Jump to content

Pumpetoalett som plutselig ikke henter inn saltvann

Grand Banks jr

Recommended Posts

Har et standard pumpetoalett som det aldri har vært noe tull med, bortsett fra at det aldri har holdt helt tett for tilsig. Selv ny jokerventil har ikke hjulpet.

Men nå har det plutselig sluttet å hente inn ferskvann, og da blir det fortere tomt for ferskvann. :smiley:

Vurderer derfor enten å fikse (er det bare en gummidings som må byttes), eller å kjøpe nytt pumpetoalett. 

Hva kan være feil med toalettet, og evt hvilket toalett er anbefalt å kjøpe? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Om pengene er der så kjøp ny pumpe. Om viljen er der så kjøp pakningssett. Er det en Jabsco-pumpe så bytt til Twist & Lock, om de fremdeles selges. Uansett hvilken løsning du velger bør du pumpe gjennom endel vann før du begynner, for å redusere mengden «ubehageligheter» i pumpe og slanger.

Pass på at du velger rett pumpe eller kit basert på alder og modell. Jabsco har endret litt på modellene sine underveis, så du bør velge rett…

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Så ... prosjekt aktertoalett.  Det blir økning fra én person ombord til fem barn og fire voksne fra i morgen av, så da bør ting fungere.  Dette burde vært gjort for uker siden, og ikke i siste liten - i tilfelle jeg kommer til å trenge reservedeler.

Her er dassen.  Den ser ikke ut.  Urinsten i selve skåla, og massevis av det.  "Alltid minst tyve pump med vann" prøver jeg å fortelle folk og familie - og jeg har en laminert plakat som skal fortelle folk hvordan hendelen skrus over til vanninnførsel, men det er ikke alle som tar hintet, og jeg har ikke alltid tålmodighet til å gjentatte ganger forklare dette.  Jeg har erfaringer med at pumpen har sluttet helt å virke etter eddikbehandling på tidligere pumper, så jeg tør ikke bruke sterke kjemikalier på dette inntil videre.

20240723_223021.jpg.0dcf0b27b9a5ca1c024bc53203e61077.jpg

Jeg har en batteridreven lensepumpe.  Planen min var å prøve å få tømt ting så godt det lar seg gjøre med denne, for å unngå veldig mye vannsøl. 

20240723_223232.jpg.9265aa2f6662210ce21b68f0075b2611.jpg

Her er "lock'n'twist".  Eller var det "twist'n'lock"?  Den hindrer i allefall ikke tilbakeslag etter å ha vært i bruk en stund.

Jeg skjønner ikke hvorfor folka på Jabsco er så begeistret for flatskruer.  De er ikke alltid like enkle å få opp.  Jeg tror det var @Hulda som nevnte noe om at det av estetiske hensyn bare skulle brukes flatskruer i interiøret på en båt, og at skrusporene alltid skulle stå horisontalt.  Vel.  For min del så skulle de gjerne hatt noe mer praktisk her, f.eks. sekskantskruer.  Orginalt var motoren også levert med flatskruhoder på impellerdeksel, på min motor var skruhodene vendt mot motorvegg med noen få cm klarning.  Sekskantskruer er trivielt å få opp.  For toaletten her er det snakk om spesialskruer, så det er ikke bare å bytte dem ut heller.

20240723_223556.jpg.da2834f97c3584457f2cd8e645c789bf.jpg

Her er en av virkedelene

20240723_224233.jpg.1f5faebc7405454b728fda71457fc55b.jpg

Nersiden av "twist and lock".  Og når man har skrudd og låst til, så holder den seg i denne posisjonen.  Pinnen skal kanskje holde nede virkedelen som ble vist i forrige skjermbilde, slik at ingenting kommer seg forbi.  Har i allefall ikke fungert så veldig bra i det siste året elns hos meg (men det er jo egentlig fantastisk at dette toalettet har fungert i såpass lang tid som det har gjort.  Husker ikke nårtid jeg byttet det sist).

20240723_224259.jpg.50f1a59d414879d85f2eac1537333f2c.jpg

Ganske ekle greier.

20240723_224345.jpg.9589e39e2b21ee17861fc7ff1fe74c19.jpg

20240723_224511.jpg.9eb1a66d855ae8fdcbbd9436bc2c429d.jpg

20240723_224823.jpg.d25bd4eb6e878904404921297a0d298c.jpg

20240723_224827.jpg.0314f63c3e898b65457bf4738f5ad5c1.jpg

20240723_224939.jpg.3cb25a39411b4c6e3a972bcd3b2d5e05.jpg

Så, angående "pumpe luft i stedet for sjøvann"-problematikken.  Har man luft i kammeret her, og lufta kommer seg forbi stempelet, så er løpet kjørt.  Da kan man stå og pumpe og pumpe og pumpe, men alt man gjør er å flytte stempelet opp og ned i lufta der inne.  Nå som jeg har fjernet urinsten så godt det lot seg gjøre, så føler jeg at det er blitt mer plass, jeg har ikke helt troen på at problemet er løst, så da må jeg antageligvis kjøpe helt ny pumpe.  Men jeg får skru sammen og se om det vil fungere.

20240723_232331.jpg.e644191b572cf8f562943974bf0edc6c.jpg

I stedet for å løse problemer forflytter jeg dem bare, nå er vasken klogget av urinsten.  (heldigvis skulle det ikke mer enn litt pirk med en skrutrekker til for å løse opp i dette problemet).

20240723_232715.jpg.1b3d4da85f586cf420db32e2cb97a00b.jpg

Nå gjenstår det å se nøye på bildene over og se om jeg kan forstå hvordan pumpen monteres igjen.

Skal legge til, jeg har ikke brukt noen kjemikalier, bare vann, håndtkraft, forsiktig (og ikke fullt så forsiktig) skraping med skrutrekker, tørking med dopapir.  De fleste rørdelene er av glatt plast, og urinstenen løsner plutselig i store flak.  Virkedelene av gummi er trolig med noe slags teflonbelegg, veldig glatte, og ting slipper fort taket om man bare tørker det med dopapir.

Jeg tror ikke RM67 er så helt ulik jabsco i virkemåte og konstruksjon.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 8 minutter siden:

Jeg tror konseptet "twist and lock" ikke er annet enn markedsføring, jeg tror det fortsatt bare er jokerventilen som holder ting på plass og hindrer tilbakeslag. Fungerer flott helt til urinstenen setter seg fast.

Sånn jeg har forstått Twist ‘n Lock (eller hvordan det måtte skrives) så er det en mekanisk greie som enten presser på joker-ventilen eller på andre måter skal hindre tilbakesig. Men ja, litt urinstein eller andre partikler som setter seg i jokerventilen så vil heller ikke en Twist ‘n Lock holde tett.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg tok feil.  Det er to virkedeler som skal hindre tilbakeslag, det er jokerventilen, men også klaffen - første "virkedel" i bildeserien over.  Poenget med "twist and lock" er at klaffen skal holdes mekanisk nede når pumpehåndtaket er "låst" - mens det i tidligere modeller bare er tyngdekraften som holder den nede.   Toalettinnholdet er under klaffen, og i det man drar opp pumpehåndtaket, vil klaffen løfte seg, og dassinnholdet trekkes opp i pumpa.  For at klaffen skal kunne hindre tilbakeslag må gummien og plasten den hviler på være helt ren.  Jeg er redd for at jeg var litt for brutal med skrujernet akkurat her.

20240724_000729.jpg.25ac5571722599f733f4b6eec3138efb.jpg

20240724_000744.jpg.0a8967416ff7db507dc0b27a0827d912.jpg

Dessverre mangler jeg bilder både av hvordan klaffen så ut på undersiden og hvordan flaten den lå på så ut før rengjøring.

Her skal Jabsco få litt skryt - på denne modellen er det umulig å putte på klaffen feil vei.  Når man tenker seg om er det jo rimelig opplagt hvilken side som skal være opp og hvilken som skal være ned ... men, "don't make me think" er ofte et fint designkriterie.

Jeg ser at jeg bør få benyttet sjansen til å vaske litt rundt pumpa før jeg skrur den på plass.  Aller helst burde det nok vært pusset ned og lakket, men det får bli til en annen gang.

Nå. Samme kan det være, men jeg skulle altså ønsket meg noe annet enn flatsporete skruer.

Jeg var noe skeptisk til om dette ville la seg gå i orden, men på den andre siden så jeg ingenting som var åpenbart galt. Etter å ha rengjort alt godt, skrudd alt sammen, funnet denne manglende delen, skrudd alt opp og montert den manglende delen, strammet til alt av skruer og alt av slangeklemmer, for så å pumpe raskt, så fikk jeg faktisk "primet" den, greide å få pumpet ut lufta og inn med vann. Etter mitt skjønn, så er det ikke 100% tett mellom kloakken og rensevannet i pumpa (kanhende at en av grunnene er at jeg ikke var forsiktig nok med skrujern under rengjøringen), men det er i allefall bedre enn da jeg begynte jobben, og sikkert godt nok.  Jeg tror neppe jeg ville greid å "prime" pumpen om jeg ikke hadde pumpet raskt.  Men det er mulig, og normalt vil det være vann på slanger og i pumpa, da er det ikke noe problem med at stempelet går opp og ned i luft uten å gjøre noe arbeid.

Så, her er pumpehuset:

20240724_002309.jpg.84c9cd9392275e01b308ec36987f8a1b.jpg

Oppå der går det en pakning.  Jabsco skal ha skryt for dette også - det er designet slik at pakningen bare kan settes på riktig vei (spor på høyresiden).  Jeg mener å huske at med andre modeller så har det vært mye tenking som måtte til før man fant ut hva som var rett vei.

20240724_002330.jpg.afe811030be052fb0e840413e4eafddb.jpg

Her er undersiden av håndtaket

20240724_002346.jpg.75225b6f6ec60f73c74983a93d69b5fe.jpg

Men hva er nå fjæra og den duppedingsten til? Jo ... hendelen for å velge skylling eller ikke er knyttet til duppedingsten.  Vipper man hendelen, så vil duppedingsten holde en sperre forran det ene hullet.

20240724_002430.jpg.7150028342a1b4d19c0d3c615ab4b396.jpg

20240724_002456.jpg.582c322ca95f2b1d22052f6a84595bfb.jpg20240724_002529.jpg.45b46b04fe3ff37f50c619c5e1a68f3e.jpg20240724_002604.jpg.2c4a93a429b86ed4be2ff1085e9ae2a4.jpg

Men det er fortsatt noe jeg ikke helt forstår.  Hvordan kan det bli tett der hvor stempelet holdes på plass?  Og når jeg prøvekjørte pumpa, så ... fungerte den ikke.  Og det kom luft ut overalt.  Ikke bra.  Kanskje jeg bare skulle montere hele greia, kanskje den på magisk vis allikevel ville oppføre seg når den ble våt?  Vel, monteringen hjalp meg i allefall til å avdekke den manglende delen ...

20240724_005829.jpg.856bb3ea543852491eaf051a68f7b295.jpg

Den er av hard plast, og gir stempelet mulighet til å lukke seg.

20240724_010454.jpg.a410133a6fbee1feee9778d6c2942d11.jpg

Det er fortsatt noen nyanser her som jeg ikke helt riktig forstår ... eller kanskje heller, ikke helt har tid til å prøve å finne ut av nå.  Samme kan det være.  Kloakkslangen er jo fortsatt med massivt av urinsten på innsiden.  Jeg skrapte løst det som var nært doen, men resten av slangen får jeg ikke gjort noe med i dag.  Prøvde å samle sammen mest mulig av det jeg skrapte løst i det glasset her ... der er ikke rent lite.

20240724_010232.jpg.41f19f44aac324ad5dbbd10852ea3340.jpg

8 hours ago, Grand Banks jr said:

Vurderer derfor enten å fikse (er det bare en gummidings som må byttes), eller å kjøpe nytt pumpetoalett. 

Som det fremgår ovenfor, nå har jeg erhvervet meg nok kompetanse til å svare på spørsmålet - selv om det ikke er helt samme toalettype, så er det stor sannsynlighet for at problemet skyldes at det sitter urinsten fast på delene i pumpen.  Å skru det fra hverandre, rengjøre det og skru det sammen vil trolig være tilstrekkelig, uten behov for å kjøpe noen reservedeler.  Har man tolv tommeltotter og i tillegg ønsker å ta bilder av prossessen og skrive liveoppdateringer på båtplassen, så tar jobben ca tre timer.

Så skal jeg mimre litt tilbake til første båten.  Toalettet som fulgte med var RM69, det var trolig hunngammelt, og det var problemer både her og der ... mye lekkasjer, hvis jeg husker rett var også doringen knekt og måtte byttes.  Jeg har jo lært en del siden den gang - men da gikk jeg med stort pågangsmot løs på doen og prøvde å reparere det etter beste evne - bestilte opp masse reservedeler, skrudde fra hverandre og skrudde det sammen igjen med nye pakninger og whatnot ... og ny ring.  Og det var fortsatt lekkasjeproblemer.  Jeg prøvde i desperasjon å kapsle inn hele dritten med silikon, uten at det nyttet.  Så oppdaget jeg at de solgte et splitter nytt båttoalett på Biltema til mindre penger enn hva jeg hadde brukt på reservedeler.  Tanken min da var at jeg aldri skulle ha begynt å prøve å fikse doen, jeg skulle heller bare ha kjøpt nytt.  Og jeg har kjøpt opptil flere toaletter siden da.  Og pumper også.

I dag tenker jeg litt anderledes.  RM69 er nok av litt bedre kvalitet enn et Biltema-do.  Det at jeg ikke greide å fikse doen skyldes trolig egen inkompetanse (eller at jeg - slik som i dag - glemte av en viktig del).  Dessuten, skal man først bytte noe, så er det ofte både enklere og billigere å bytte hele pumpen i stedet for å bytte hele doen.

Urinsten kan enkelt forebygges gjennom å tilsette en biteliten skvett eddik hver eneste gang man besøker toalettet. Som nevnt, jeg har prøvd å bruke eddik på pumpetoalettet før, og resulatet ble veldig mye motstand under pumpingen - tilsynelatende ble stempelet skadet av eddiken - derfor tør jeg ikke bruke eddik på pumpetoaletten.  Det kan hende at eddiken ikke var direkte årsak til at toaletten sluttet å virke, men ... jeg gidder ikke gjøre research på dette nå.

Urinsten kan også forebygges ved å bruke ferskvann i stedet for saltvann (man kan fortsatt få urinsten, men det tar ca tyve ganger lengre tid, litt avhengig av vannkvalitet).

Man kan også forsinke dannelsen av urinsten ved å skylle svært godt hver gang man bruker toaletten.  Det er min strategi - men det går ofte skeis når det er andre folk ombord som ikke har forståelse for problemstillingen.

Pumpe inn saltvann 20 ganger per "besøk" gir dessuten utfordring med fort full septiktank...

Men hvorfor kan mitt toalett ikke suge inn saltvann, men kan altså pumpe skålen tom?

Det et jo bare ett pumpestempel?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Fant denne forklaringen på BestMarin:

Pumpen på toalettet har 2 funksjoner. Den skal pumpe spylevann inn i toalettbollen og septik ut av toalettet. Når du løfter og senker pumpehåndtaket beveger du et stempel inn i pumpehuset. Over stempelet er det spylevann og under stempelet er det septik. 

I toppen av pumpen er det ventiler. En ventil for vann inn i pumpa og en ventil for vann ut av pumpa. Likeledes er det 2 ventiler i bunnen av pumpa. En for septik inn i pumpa og en for septik ut av pumpa.

Når du løfter pumpehåndtaket vil pumpa suge septik fra toalettbollen, gjennom underdelen av toalettet og opp i pumpehuset. I samme bevegelse vil vann presses ut av pumpehuset og bli spylt inn i toalettbollen.

Når du senker pumpehåndtaket, vil pumpa trykke septik ut av pumpehuset til septikslangen og videre til septiktanken. I samme bevegelse bli spylevann sugd inn i pumpehuset fra vannslangen.

kilde

Så da tenker jeg at det er tre mulige feil:

1) Defekt velger (spyle / ikke spyle)

2) Defekt ventil for spylevann

3) Tett innløp (men jeg kan ikke se noe som blokkerer hverken under båten eller ellers)

3 hours ago, Grand Banks jr said:

Pumpe inn saltvann 20 ganger per "besøk" gir dessuten utfordring med fort full septiktank...

Men hvorfor kan mitt toalett ikke suge inn saltvann, men kan altså pumpe skålen tom?

Det et jo bare ett pumpestempel?

Det er en stor forskjell - i nedre posisjon står stempelet omtrent på samme nivå som pisset som skal pumpes ut - mens spylevannet må pumpes opp og forbi en svanehals. Har du fått luft inn her, så må pumpa være skikkelig tett for å kunne fungere.

Gullfisk skrev 55 minutter siden:

Ålegress i ventilen i pumpa gjør også ugang. 

Hmm... Jeg minnes jeg så en bit ålegress i toalettskålen. 

Ser ut til at jeg kan skru av dekslet for spyling uten å måtte demontere selve toalettet med septikslange etc

Om det er kuleventil på inntaket, prøv å stenge/åpne denne. Da kjenner du om det sitter ålegras i ventilen. Vet ikke om du har strainer/sil på sjøvannsinntaket, men dette har gått tett hos meg noen ganger. Ellers støtter jeg det å blåse baklengs gjennom sjøvannslangen. Jeg har brukt å spyle med vannslange den veien etter at silen har vært renset. Blir litt søl, men er jo bare vann. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...