Jump to content

Breiflabb VS baby - seriøst spørsmål

larole

Recommended Posts

Hei, 

For noen år siden ble det tatt en breiflabb på 115 kg i Hordaland. Den ble tatt på grunt vann. Jeg har selv sett breiflabb på ca. 0,5 meter og nedover. Nå spør jeg teoretisk selvsagt, men om man gikk og leide en halvannenåring i vannkanten, og lekte litt der. Kunne dette ikke vært en ekstremt sjelden, men reell fare? Jeg har funnet torsk på to kilo i magen på en 17 kilos flabb, som om man fortsetter det regnestykket...

Kunne en liten unge blitt tatt av en breiflabb på 115 kilo?

Ja, på samme måte som barn spises av ørn, ulv, bjørn og håbrann.

Jeg skulle gitt eksempler i fleng, men fant visst ikke et eneste.

Om du ser en 115 kilos breiflabb ligge på 20cm dybde og leder barnet mot hodet til breiflabben slik at den glefser. Ja, da kan du smykke deg med en lang rekke nye titler.

Spørsmålet ditt er kanskje ment alvorlig, men er umulig å gi annet enn fjase-teoretisk svar på. At noe hypotetisk kan skje åpner jo for at alt som ikke er rent fysisk umulig faktisk kan skje. Som at utendørs aktivitet på Sørlandet er farlig fordi en rømt løve fra Dyreparken potensielt kan komme og spise deg.

Jeg gjetter at det er større sjanse for at et barn dør fordi noen leser denne posten mens de kjører, enn at et barn blir slukt av en breiflabb.

Fjesing derimot….

Uten å kunne garantere noe så vil jeg anta at en unge lever tryggere enn en torsk i samme vektforhold til breiflabben av flere grunner.

Torsken er nok mer naturlig matkilde og derfor mer fristende å spise opp enn en menneske-unge.

Unger i den alderen har som regel klær og/eller bleie som kanskje ikke er så fristende å spise opp.

Torsken har en form som er greiere å sluke enn en unge, og torsken kan ikke strekke ut armene.

Torsken kan ha vært halvdau eller dau og dermed gjort lite eller ingen motstand, mens unger som får gå i vannet er mer i form.

Unger i vann har som regel en barnevakt som vil reagere raskt og ta opp kampen hvis det blir hyling og skriking.

Nevnte barnevakt kan kanskje virke skremmende på breiflabben så den ikke tør nærme seg ungen.

Manøvrerbarheten for 115 kg breiflabb blir nok ganske redusert på de grunne områdene der 1,5 åringer får lov å vasse uten å holdes av en voksen (mens torsken får lov å bevege seg ute på dypt vann).

Breiflabb satser på kamuflasjen sin og ligger heilt i ro mesteparten av tiden. Den har ei fiskestang den vifter med framfor snuten for og lokke til seg fisk. Når byttet er nærmt nok så åpner det kjeften rask og bytte blir dratt inn i kjeften på den

Tenker det er mangen andre risikoer for barn og sjøliv en og møte på noe monster breiflabb i fjæra 

uten man skal slutte med og fange strandkrabber av den grunn

Helt greit å ha tenkt gjennom. Da jeg dykket aktivt på -70 og -80 tallet ble det fanget en del breiflabb. Fant de alltid på dypt vann, typisk 10-25 meter (det var jo vanligvis den dybden jeg holdt meg på), gjerne på sandbunn og de lå dønn i ro. Dykkerkniven i hodet midt mellom øynene og de var ferdige... Ofte ble der litt aktiv sprelling med en gang og da var det bare å ta i munnen og holde fast i overkjeven så kom de ingen vei. De har skarpe lange og tynne tenner men en vanlig dykkerhanske beskytter rikelig for de har ikke særlige krefter i kjeven.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...