen som har koblet opp eller vet hvordan en skal koble denne fjernkontrollen (Kontrollboks RX-SRCA12B, modell 400i)  til en Sleipner SE40, se lenke http://webserver.flak.no/vbilder/1046300.pdf

Jeg har 1 SE40 thruster som skal fjernstyres med denne (mulig ankervinsj litt senere). Det er en kort rød og sort ledning fra kontrollboksen RX-SRCA12B, samt en tynn sort kabel som kanskje er en signalkabel. 
Jeg mener jeg har lest at alle Sleipner thrustere er pluss styrte.

Det står følgende i instruksjonen: 

Sender og mottaker er ferdig programmer fra fabrikk. Den er ferdig koblet til bruk på pluss styrte vinsjer
og thrustere. Har du en pluss styrt vinsj eller thruster trenger du ikke gjøre noe annet enn å koble til ledningene som kommer ut av boksen. Antennen skal så langt opp i skroget som mulig.

Spørsmålet er; hvor kobler jeg de 3 ledningene inn på selve Sleipner thruster enheten (eller er skal de eventuelt kobles inn på kablene som går til/fra joysticken jeg har ved styreposisjonen) , ref tegningen under. 

image.png.ecefbbff2002893f5f9af9c971f4272d.png

image.png.7e22597c323df821fae0f4e764bacb24.png

Blir litt etter husken, men retningene på truster er vel blå og grå ledninger i sleipnersystemet som da skal på out 3 og 4, og så skal du vel ha den røde fra sleipner til klemme 6. Du må ha 12V in på enheten også på klemme 1 og 2. Om du har en bryter du setter på styrestrøm til truster kan du hente pluss etter bryter. Mulig det da er samme røde ledning som du kobler på klemme 6. Enkleste vil jeg tro er å koble det sammen ved joystikk. Mulig det allerede er ledig plugg tilgjengelig der. 

Gullfisk skrev On 22.7.2024 at 18.15:

Blir litt etter husken, men retningene på truster er vel blå og grå ledninger i sleipnersystemet som da skal på out 3 og 4, og så skal du vel ha den røde fra sleipner til klemme 6. Du må ha 12V in på enheten også på klemme 1 og 2. Om du har en bryter du setter på styrestrøm til truster kan du hente pluss etter bryter. Mulig det da er samme røde ledning som du kobler på klemme 6. Enkleste vil jeg tro er å koble det sammen ved joystikk. Mulig det allerede er ledig plugg tilgjengelig der. 

Takk for en god og detaljert forklaring Gullfisk.
Tror jeg følger deg men har behov for å løsne ned noen panel for å sjekke fargene på Sleipner systemet ved joystick (som står ved styreposisjon ute). Jeg skal uansett erstatte en Engbo joystick (gammelt system) ved styreposisjon inne med en Sleipner joystick. Da må jeg ifølge Maritim trekke ny Sleipner kabel fra eksisterende joystick ute til ny Sleipner joystick inne, og har da anledning til koble fjernstyringen samtidig..
Om jeg har forstått deg rett kan jeg koble blå fra Sleipner til klemme 7, grå fra Sleipner til klemme 8 og rød fra Sleipner til klemme 6. Deretter kobler jeg til 12v ved å koble minus til klemme 1 og pluss til klemme 2 (har egen bryter på styrestrøm til truster og kan muligens bruke denne men det blir et uforholdsmessig langt kabel-strekk dersom jeg ikke finner den i nærheten av ny joystick).

Kan den tynne sorte kabelen fra kontrollboksen være en antenne??

Igjen, tusen takk for gode tips!

Det er antagelig antenne ja. 
Husker ikke hvilken retning som er blå og grå, men det er bare å bytte om hvis det blir feil. Hvis du ikke får aktivert joystikk uten bryter på, kommer nok den røde under joystikk derfra. Sleipner har også y- kabler til forgrening under joystikk om du har behov for det. 

Supert, 
Da har jeg gangen på det :smiley:

Det er vel en slik Sleipner Y-kabel som du nevner Maritim anbefalte at jeg må trekke fra eksisterende  joystick ((ved ute-posisjon) til eventuell ny joystick inne (som skal erstatte gammel Engbo joystick)? 
Men får jeg dette til å fungere trenger jeg i grunnen ikke ny joystick inne :smiley:

Tusen takk igjen for hjelpen!

Gullfisk skrev On 24.7.2024 at 11.47:

Det ligger vel allerede en kabel mellom disse joystikkene. Om det er nok ledere i den kan du fint bruke den til ny joystikk også, så lenge du har samme sleipner farge i hver ende av de respektive lederne. 

Det har  jeg ikke tenkt på (og du har trolig rett i at den opprinnelige kabelen ligger igjen).
Slik jeg forsto selger var det opprinnelig Engbo joystikk både inne og ute, men da en byttet thruster til Sleipner trakk de bare kabel til joystick v/uteposisjon. Hva som ligger igjen av kabler fra opprinnelig Engbo system får jeg se når jeg åpner opp i skottet. Ingenting hadde vært bedre enn om jeg slapp å trekke ny Sleipner kabel til ny joystick inne.

Slik jeg forstår deg; dersom den opprinnelige  "Engbo" kabelen ligger igjen , kan jeg fra uteposisjonen (ny Sleipner joystick) koble Engbo kabel inn på den ekstra Sleipner Plug & Play-kontakten som ligger rett under joysticken og deretter terminere den i ny joystick i inne-posisjon? Blir sikkert behov for å skjøte kablene ved lodding, da Sleipner P&P skjøtestykke neppe er kompatibelt med Engbo sitt? 

Sleipner sine koblingsplugger består i utgangspunktet av flatstiftkabelsko satt inn i plastkontakt. Kan fint skjøtes med isolerte flatstiftkabelsko, bare sørg for strekkavlastning og isolering. Eller klipp av kontakten og skjøt med isolerte skjøtehylser, gjerne med krymp. 

Ja her har du fått veldig god hjelp av @Gullfisk :clap:
Jeg kan bidra med å bekrefte at blå ledning fra joystick er 12V + ut til styrbord og grå ledning er 12V+ ut til babord. 

gul ledning gir 12+ ut når panelet er slått på (begge on knapper er trykket og du får gult diode lys). Gul trenger du normalt ikke koble til. Den er ment som et styringssignal til de som har et elektrisk styrt hovedrele/hovedbryter til baugpropell.

IMG_43DDA70E9373-1.jpeg.8ace1e673900c7f1706837bbd103590f.jpeg

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Hei VegJoh, 

Takk for at du bekreftet kabel-fargene til babord og styrbord og fjernet den usikkerheten. 
Det spiller vel ingen rolle hvor på systemet jeg kobler inn kontrollboksen? Kunne tenkt meg å få den innomhus og lett tilgjengelig, helst i nærheten av den nye Sleipner joysticken ved styreposisjon inne. 

Vet ikke rekkevidde på den der. Jeg hadde en eldre sidepower sikkert fra 2009 som stod i motorrommet. Opplevde at den ikke funket fra baugen avogtil. Byttet for å få med begge trustere i fjor og monterte den i hyttetaket og har ikke opplevd det samme. Om det er installasjonen eller bedre rekkevidde vet jeg ikke. 

Hei igjen Gullfisk,

Gikk ikke helt etter planen dette her. Jeg koblet opp som anvist men den lot seg kun aktivere til styrbord. Det var også en voldsom støy når den gikk. Heller ikke den eksisterende joysticken lot seg aktivere mot babord så lenge den nye kontrolleren var koblet opp. Heldigvis fungerte den som normalt ved demontering av den nye trådløse enheten.

Jeg kan ikke se at det er noe galt med oppkoblingen så det er nærliggende å tro at det noe galt med selve kontrolleren. 

Det jeg ikke forstår er at lyden skulle endre så så dramatisk (høyere og skarpere). 
Noen teorier?

Det hørte veldig rart ut. Ville koblet fra begge utgangene og målt at du får pluss ut på en av de av gangen. 
Har ikke noen god ide om hvorfor det ble anerledes lyd i truster for øyeblikket. 
Du kan også prøve å koble pluss ledningen fra klemme 6, sammen med en av gangen av ledningene som var på utgangene ( altså gjøre jobben fjernkontrollen er tenkt å gjøre), og se om truster går normalt da. Hvis ikke den gjør det må du måle at det faktisk er pluss som joystikk sender ut på blå og grå ledning. 
Hvor gammel er truster?

Har den styring/forsinkelse som hindrer å snu retning for raskt?

Takk for gode innspill,

Det høres logisk ut å koble + fra direkte fra utgang 6 til henholdsvis utgang 7 og 8 fra den nye kontrolleren for å simulere fjernkontrollens funksjon. Det er vel egentlig lite trolig at originalt Sleipner farge-oppsett er endret men det er kanskje greit å sjekke for sikkerhetsskyld. 
Egentlig er jeg litt skeptisk til denne nye fjernkontrollen da jeg ikke forstår årsaken til den merkelig høye/skarpe lyden som avviker mye fra den som kommer ved bruk av Sleipner Joystick og eventuelle konsekvenser for Sleipner kontrollenheten. Har veldig liten lyst til å ødelegge noe når jeg alternativt kan trekke kabel fra eksisterende joystick og montere ny original joystick ved styreposisjonen inne (og prøve å glemme den trådløse løsningen :-). 

Jeg er ikke sikker på alderen men tipper den er ca 10 år og det kan virke som det er en forsinkelse som er innebygd som hindrer rask retningsendring.

Gullfisk skrev for 20 timer siden:

Jeg regner med at Sleipner er plusstyrt slik som VegJon beskriver over??
I monteringsinstruksjonen står det følgende: 
Sender og mottaker er ferdig programmer fra fabrikk. Den er ferdig koblet til bruk på pluss styrte vinsjer og thrustere. Har du en pluss styrt vinsj eller thruster trenger du ikke gjøre noe annet enn å koble
til ledningene som kommer ut av boksen. Antennen skal så langt opp i skroget som mulig.
Har du derimot en – styrt vinsj eller thruster må du gjøre følgende:
Minus styrt vinsj:
Koble fra og avisolere ledning nr. 5. Legg deretter en bro fra nr. 1 til nr. 5. Da blir signalene ut fra nr.
3 og 4 minus.
Minus styrt thruster:
Koble fra og avisolere ledning nr 6. Legg deretter en bro fra nr. 1 til nr. 6. Da blir signalene ut fra nr.
7 og 8 minus.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...