Jump to content

Kan man heise seil i havn - for å forenkle reving - blant annet


Gew77

Recommended Posts

Har nå fått prøvd meg litt som seiler i sommer. Har begynt å få inn rutinene med å få opp og ned seil og har fått båten opp i fart med kun vinden som motor. Det er gøy!

 

Men med Folla som nærmeste nabo så har det vært et par anledninger (soloseilas) hvor jeg rett og slett har feiget ut/blitt tatt av fornuften og ikke gått frem på dekk for å heise seilene. Har ikke rulleforseil eller fall til cockpit.

Vinden har nødvendigvis ikke vært for kraftig for å seile, men bølger og gammel sjø har gjort at cockpit har føltes som det smarteste stedet å være. Samtidig så ser jeg at flere sier at ved feks behvo for reving av seil, så gjøres dette tryggest i havn.

 

Kunne jeg her ha heist seilene i havna før jeg la fra?

 

Båten er en Albin Vega 27.

 

 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Er man skikkelig god, så kommer man seg ut av en havn med en Albin Vega uten å starte noen motor, så fra det perspektivet - ja.  Men er det en trang havn (og det er det jo som regel) og/eller motvind inn i båsen, da sliter man i mye vind.  Selv når man går for motor - uten seilene oppe.  Så å prøve å heise seil i en del vind mens båten er fortøyet, og så manøvrere seg ut av en trang havn ... det høres ikke helt smart ut.  Men det er selvfølgelig avhengig av hva slags type havn det er, hvor mye plass det er, og hvordan båten er fortøyd.  Jeg var uten fungerende motor i et år i første båten, jeg lå jo mest for anker da, men det hendte jeg måtte legge til eller gå i fra kai eller flytebrygge.

 

Ofte har man et havnebasseng som er stort nok til at man kan fikse fendere - og også om ønskelig, heise seil før man kommer ut i bølgevær.

 

Uansett, og dette er VIKTIG - det er essensielt at man kan ta ned seil eller reve seil dersom været plutselig skulle overraske.  Selv om man har rulleseil og tau trukket til cockpit, så er det essensielt at man har mulighet til å komme seg ut på dekk i tilfelle noe går galt.  Sikkerhetsliner og seler er sikkert en god idé dersom det føles skummelt å gå ut på dekk.

 

Jeg seiler også mye solo, og har litt samme greie - jeg kvier meg for å gå ut på dekk dersom det er litt bølger og vind, særlig når det er mørkt ute.  Det er delvis fornuft, havner jeg i vannet og det er langt til land, og jeg bare ser seilbåten dra videre uten meg, så er det finito, slutt, uansett om jeg har redningsvest på eller ikke.  (Det er nok også delvis latskap - særlig under natteseilas når jeg er trøtt og egentlig burde ha sovet).  Jeg burde nok ha fikset sikkerhetsliner for lengst.  Jeg har laget noe ad-hoc jallagreier for å kunne feste en av redningsvestene fast i rigg e.l., slik at jeg i det minste kan bruke begge hendene uten å være redd for å havne i vannet.  Siden jeg kan styre ganske mye fra cockpit, så ender det ikke så ofte opp med motorbruk, men det ender ofte opp med ineffektiv seiling.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev for 6 timer siden:

Kunne jeg her ha heist seilene i havna før jeg la fra?

Storseilet går det an å heise om du ligger fortøyd med baugen mot vinden, og du har en operativ motor som kan hjelpe deg ut. I motvind, for motor og slapt storseilskjøte bør du kunne komme deg ut av havna. Nå har jeg rullestr, på forrige båten vanlig storseil. Om det var mye vind så strammet jeg revet mens vi lå i havn, gikk fra brygga og heiste opp til 1. eller 2. rev.. Forseil har jeg alltid hatt fall tilbake i cockpit, selv på Albin Express (8 meter). Autopilot er obligatorisk om du er alene om bord etter min mening. Dette er eneste boka du trenger: https://www.amazon.com/Singlehanded-Sailing-Thoughts-Techniques-Tactics/dp/0071836535/ref=sr_1_1?crid=1K9NBQMDDZ3DE&dib=eyJ2IjoiMSJ9.7IuFeHAhGEBHi6sPt47hxM4ulGLULBFlh7CSkQ-_Pt1xcciMSxJE8kxippCtsgbGrRa-t-_RycrOkbTkAz2G9Z8sq6BkxhumcWkbbRQC21wQCgLy0RYHdMzwpvWkqPDAEQAlQiEczD6z2-4fl-Ij7w.gqBTSJKiQQskzLjB32Yupheft_Uk4qZvPOrC4qnlN4U&dib_tag=se&keywords=single+handed+sailing+andrew+evans&qid=1721671196&sprefix=Single+handed+sailing%2Caps%2C325&sr=8-1

Link to post
Share on other sites

Jeg heiser seilene ved kai så ofte jeg har anledning og seiler fra kai. Med skøyter kan man gå rett sidelengs ved å bakke fokk og stramme storseilet. Albin snur jo på femøren, så den kan man ha god kontroll på.

Forsøker alltid å fortøye med baugen mot vinden, og hvis vinden kommer rett forfra eller litt fra kaisiden er det helt kurant. Slakke skjøter til du slipper fortøyningene.

Pleier ofte å ha motor startet i tilfelle jeg trenger en ekstra puff.

Å gå til eller fra kai med full seilføring gir en ekstra opplevelse i båtlivet og er god øvelse i tilfelle motor streiker.

Uansett synes jeg at alle tau til cockpit er et bra prosjekt.

Mons

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 20 timer siden:

Uansett, og dette er VIKTIG - det er essensielt at man kan ta ned seil eller reve seil dersom været plutselig skulle overraske.  Selv om man har rulleseil og tau trukket til cockpit, så er det essensielt at man har mulighet til å komme seg ut på dekk i tilfelle noe går galt.  Sikkerhetsliner og seler er sikkert en god idé dersom det føles skummelt å gå ut på dekk.


det som @tobixen skriver her er viktig…………

 

det er noe du bør trene på.

seiler du alene, så livsele, så trene på å kryp fram å koble om livselen, eller heller, montere jacklines.

det kan komme vær, eller noen annen situasjon som gjør att du må ta ned eller skifte forseil.

 

du har ikke rulle, men du kan forberede en storm/kryss-fokk på samme forstag som du har genuan

du kroker stormfokken ferdig mellom underste og nestunderste kroken til genuan….og sikrer den til pullpitten

på så vis, skall du bare ta ned ett seil, og heise det andre…..du har spart ett moment der framme !

 

om du monterer jacklines, prøv å få de så langt akterut du kan, så att du kan koble reden i cockpit !


image.jpeg.1d8691774da519a819558d68f640453c.jpeg

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mørejeten har ikke såpass som en mesan, så der trengs det litt mer øvelse for å seile bra ;-) 

Jeg seiler en 46 fot kutter, 30 fot CA, færing og Maxi 77 i tillegg til litt annet innimellom. Alle trives med å seile fra kai hvis vinden har en fornuftig retning, og med litt plass kan alle seile til kai uansett vindretning.

På bildet lå vi utenpå Pontos i havna i Langesund. Satte storseilet i tredje rev og heiste fokka før vi seilte ut fra havn og rundt Rakkeboene i friskt vær. Gjorde også klar preventere på begge sider ettersom vi hadde uerfarne ungdommer ved roret, medvind og dønninger. Dårlig kombo med 7 m lang trestokk til bom.

Konklusjonen min er at alt du kan gjøre klart før du legger til eller fra kai bør gjøres.

Sikringsliner langs dekk må ligge mest mulig i senter på båten slik at de hindrer deg i å komme utfor rekka. Ei line nært rekka vil gjøre at du henger på slep i vannet hvis du faller overbord. Da er det bedre å ligge relativt trygt å flyte i vesten.

IMG_20240704_163145.jpg

IMG_20240704_133031.jpg

IMG_20240704_143236.jpg

Mons

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 2 timer siden:

 

 

om du monterer jacklines, prøv å få de så langt akterut du kan, så att du kan koble reden i cockpit !


image.jpeg.1d8691774da519a819558d68f640453c.jpeg

 

Jeg synes ikke dette bildet over er et godt eksempel. Linen (blå) som kobles til en jackline(rød) skal være mye kortere, slik at man ikke kan havne utenfor rekken. Det beste er en dobbel sikkerhetsline med en kort og en lang arm. Da brukes den lange til å feste seg nede i cockpit. helt fremme ved luken, slik at man fester den før man går ut. Kanskje til et ekstra punkt ved styreposisjon, og evt til å feste seg i punkter fremme på dekk. Den korte festes til jackline før man kobler fra den lange i cockpit. En av linene skal til enhver tid være festet. Det skal være muiig å frigjøre linen under belastning, enten ved å kutte den med kniv, eller ved å ha en utløserkrok.

.images?q=tbn:ANd9GcTILqwMF15xqxuYeUfS8Qc

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 28 minutter siden:

Hvis det er pålandsvind, hvordan løser du det med bare seil?

Edit: Jeg beskrev å seile fra kai, du spør vel om å seile til kai. Det kan også løses med anker der det er tillatt.

--------

Du trekker båten langs brygga, enten med en spring, eller med en eller flere matroser på kaia. Når du har styrefart dreier du opp (eller ned) på kryss kurs. Eventuellt kaimannskap hopper ombord på hekken, og du er i gang.

 

En annen løsning er å dra seg fra på ankeret.  Hvis dette ikke allerede er satt, så kveiles kjettingen i jolla, og det roes ut. 

Link to post
Share on other sites

I pålandsvind seiler jeg langs kaia så sakte jeg kan, slakker ut storseil og bakker fokka slik at jeg stopper en meter utfor kaia. Klar med stor fender der båten treffer kaia først.

Velger retningen som gir mest motvind hvis den ikke blåser vinkelrett på kaia.

Største problemet er å få ned storseilet hvis det glir i spor i masta. Med gaffelrigg slipper du ned tuppen på gaffelen (skandaliserer) før du kommer til kai, så får du ned seilet med vinden på tvers. Har klar spring bakover som ligger et tårn rundt kryssholt for å bremse om nødvendig.

Risikonivået øker selvfølgelig med vindstyrken.

Ut i pålandsvind gjør jeg ikke uten motor da det er for komplisert for meg, men hvis jeg kan bakke mot et spring for motor slik at baugen kommer ut er det ok.

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Vi bruker vindkast på Windy. Et vindkast kan vare et kvarters tid. Og kommer det en byge, kan vindkastet bli høyere enn meldte vindkast.

 

For noen år siden snakket vi med et svensk ektepar i Sæby. Hun var redd for å seile. Så betingelsen hun satte for å være med å seile, var at de uansett vær og vind startet med to rev i storseilet. Og det er slett ikke dumt om man er usikker.

 

Ellers var min første seilbåt for etparogseksti år siden en langkjølet sak (25 kvadratmeter spissgatter) uten motor. Dog med et par årer som kunne spennes mot vantene når vi måtte ro hjem i vindstille. Når det blåste var det aldri noe problem.

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, J-Å said:

Edit: Jeg beskrev å seile fra kai, du spør vel om å seile til kai. Det kan også løses med anker der det er tillatt.

Nei, seile fra kai.

36 minutes ago, J-Å said:

--------

Du trekker båten langs brygga, enten med en spring, eller med en eller flere matroser på kaia. Når du har styrefart dreier du opp (eller ned) på kryss kurs. Eventuellt kaimannskap hopper ombord på hekken, og du er i gang.

Ja, det kan vel fungere med en Albin Vega i lett vind. Trengs mange mann for å dytte min båt vekk fra brygga om det skulle være mye vind i lufta :)

36 minutes ago, J-Å said:

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...