NilsPils Svart 24.Juli Del på Facebook Svart 24.Juli Hulda skrev for 12 timer siden: Nei, det er ikke meg. Må være @NilsPils, Han polerer til og med skruehoder. Jeg er ikke så flink. Kan nok ha nevnt det en gang. Det gjelder kun finere interiørdetaljer og ikke inne i dassmekanismen . . . Ellers blir det mer og mer torx etter hvert. Men de kan poleres også . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tobixen Svart 24.Juli Del på Facebook Svart 24.Juli Torx er bra. Særlig om man har noen vinklede nøkler for dem (unbraco-style) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.Juli Del på Facebook Svart 24.Juli Etter mitt syn, det er demontering av slanger (som kan sitte veldig godt fast om slangeklemmen har stått på stramt i flere år, og i tillegg kan slangen være veldig stiv og vanskelig å flytte noe som helst sted) som er mest jobb - og mest søl også. Skal man jobbe med tilbakefallsproblemer, så må dette opp, da er det jokerventil og bunnklaffen som må rengjøres eller byttes. Dersom man ikke får inn spylevann, så er det først og fremst disse toppklaffene/stemplene, men også selve stempelet som bør sjekkes. I allefall på mitt Twist'n'Lock, men trolig også på RM65, så er det bare å løsne lokket på toppet. Seks skruer med flatjernsskruehode på min greie. Bortsett fra den flatjernsgreia, så er det en rimelig kurant jobb å skru opp, tar trolig mindre tid enn å fundere på hva som kan være feil. Dersom det er luft i systemet, så blir det svært lite søl. Jeg vil anbefale å prøve å rengjøre delene i stedet for å bestille nytt og bytte ut. Fungerte for meg, som nevnt over. :-) Dersom man bare åpner opp på toppen og spesifikt bare rengjør stempel og toppklaffer, så er det neppe mer enn en halvtimes innsats. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli Jeg vurderte situasjonen, fant frem verktøy når vi hadde lagt til en holme med utedo på, og var klar til å demontere lokket for spyleventilen. Begynte med å vippe over bryter for spyle/ ikke spyle en ca 6-10 ganger, så hørte jeg plutselig en annen lyd, og deretter litt surkling. Prøvde da å pumpe med spyling, og jaggu kom det vann! ..og noe som jeg kan tenke meg er ålegress som har gått i oppløsning, ig noe annet som var virkelig skittent vann. Pumpet noen ganger til 10-20 ganger, og det kom rent saltvann. Nå fungerer doen som den skal, med unntak av tilbakesig. Merker jeg er usikker på hvor langt ned i septiktanken "inn-stussen" går, for mengden tilsig øker jo mer vi fyller septiktanken. Har derfor mistanke om at stussen går lenger ned enn den skal. Men i dag skal vi til hjemmehavn og ha to dager hjemme, så jeg åpner ikke toalettsystemet før båten er i hjemmebås og familien er plassert hjemme, og jeg har fått tømt septiktank, spylt den med saltvann og deretter ferskvann. Jeg har plasttank. Hva bør jeg rense den med? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 25.Juli Del på Facebook Svart 25.Juli Ålegress har jeg også problemer med iblandt. Jeg kjøpte til og med et filter til å montere på inntaket for å hindre dette. Men det ligger i båten ennå, har aldri blitt montert. Min erfaring er at om ålegresset får være i fred en uke eller to, så råtner det såpass at det lar seg pumpe gjennom. Og problemet er løst. Jeg nærmer meg 25 år med pumpetoalett nå, og har aldri skiftet en pakning, jokerventil eller noe slikt. De gangene jeg har fått tilbakeslag skyldes det at stussen til luftingen på tanken tetter seg så det blir overtrykk i tanken. Men ellers så har toalettene en tendens til å bare virke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Steihy Svart 25.Juli Del på Facebook Svart 25.Juli Jeg skjønner at dette ikke er noe alternativ for familier med unger og greier men... Sikker måte å unngå urinstein i dassen er å ikke urinere i den. Det er veldig sjelden at jeg ikke finner andre løsninger, og har aldri hatt problemer. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
index Svart 25.Juli Del på Facebook Svart 25.Juli Steihy skrev 27 minutter siden: Sikker måte å unngå urinstein i dassen er å ikke urinere i den. Det er veldig sjelden at jeg ikke finner andre løsninger, og har aldri hatt problemer. Den enkleste måten å unngå urinstein på er å ikke ha toalett. Jeg for min del bruker den til både det ene og det andre, skyller helst med ferskvann fra kanne og har aldri problemer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 25.Juli Del på Facebook Svart 25.Juli On 7/24/2024 at 6:52 AM, Grand Banks jr said: Pumpe inn saltvann 20 ganger per "besøk" gir dessuten utfordring med fort full septiktank... Ja ... det nevnte toalettet har ikke septiktank og er primært brukt til "små" ærender. Det er særlig nyttig å ta unna små ærender på andretoalettet for å spare kapasitet på septiktanken. Dersom man trenger å spare kapasitet på septiktanken, så er det greit å bruke små mengder med ferskvann, eller små mengder med saltvann pluss litt eddik. Dassen bør ikke gå i stykker på grunn av eddik. Jeg tør ikke å bruke eddik på pumpetoaletten etter et par opplevelser hvor det har sluttet å fungere etter bruk av eddik, men det kan jo være at det ikke var eddiken i seg selv som gav problemer. Jeg prøvde å forklare et komplisert sett med regler for doen som har septiktank for gjester i dag. Jeg tror jeg skal forenkle det litt, slik som dette: Holding tank open? Use ridiculous amounts of flushing water Don't shit in the bathing water! Don't throw toilet paper in the bathing water! Holding tank closed? Don't use too much water Consider if you can use another toilet Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 3.August Del på Facebook Svart 3.August Den store rengjøringsoperasjonen min var vellykket - i ca én uke. Først begynte pumpen å lage ulyder, deretter sluttet den å pumpe vann. Dvs, så lenge det er nok vann i systemet (f.eks. full doskål og kun bruk av "skylling med vann"), så fungerer det. Jeg tar dette som et tegn på at lekkasjen er rundt selve stempelet og ikke i de små ventilstemplene på toppen av pumpen. I mellomtiden ser jeg at belegget med urinsten som sitter veldig godt fast i doskåla delvis har forsvunnet, fruen hevder å ikke ha brukt noen kjemikalier, men det kan jo hende at det er kommet urinsten i skvis noe sted kanskje. Jeg vurderer å prøve å smøre inn med grease, vaselin eller teflonspray. Vaselin er anbefalt i andre tråder, men det har jeg ikke ombord. Og ellers ... er kanskje enkleste fiks å bare bytte ut pumpa. Men som nevnt lengre opp, for å få tilgang til stempelet så holder det å skru opp pumpa på toppen, uten søl og griseri, og uten å sloss med slanger som har vært festet med slangeklemmer, så det er jo en overkommelig operasjon. (Avventer til jeg får spylt godt med ferskvann - vi har gått tom nå). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Grand Banks jr Svart 3.August Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August Jeg har en annen erfaring å dele: Jeg helte ca 2 liter 12% eddik i doskålen og pumpet igjennom, deretter lot det sige litt tilbake så det gikk godt opp i doskålen. Lot det stå i ca 1 uke. Kom tilbake og pumpet, og så det var skikkelig skittent nedi der. Pumpet inn saltvann, og da ble skålen helt ren. Det håpløse belegget med urinstein (antar jeg) var helt borte. Så 12% fungerer den også, i konsentrert utgave. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tobixen Svart 7.August Del på Facebook Svart 7.August Rensket ut en del blåskjell fra sjøvannsinntaket, det hjalp litt, men ikke så mye. Nå har jeg skrudd opp de seks flatjernsskruene, tatt ut det store stempelet, lagt på rikelig med noe fett rundt stempelet og så montert igjen. Det hjalp umiddelbart, kraftig redusert friksjon, og med sakte pump så kunne jeg høre at jeg først fikk pumpet luft gjennom systemet før sjøvannet endelig kom inn. Det jeg hadde tilgjengelig av fett var imidlertid noe rare relativt tyntflytende greier, så jeg har mine tvil til at det holder seg i mange dager. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Haba Svart 7.August Del på Facebook Svart 7.August Fiks it dassen og steng så sjøvannsinntaket. Ha ei ekstra kanne med ferskvann og skyl skåla med def. Bruk ferskvann og få mindre problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.