Jump to content

Lang stamme på Summerfun?


Coven

Recommended Posts

Ja, det går an å sette langstammet motor på kortstammet akterspeil, men effektivt er det ikke. Er akterspeilet om lag 38cm (15 tommer) er det greiest med en kortstammet motor. Setter du på en langstammet motor (selv om denne er over 20hk, noe jeg regner med er fordi du ønsker høyere fart) vil denne stikke for langt ned og strike i mot, det vil potensielt sprute en del vann opp og vinningen går litt opp i spinningen. I så tilfelle kan det være en fordel å få bygget opp akterspeilet til langstammet (51cm/20 tommer), slik at kavitasjonsplata (over propellen) flukter med bunn av båten. Dette må selvsagt gjøres sterkt da det kan bli store krefter i sving og bli farlig hvis det blir gjort for svakt.
 

Hvilken størrelse motor er det du vurderer? Enig, det er bedre utvalg langstammede motorer hvis man skal ha mer hestekrefter, men så vidt jeg kjenner til finnes likevel kortstammede motorer ganske langt opp i effekt.

Link to post
Share on other sites

Coven skrev for 10 timer siden:

Går det med lang stamme på Summerfun? 

Min mening er at svaret på det NEI, med mindre du er en erfaren person men langt over gjennomsnittlig teknisk innsikt i modifikasjon av allerede konstruerte båter. 

Min mening er også at oss som prøver å hjelpe andre på dette Forumet har et klart ansvar for å ikke gi råd og anbefalinger som kan bidra til at en TS kan komme skade eller i værste fall omkomme. 

 

Det å heve akterspeil på en "plastikkbåt" er ikke barnemat. 

 

Når en atpåtil vet at planen er å sette på en større motor en det som er godkjent.... da blir det grovt. 

 

Når en ikke aner om TS er en ung person uten nautisk eller mekanisk kunnskap så blir jeg alvorlig bekymret... 

 

Om TS forteller hvem en er og litt om nivå så blir det en helt annen sak... 

 

Har kjørt samme båt med 2syl 30hk 2T kort stamme. Det var ikke trygt, hele båten blir gele.. Da kan jeg ikke sitte passiv. 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 14 minutter siden:

Det er en klok anbefaling som jeg støtter 100%

Ja, enig med deg at man skal ikke gi råd til slike tvilsomme løsninger. Unntaket er når motoren er godt under maks og monteres i originalposisjon. Da kan man gjerne bruke en langstammet (uten at det er noen fordel). F.eks. har jeg av og til en 4 hk langstammet på en liten gummijolle som kan ta 6 hk kortstammet. Den oppfører seg greit og planer fint med den med en lett person. 

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

GRP båter er en ting, men "plastikk" båtene er jeg skremt av. 

Jeg har en "plastikk" båt, ISY 370 . Den har et solid dobbelt aluminiumsfeste boltet til akterspeilet og motoren er også boltet gjennom både aluminium og plast. Så den sitter bra. Fordelen med slike myke materialer er jo at de ikke sprekker, og kreftene fordeles fint. Jeg har sett mye mer problemer med GRP båter som kjøres hardt, typisk sprekker og løs innerliner.  Men det er klart, polyetylen har en endelig styrke, og hvis man eksperimenterer med for store motorer, så kan det bli overbelastning og revner.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 14 timer siden:

Min mening er også at oss som prøver å hjelpe andre på dette Forumet har et klart ansvar for å ikke gi råd og anbefalinger som kan bidra til at en TS kan komme skade eller i værste fall omkomme. 

Er det meg du henviser til i dette tilfellet? I så fall, enig med deg i at råd og anbefalinger bør være fornuftige og trygge. Mener nå på at jeg ordla meg slik at trådstarter skulle forstå at det jeg anbefalte som det beste og enkleste alternativet var å gå for en kortstammet motor, som passer båten, muligens skrevet i mildere ordelag enn det du gjorde. Burde gjerne understreket og markert enkelte ord og har gjort det her:

 

Hakkannen skrev On 22.7.2024 at 9.03:

effektivt er det ikke. Er akterspeilet om lag 38cm (15 tommer) er det greiest med en kortstammet motor

 

Setter du på en langstammet motor…  …vil denne stikke for langt ned og strike i mot, det vil potensielt sprute en del vann opp og vinningen går litt opp i spinningen.

 

…bygget opp akterspeilet til langstammet… …Dette må selvsagt gjøres sterkt da det kan bli store krefter i sving og bli farlig hvis det blir gjort for svakt.
 

…Enig, det er bedre utvalg langstammede motorer hvis man skal ha mer hestekrefter, men så vidt jeg kjenner til finnes likevel kortstammede motorer ganske langt opp i effekt.

 

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det, finnes det ikke ett eneste godt argument for å sette langstammet motor på en kortstammet båt, for en glad amatør.

 

Jeg ser kun risiko, og ingen store fordeler. Risiko burde vi alle være forsiktige med. Ikke bare du, men alle, særlig meg selv.

 

Dersom noen ikke klarer å måle et akterspeil og deretter måle stammelengde på en motor, da har vel den personen kanskje klart vist at man neppe er kompetent til å bygge om et akterspeil....

 

Min mening, det er ikke smart å si "ja" og "nei" i samme anbefaling.

 

Om jeg tenker tilbake på flertallet av disse "kan jeg sette lang på kort" trådene så er det fortsatt min mening at det er best og tryggest å gjøre som det gjøres her:

 

J-Å skrev for 23 timer siden:

En langstammet motor vil også gi større moment på akterspeilet. Det er mye bedre å finne en kortstammet.

 

Kommer for egen del til å følge @J-Å sitt eksempel. Der kommer det budskapet jeg mener er best og tryggest, klart frem.

 

I en byggetråd, hvor TS forteller om seg selv og sine kunnskaper, sine tilganger på hjelp og utstyr, da blir det noe helt annet.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 8 minutter siden:

Slik jeg ser det, finnes det ikke ett eneste godt argument for å sette langstammet motor på en kortstammet båt

Er ikke uenig i det du skriver der, men når det spørres om det går an å sette langstammet motor på en kortstammet båt blir det etter mitt syn feil å si kontant «nei», for det stemmer jo ikke. Det går an å sette langstammet motor på kortstammet båt, men man bør også opplyse om bakdelene og farene ved dette (noe jeg mener jeg gjorde i mitt første innlegg). Og skulle trådstarter, på tross av anbefalingene mot langstammet motor, likevel gå for dette, regner jeg med at trådstarter kan lese og forstår ordene «må selvsagt gjøres sterkt da det kan bli store krefter i sving og bli farlig hvis det blir gjort for svakt». 


Får håpe trådstarter tar til seg rådene og finner seg en kortstammet motor, passende for båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...