Jump to content

Jolle som ungdommen kan vokse med.

Landkrabb3

Recommended Posts

index skrev for 5 timer siden:

Dette blir som å kjøpe for store klær til barna så de kan vokse inn i dem. Kjøp heller noe kurant som egner seg for dem nå, og selg den igjen om et par år når ønsker og behov har forandret seg. Det er alltid et marked for kurante ungdomsbåter. 

Det kan hende det må bli løsningen, hvis det jeg spør etter egentlig ikke finnes så gjør det ikke det 👍

Landkrabb3 skrev 5 minutter siden:

Har alle disse skum i mellom bunnene?

Ja det var en vanlig byggeskikk og legg til att de eld gamle jollene også har råtten transam.
Nei,finn deg en jolle i fra nyere tid og la de gamle susebukkene drømme om egne guttedager i fred.

Hvis du hadde spurt om råd til å kjøpe bil til guttungen til den store dagen og folk hadde svart att Ford Taunus og Volvo 140 er gode biler så hadde du vel ristet litt på hodet...det bør du gjøre nå også

pipe skrev 3 minutter siden:

Ja det var en vanlig byggeskikk og legg til att de eld gamle jollene også har råtten transam.
Nei,finn deg en jolle i fra nyere tid og la de gamle susebukkene drømme om egne guttedager i fred.

Hvis du hadde spurt om råd til å kjøpe bil til guttungen til den store dagen og folk hadde svart att Ford Taunus og Volvo 140 er gode biler så hadde du vel ristet litt på hodet...det bør du gjøre nå også

😂

Landkrabb3 skrev 2 minutter siden:

Det kan hende det må bli løsningen,

Ja hvis man oppkonstruerer en virkelighet med det for øye å tilpasse den svaret får man det som man vill.
Jeg ville heller solgt jolla og motor i sammen enn å styre med å selge og montere ny motor.
Kjøper man noe med konsoll er det ikke sikkert det er bare bare heller.

Wester 360 er min anbefaling.

Den har innerliner,  er selvlensende,  har dobbeltbunn og INGEN skum i seg. 

Har en 9,9 hk på den, totakt. Er nå 15 hk, eller i alle fall med 15hk reed. Går bra med 2 voksne i, og veldig stødig også når man frakter flere.

Jeg lette etter en ca 11 foter med innerliner men uten skum, og det tok tid før jeg fant Wester 360 som sønnene nå kjører rundt i. 

Wester 360 er vel da ca 11,5-12 fot?

Vi byttet ut platene i innredningen for de var dårlige. Brukte tilhengerplater, skjærte til med stikksag og pusset endene. Satte inn skårflatene med epoxy. Fungerer flott og ser bra ut. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 29 minutter siden:

Wester 360 er min anbefaling.

Den har innerliner,  er selvlensende,  har dobbeltbunn og INGEN skum i seg. 

Har en 9,9 hk på den, totakt. Er nå 15 hk, eller i alle fall med 15hk reed. Går bra med 2 voksne i, og veldig stødig også når man frakter flere.

Jeg lette etter en ca 11 foter med innerliner men uten skum, og det tok tid før jeg fant Wester 360 som sønnene nå kjører rundt i. 

Wester 360 er vel da ca 11,5-12 fot?

Vi byttet ut platene i innredningen for de var dårlige. Brukte tilhengerplater, skjærte til med stikksag og pusset endene. Satte inn skårflatene med epoxy. Fungerer flott og ser bra ut. 

Er dette samme båt/skrog som bever 400?

nei, 2 ulike modeller fra 2 ulike båtbyggerier
https://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16823&mid=106961

Bever 400 virker som en kjekk sak, men mistenker 9,9 kan bli litt snautt, 200 kg mens westeren er 140 iflg boat.no

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vi satt akkurat en Bever 350 på vannet med 2 takt Yamaha 9,9 på vannet.  Ungene 14

15, 12 og 9 år(sitter mest på men kan vokse med denne båten) nektet først da kun Summer Fun var «kul» nok. Nå er de ikke til å få til land og summer fun er ikke så viktig lengre da de kjører fra dem. Det finnes store 12-15 åringer og mindre…det er en faktor…min sønn er 15 år og over 180 f.eks. Bever går fint med med 2 voksne…Viktig for valg av båt var styrekonsoll (ening med J-Å angående plassering av konsoll verdien av det ser jeg nå selv😅) kriterie nr 1 var selvlensende og lettplanende.

denne har tanken under midt Toften som jeg syntes var litt rart og ikke under bak/setet, men nå ser jeg absolutt fordelen av dette vektmessig inen relativt liten båt. Vi fjernet et håndtak og laget et vinklet mellomstykke som gir mer vertikal plassering av speedcontroller. Satt inn et lite 12V batteri og bryterpanel med 12V uttak, USB lader, bryter til lanterner og brytere til diverse interne lys i båt.  Ellers er det enkle kryssfinerplater med Biltema antisklimaling. Dette ble en enkel og billig båt med gjenbruk av motor og litt pussing og mekkking…grei nok for ungene «lære» bruke av ratt og speed samt legge til fra brygge, båtvett og ansvar samt de lærer venner det samme. 

C1898647-63B0-4622-9E6B-24FCBAD61FC6.jpeg

8ECC43AC-B63D-428B-AD98-D498F4F17197.jpeg

316BFA4A-2414-43DA-8BDB-50862076D073.jpeg

EF07E687-D87E-4F89-AC3A-D1BD325DD656.jpeg

Landkrabb3 skrev 30 minutter siden:

Grunnen til at jeg lurte er en finn annonse hvor begge modellnavnene er brukt  

det var litt forvirrende ja, i tillegg var motoren ført opp som både mercury og suzuki :giggle:

Men bildene viser iallefall en bever.

Er nok noen på finn som putter inn flere søkeord i annonsen for å få flere treff..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du fikk egentlig fasit med en gang. De tre jolletypene "som er noe" er GH11 (gjerne den nye, selvlensende typen), Bever 350 og Wester 360. Kan vel legge til Ibiza Junior og eventuelt Musling 370 (om du finner en). Alle disse funker fint med motor opp til 20 hester, og bør ikke ha mindre enn 9,9. 

Jeg ville ikke valgt f.eks Summer Fun, det eneste som er gøy med den er navnet. Tilsvarende med de andre rotostøpte båtene.

Terhi Microfun er også gøyale båter så lenge de ikke må repareres. 

Når man tar inn økonomi i bildet, ville jeg valgt en motor av nyere type som kan oppgraderes gjennom levetiden.

Vi har en Mercury 10 Viking, som var 10 hk da guttungen var mindre. Ettersom han ble litt større, ble den 15 hk, og idag er den 20 hk. Fortsatt montert på samme GH11 skroget, som nå er overtatt av datter (og hun har gått de samme gradene). Guttungen (som nå er 18), har beveget seg videre, via en Musling 430 med 60hk til nå å bruke familiens Ibiza 19 Sport.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Lunatik skrev 54 minutter siden:

Vi satt akkurat en Bever 350 på vannet med 2 takt Yamaha 9,9 på vannet.  Ungene 14

15, 12 og 9 år(sitter mest på men kan vokse med denne båten) nektet først da kun Summer Fun var «kul» nok. Nå er de ikke til å få til land og summer fun er ikke så viktig lengre da de kjører fra dem. Det finnes store 12-15 åringer og mindre…det er en faktor…min sønn er 15 år og over 180 f.eks. Bever går fint med med 2 voksne…Viktig for valg av båt var styrekonsoll (ening med J-Å angående plassering av konsoll verdien av det ser jeg nå selv😅) kriterie nr 1 var selvlensende og lettplanende.

denne har tanken under midt Toften som jeg syntes var litt rart og ikke under bak/setet, men nå ser jeg absolutt fordelen av dette vektmessig inen relativt liten båt. Vi fjernet et håndtak og laget et vinklet mellomstykke som gir mer vertikal plassering av speedcontroller. Satt inn et lite 12V batteri og bryterpanel med 12V uttak, USB lader, bryter til lanterner og brytere til diverse interne lys i båt.  Ellers er det enkle kryssfinerplater med Biltema antisklimaling. Dette ble en enkel og billig båt med gjenbruk av motor og litt pussing og mekkking…grei nok for ungene «lære» bruke av ratt og speed samt legge til fra brygge, båtvett og ansvar samt de lærer venner det samme. 

C1898647-63B0-4622-9E6B-24FCBAD61FC6.jpeg

8ECC43AC-B63D-428B-AD98-D498F4F17197.jpeg

316BFA4A-2414-43DA-8BDB-50862076D073.jpeg

EF07E687-D87E-4F89-AC3A-D1BD325DD656.jpeg

Denne ser kjempefin ut!

Lunatik skrev for 6 timer siden:

…Viktig for valg av båt var styrekonsoll (ening med J-Å angående plassering av konsoll verdien av det ser jeg nå selv😅) kriterie nr 1 var selvlensende og lettplanende.

Grei båt, og styreposisjonen ser akseptabel ut, selv om jeg foretrekker en langsgående sadel som man sitter skrevs over. Det viktigste er likevel at man kan få beina under seg og lette på baken i bølgene. Ang. alder så lar vi en 8-åring kjøre 9.9 alene med følgebåt, men så langt ikke med andre barn som passasjerer. Vi har laget et lite utsjekkprogram med både teori og praksis. 

Landkrabb3 skrev 15 minutter siden:

Er det noen som kjenner til eller har erfaring med Fun 375? 

Den kler best 20hk eller mer. Den kan være tung å få i plan med 9,9 om det litt last i båten. Den er vel litt tyngre enn GH 11 og Bever.

Ellers mener jeg den er flatere i bunnen, noe som gjør at den slår litt mer i bølger.

Edit. Ser på Finn at det noen Fun375 med enkelt skrog, denne kjenner jeg ikke. Den jeg referer til er Fun3 med innerliner og rekke. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...