Jump to content

Urinsten og eddik - nok en test


tobixen

Recommended Posts

Dette temaet har vært oppe mange ganger.

 

Eddik skal i teorien kunne løse opp urinsten - men i praksis har det blitt gjennomført forsøk av andre medlemmer her som har konkludert med at eddik ikke løser opp urinsten.  Jeg vet også av egen erfaring at eddik i allefall ikke er noen "silver bullet" på et urinstenproblem - men jeg hører at eddiken koker når den står på slanger med mye urinsten, så noe skjer.

 

Vi vet med sikkerhet at eddik fungerer forebyggende for urinstendannelse.  Urinsten får man når vannet som står på slangene inneholder kalkforbindelser og i tillegg har høye pH-verdier ... og piss medfører høy pH.  Syre, som eddik, vil redusere pH'en og dermed grunnlaget for dannelse av urinsten.

 

Det virker også sannsynlig at "en skvett nå og da" virker forebyggende.

 

Jeg har tre hypoteser på hvorfor eddik tilsynelatende ikke fungerer på urinsten, men at "en skvett nå og da" allikevel kan virke preventivt:

 

  • Det trengs mye eddik for å løse opp en liten mengde urinsten - altså holder det ikke å helle en desiliter eddik på en slange som er helt klogget med urinsten, urinstenen vil da "nøytralisere" syren.  Jeg husker ikke detaljene, men minnes at en liten skvett eddik ble brukt på en relativt stor klump med urinsten.
  • Det trengs mye tid for å løse opp en liten mengde urinsten.  Men, i forsøket som jeg referer lot man det stå i flere dager.
  • Det er forskjell på "gammel" urinsten som har fått bli helt hard, og "fersk" urinsten som enda ikke har fått blitt skikkelig hard og ikke fått satt seg skikkelig fast.  Sistnevnte lar seg lettere løse opp av eddik.

 

Jeg tenker å gjøre et nytt eksperiment nå for å (mot)bevise de to første hypotesene en gang for alle.  Jeg tar en liten klump med urinsten, dumper det på en flaske med relativt mye eddik og lar det stå, i uker om så, så får vi se hva som skjer.

 

Dette er svak eddik, 4-5%. Jeg har enorm mengder urinsten å leke med, men trenger bare en liten bit

20240724_021917.jpg.2fc70319e6999566acc0ca537407c4a6.jpg20240724_021937.jpg.39ebf51cc59c8c626bcb46dcaaeb7196.jpg20240724_022006.jpg.112bc564a10cd243fcc8f4c677ce8353.jpg

 

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Jeg tror man misforstår dette med eddik, sjøvann og urinstein. Sjøvann inneholder en del mineraler som Mg2+, Ca2+ osv. Disse mineralene binder seg til urin(syre) og danner faste stoffer som Ca (kalk). Eller 'urinstein', jeg vet ikke hva urin egentlig inneholder og kjemien der. Min teori er at en skvett eddiksyre er mer effektiv og omdanner sjøvannet 'ferskvann', ikke slik at det er drikkbart. Reaksjonen mellom mineraler og urin nøytraliseres. Så da jeg etter drøyt 10 år måtte bytte endebunner i septiktanken (les Byggingen av Hulda), var det ikke antydning til urinstein verken i tank, toalett eller slanger. I sommer brukte vi (to personer) typisk 1 liter 32 % eddiksyre på 7 ukers tur. Eddik virker forebyggende, har null effekt når skaden har skjedd.

Link to post
Share on other sites

Det, @Ask, kommer an på hvor du er. Syd i Sverige, Tyskland, Danmark, Polen osv, inneholder drikkevannet mye kalk. Og der vil man sannsynligvis oppleve samme problemet. Norge er nokså spesielt med at landet stort sett er gråstein. Og mange har vel ikke tilstrekkelig ferskvannskapasitet om bord, Hulda iberegnet. Da blir en kork eddiksyre enklere.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 8 timer siden:

Jeg tar en liten klump med urinsten, dumper det på en flaske med relativt mye eddik og lar det stå, i uker om så, så får vi se hva som skjer.

Skal du fjerne kalk/urinstein raskt så ta en test med Klorin.

 

Hulda skrev 19 minutter siden:

Det, @Ask, kommer an på hvor du er. Syd i Sverige, Tyskland, Danmark,

Det kan jeg skrive under på, vi varmer vann på komfyren og kjelen får et kalkbelegg etter kort tid.

Da er en skvett 35% eddik i kjelen og kak belegget renner av med hjelp av oppvaskbørsten.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i alle år praktisert at jeg alltid legger fra meg båten med tømt tank og kjører alltid igjennom 2-3 skåler med ferskvann når båten legges i havn. 
Noen ganger i året fyller jeg tanken med ferskvann og lar den ligge med det til nestentur. Har troen på at dette er fornuftig forebyggende. 
Nåværende båt har eltoalett og 25 eller 28 mm slange. Da jeg kjøpte den høsten 2018 var det dårlig flow ut av toalett. Forrige eier hadde forsøkt å spyle den opp og hadde sluttet med papir i skåla. Kjørte 30% eddik i skåla før hjemtur men fikk ikke stått lenge nok før den MÅTTE brukes. Gikk tett, men takket være ejektortømming og treplugg i lufting, forsvant drittjobben ved 20kn. 
Men da jeg kom hjem, koblet jeg slangen av dassen, løftet den til tankhøyde og blåste den tom med gummibåtpumpe. 
Fylte deretter 30% eddik i slangen, lot det stå noen dager og repeterte. Det bobler og syder i slangen under denne prosessen. 
Jeg har fortsatt samme slange i dag og utfører eddikprosessen annethvert år, og det har vært vellykket så langt. Så langt jeg kan se i slangen er det kun et tynt belegg når jeg starter denne prosessen. Så at eddik har noe for seg er jeg helt sikker på. 

Link to post
Share on other sites

Eddiken løser opp kalken. Er det et tykt lag kreves også mekanisk bearbeiding. 

Skal du ha vekk tykke lag og eventuelt ha garantert effekt forebyggende er det fosfor syre som gjelder. Det er generelt anbefalt å ikke skvette rundt med dette stoffet! Bare så du slipper å svi både hud og båt.  Men en liten skvett i ny og ne gjør jobben. 

En annen ting å tenke på dersom en har mye kalk/urinstein er at klumper som løsner bare flyttes til tanken og senere tømme pumpe. 

 

Ferskvann nevnes som en kur for alt vondt her🤭 en sannhet med modifikasjoner. Kalken i vannet er stikkordet. Så så lenge du ikke er litt jålete og skyller ned med destillert vann/batteri vann så vil du i beste fall utsette problemet. 

Hvilke erfaringer har du fått av testen så langt? Godt at flere går vitenskapelig til verks.👍

Link to post
Share on other sites

Ferskvann løser ikke alle toalettproblemer men forebygger at endel av de oppstår. 
Ferskvann (norsk)gjør at det  ikke dannes urinstein, i hvertfall i neglisjerbar grad. 
Det gjør også at man slipper lukten av råttent saltvann i skåla etter 14 dager i hjemmehavn om sommeren. 
20-30 liter ferskvann i tom tank gjør at resten av det som måtte være igjen i tanken ikke størkner, og det forebygger luktproblemer når tanken taes i bruk igjen. 
Toalettslangen i min båt hadde ikke fungert første toalettbesøk engang uten edikk, men er nå inne i sin 6. sesong uten problemer og det med bruk godt over snittet for norske fritidsbåter. Ikke vitenskapelig, men erfaringsbasert. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev norsk fordi jeg ikke har erfaring med kalkinnhold i andre land nevnt i tråden her. For normal bruk av norsk fritidsbåt foregår det meste av tiden stilleliggende med saltvann i systemet. Å ha ferskvann i systemet istedenfor har de tidligere nevnte fordeler. Det gjelder jo da selvfølgelig kun for tiden det er ferskvann i systemet. Om det siste du gjør før du går fra båten er å pisse og spyle ned med minimalt med saltvann løser ikke spyling med ferskvann dett neste gang. 

Link to post
Share on other sites

For all del, jeg skrev også "norsk" fordi jeg var for lat til å spesifisere "mykt overflatevann".  Det er selvfølgelig ikke store forskjellen f.eks. på svensk vann :-)  Jeg er også av den oppfatning at dersom man forlater båten for en periode, så er det en meget stor fordel at rør og tank er fylt opp med ferskvann heller enn noe annet.  Eventuelt ferskvann blandet med eddik.

 

På den manuelle pumpetoaletten så hadde jeg en T-kobling og en lang blindslange like ved skroggjennomføringen for spylevann.  Den var åpenbart tiltenkt for å kunne spyle ferskvann gjennom kretsen.  Så satte jeg bort jobben med å bytte skroggjennomføringer, og ... vipps, så var blindslangen borte.  Svært dumt, jeg ergrer meg ofte over ikke å kunne gjøre dette.  På det elektriske toalettet har jeg lagt inn et par ventiler slk at jeg kan stenge saltvannstilførselen og heller gi toalettet ferskvann.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

At norsk ferskvann i et hovedsaklig saltvannsskylt toalett skal ha preventiv effekt, det er interessant ... om det stemmer.


Vi tømte alltid septiktanken og skylte med ferskvann etter hver tur. Fylte så tanken 50% full med ferskvann og lot dette stå til neste tur. Aldri luktproblemer.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Steihy said:

Europris har 32% eddiksyre til 49,90 for literen.


Jeg har handlet der to ganger i år, og da har jeg fått tre flasker/liter for kr 100. Altså tre for prisen av to. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest at eddik ikke skal brukes for de med aluminiumstank. 

 

Jeg skyller og lagrer også min septiktank med ferskvann. Aldri hatt tette slanger på de årene jeg har hatt båt (10 år nå).

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Det har jeg lest også, men ikke konkret hvor skadelig det er. Jeg skiftet min alutank til syrefast i 2019, men jeg brukte eddikk på alutank først. Måten jeg gjorde på da, var at jeg fyllte tanken først omtrent full med ferskvann, blåste ren slangen med luft og fyllte tilnærmet utregnet slangevolum med eddikk. Tømte tank etter slange var renset. Tenker det er umulig å skade alutank på denne måten. 

Link to post
Share on other sites

har samme slange som da båten var ny i 2011.  har fyllt vann i bollen etter turer. /når eg huska på det )

for 3 år siden kjørte eg en MUNDIN kur i slangen. og det kom ut masse hvitt belegg i biter.  antar å tror det var urinstein,  så har med noen flasker Mundin i båten, så eg kan kjøre en ny kur hvis det trengs  kan også si at vi aldri har hatt toalettpapir i bollen, slangen, tanken.  det går i egen boks inne i døra,  tor at dette kan være med på å lage belegg i slangen også.

Slangen er nå 13 år gammel. og over 30000nm. seilt.  så bollen har sett volumer. :) 

Plast tanker.

Lot Mundin stå i slangen i et døgn,  før eg pumpa det ut og dumpa tankinholdet, tok en kur til og da kom det lite ut.

tok først ferskvann, Varmt. i slangen så Mundin, og lot det stå.

 blir samme oppskrift neste gang.  

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Bare en liten ettertanke om dette med eddikstyrke i doskåla. Etter som eddiken skal blandes med vann kan man vel bruke hva som helst..? En kork 32% tilsvarer for eksempel 4,5 korker med 7% (husholdningsstyrke).

 

Eller er det ikke sånn at prosenten er andel eddiksyre, og resten er vann?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...