Jump to content

dårlig hekk og mykt dekk på wesling 16 ht?


synkendebåt

Recommended Posts

hei! har tenkt på å kjøpe meg en wesling 16 men har hørt mye om at de har mykt dekk. er det noen som vet noe om det, han jeg hørte fra hadde prøvd en wesling en gang i tiden.  det sies også dårlige saker om akterspeilet på båtene. tenkte å finne en med yamaha 90 3 syl. hva slags forsterkninger må brukes da? holder det med stålplate bak, eller må jeg bygge knær?

Link to post
Share on other sites

Noe du bør sjekke er hvordan den er lagret. Drt var vel @Eikasom holdt på å motorisere en, og slet med å få den til å gå bra. Memer å huske at bunnen var konkav...?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 44 minutter siden:

Det stemmer, den var vel 5cm konkav på det værste og sugde seg fast til vannet som ett strykejern. 

 

De fleste akterspeila har råtna nå og jeg anbefaler virkelig å bygge nye med knestøtter, samt fjerne brønnen sånn som de fleste gjør for tiden 

hva er konkav? kan ikke mye om båt. hvordan vil båten se ut uten brønn?

Link to post
Share on other sites

konkav = innhul.  Feks pga at båten har stått lenge på land, dårlig oppstøttet. 

Effekten av dette er gjerne at båten kan plane lettere, men den er vanskelig å få trimmet / løftet ut av vannet når farta øker.     Båten blir liggende flatt i vannet , som gir stor våt flate og dermed vanskelig å få god fart på båten

Min wesling er 36 år og ble kjørt friskt over flere år.   Akterspeilet er reparert etpar ganger, skader etter grunnstøting.   Men dekket er tipptopp enda :giggle:

Holder med Eika i at akterspeil bør fikses med knestøtter, spesielt om man skal kjøre med mer motor enn båten i sin tid var bygd for (65hk)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 2 minutter siden:

konkav = innhul.  Feks pga at båten har stått lenge på land, dårlig oppstøttet. 

Effekten av dette er gjerne at båten kan plane lettere, men den er vanskelig å få trimmet / løftet ut av vannet når farta øker.     Båten blir liggende flatt i vannet , som gir stor våt flate og dermed vanskelig å få god fart på båten

Min wesling er 36 år og ble kjørt friskt over flere år.   Akterspeilet er reparert etpar ganger, skader etter grunnstøting.   Men dekket er tipptopp enda :giggle:

Holder med Eika i at akterspeil bør fikses med knestøtter, spesielt om man skal kjøre med mer motor enn båten i sin tid var bygd for (65hk)

men hvor komplisert er det å lage knestøtter? må hele brønnen kappes ut eller klarer man å gjøre det uten?

Link to post
Share on other sites

Du klarer det uten å gjøre noe med brønnen, men du gjør alt mye enklere ved å fjerne den, det er mye lettere og jobbe baki der og du kan støpe inn større knestøtter, alt i alt så sparer du timer og får ett bedre resultat, Hvis du har Facebook så det vel en gruppe som heter lingedesigns eller noe sånt, det ligger masse bilder der inne av hvordan folk har gjort det med brønnene på fjordlingene 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 minutt siden:

Du klarer det uten å gjøre noe med brønnen, men du gjør alt mye enklere ved å fjerne den, det er mye lettere og jobbe baki der og du kan støpe inn større knestøtter, alt i alt så sparer du timer og får ett bedre resultat, Hvis du har Facebook så det vel en gruppe som heter lingedesigns eller noe sånt, det ligger masse bilder der inne av hvordan folk har gjort det med brønnene på fjordlingene 

du kapper bare ut den bunnen av brønnen og støper rett ned og legger på en ny plate på toppen? da skjønner jeg, trodde du mente å lage rett opp fra bun til topp.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev Just now:

Du har forstått riktig da ja :) 

hva koster det og hvor vansklig er det. prøvde å finne ut noe på facebook men klarte ikke finne. hvis man støper to plater som går rett ned hvor mye tåler speilet da av motor?

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 4 minutter siden:

Det koster ikke så mye mer enn 2-3-4-5000kr og er enkelt, det kommer ann på hvilke kvalitet du bruker på plata og hvordan glassfiber og hvordan resin du bruker, men knestøtter er alfa omega hvis du skal hoppe og leke deg litt, med for stor motor 

takk! får se hva som skjer, hvis ikke det kommer en billig fjordling. hva er maks på fjordling uten forsterkning, ser flere med 90

Link to post
Share on other sites

Min Nordkapp 16.5 er en båt av liknende størrelse og alder, og akterspeilet begynner også her å bli mykt. Ikke verre enn at jeg fortsatt bruker båten ,med yamaha 90 på hekken. - min er godkjent for 100hp og allerede tilstrekkelig forsterket skulle man tro, men akterspeilet må nok byttes innen 5 år pga råte.

Jeg har sett en del på youtube og vil spesielt anbefale kanalen boatworks today. Han viser masse glassfiberarbeid på båt - blant annet denne typen arbeid. Det er også andre kanaler som dekker dette - søk på "transom replacement".

Pris kommer an på materialkvalitet. Vanlig finér koster ikke all verdens. Jeg vurderer å kjøpe "coosa board" fra statene, som er en syntetisk erstatning som aldri råtner. Helt fint at de originale finérplatene har vart i 40-50 år og jeg er kanskje dau før de må byttes igjen om jeg gjør dette i 2028, men det er noe med å gjøre jobben best mulig når man først har dette fra hverandre.

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 12 minutter siden:

Det kommer helt ann på tilstanden på akterspeilet og hvordan man kjører, jeg har kjørt med 150 v6 på orginalt wesling akterspeil men jeg vet om andre som har drept de med 70 Yamaha 

ja skjønner, hvis jeg kjøper båt fra sverige, er det noen måter å unngå toll på? som å kjøre fra strømstad til fredrikstad? kan ikke noe om dette, er 17 år.

Link to post
Share on other sites

synkendebåt skrev for 2 timer siden:

hvis ikke det kommer en billig fjordling.

fjordlingene er populære for tida, finner du en billig en så er det stor sjanse for at den også trenger en refresh

 

Sitat

prøvde å finne ut noe på facebook men klarte ikke finne.

 

prøv å søk opp Team Linge gruppa samt sida til Express Boat. Sistnevnte har også innimellom båter for salg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

synkendebåt skrev for 1 time siden:

ja skjønner, hvis jeg kjøper båt fra sverige, er det noen måter å unngå toll på? som å kjøre fra strømstad til fredrikstad? kan ikke noe om dette, er 17 år.

Det er ikke toll på båter, men mva må du betale. 

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 19 timer siden:

fjordlingene er populære for tida, finner du en billig en så er det stor sjanse for at den også trenger en refresh

 

 

prøv å søk opp Team Linge gruppa samt sida til Express Boat. Sistnevnte har også innimellom båter for salg

er medlem der ja, får vente å se hva som skjer. min far er ikke helt happy med at hvis jeg skal ha 90 må jeg kappe i brønnen og lage noe nytt for at det ikke skal holde, men med 70 hk, trenger jeg å kappe og støpe eller går det bra med bare plate bak?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...