Jump to content

TX Engbo 1000W vinsj for tau, sluret når ca 5 meter igjen, samt slipper av og til dårlig


Grand Banks jr

Recommended Posts

TX Engbo 32-12010 tror jeg modellen er. Finner ikke dokumentasjon til den. 

 

Hvordan gjøre vedlikehold på den?

 

I dag sluttet den å dra inn tauet når det var ca 5 meter igjen før ankeret var oppe. Aldri opplevd det før. Måtte prøve mange ganger før den dro ankeret opp. 

 

Har siste dagene opplevd at ankeret ikke har falt ut et par tre ganger. Heller aldri hatt problem med det før. 

 

Så antar det er noe som bør strammes eller smøres opp. 

 

Hvordan går man frem med dette på denne?

 

20240723_170348.jpg.8cc0ab5e463e64795a9551cae86b7867.jpg

 

20240723_170209.jpg.b6e7706ce1a1883378583965f6f82cff.jpg

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

På min vinsj er det to metallringer på ankertauet. Den første som kommer opp reduserer farten,den siste stopper vinsjen. Kan det være noe med dette å gjøre?   Sleipner bruker være hjelpsomme med løsninger. Prøv å kontakt dem

Link to post
Share on other sites

I mitt tilfelle var det at tauet sluret i kabelaret (de to plastikk skivene tauet presses mellom). 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 15 timer siden:

TX Engbo 32-12010 tror jeg modellen er. Finner ikke dokumentasjon til den. 

I dag sluttet den å dra inn tauet når det var ca 5 meter igjen før ankeret var oppe. Aldri opplevd det før. Måtte prøve mange ganger før den dro ankeret opp. 

Grand Banks jr skrev for 15 timer siden:

 

Stoppet vinsjen eller sluret tauet i trekkskiva?

Det kan også tyde på at de siste 5 meterne er slitt.

mange snur tauet da  for den halvdelen som ligger i kassa er sjelden i bruk.

https://res.cloudinary.com/maritim-no/image/upload/v1543401170/p_2366-12_documentation_1

Det at ankret stopper med 5 m er rett da skal en kjøre klikk /klikk hastighet til neste messing tråd og stoppe, sjekk at avstand til føler er rett. side 32/34

Jeg hadde trøbbel med at  trekkskiva sluret (rillene var slitt)

Jeg fikk kjøpt nytt trekkskive men det var for firkant aksel og jeg har rund aksel.

Så jeg tok av trekkskiva fant fram baufila og splittet den i to slipte opp slitte rillene

slipte litt av  de to 1/2 delene monterte sammen og trekkskivene er som nye.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som rillene er slitt. De plastskivene er kanskje det som heter "kabelar". Mener at jeg har et nytt sett liggende av dem i båten et sted. 

 

Ja, det var "plasthjulet" som spant på tauet. Det har som sagt aldri skjedd før. Men kan kanskje ha noe med at vi dagen før hadde ligget i en bukt som var særs grunn og med mye søle. Kanskje tauet rett og slett har blitt sleipt av det?

 

Nå stod jeg ved siden av når det spant, så det spant ikke lenge. 

 

Skal se om jeg finner de plastskivene et sted, slik at jeg kan sammenligne nytt med gammelt og få en følelse av hvordan de egentlig skal være.

 

I manualen jeg fant stod det noe om å stramme en fjær, men den finner jeg ikke på min vinsj.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

På min var det dårlig plass til tauet i kassen under vinsjen. Tauet skal falle naturlig av hjulet, men hos meg ble tauet nærmest tredd ned i hullet til kassen når de siste meterene skulle opp, og da slurte tauet på hjulet. Holdt press på pinnen som styrer tauet inn på kabularet for og få opp de siste meterene, men det er langt fra noen løsning. Byttet til større kasse og det ble bedre.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev 10 minutter siden:

På min var det dårlig plass til tauet i kassen under vinsjen. Tauet skal falle naturlig av hjulet, men hos meg ble tauet nærmest tredd ned i hullet til kassen når de siste meterene skulle opp, og da slurte tauet på hjulet

Det skjer for meg også noen ganger. Løsningen min er å flytte taukveilen litt til siden så det blir mer høyde rett under vinsjen.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...