Jump to content

Urinsten og eddik - nok en test


tobixen

Recommended Posts

Steihy skrev 54 minutter siden:

En kork 32% tilsvarer for eksempel 4,5 korker med 7% (husholdningsstyrke).

Det er mulig jeg missforstår litt, men har du to tomme glass og heller 35% eddik i den ene, blir det 35% der uanstt og du fylle opp en skvett eller fyller hele glasset. Om du gjør det samme med 7% eddik, blir det uansett kun 7% om du fyller på til det renner over.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er vel slik at dersom man blander 1 liter 32% i 100 liter vann, så tilsvarer det 0,32 liter med 100% eddiksyre. Som gir et blandingsforhold på ca 0,31%

 

For å få tilsvarende styrkeforholdet med 7% eddik så må man helle i ca 4,6 liter med 7% eddik. 

 

Eller 2,7 liter med 12% eddik.

 

@tobixen, hva er resultat av testen så langt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Ask said:

Det beste er kanskje å ta seg ein støyt 32 % eddik kvar gang ein går på dass :drink:

 

Jeg har Familien Sjøsyk med meg som gjester nå.  En av dem spydde i senga og på gulvet i forpiggen, jeg prøvde å komme med bøtta for andre runde med spy, men den var dessverre opptatt.  Pappa'n kom for å prøve å rydde opp, men måtte raskt trekke seg tilbake til cockpit (og han var eneste i familien som greide å ikke bruke bøtta).  Ved slke hendelser pleier jeg vanligvis å prøve å rengjøre madrassen med store mengder rødsprit, men ... det er jeg dessverre fri for.  Så jeg tok med meg en halvlitersflaske med noe greier jeg fikk med meg fra fruktmarkedet i Romania.  En liten slurk til kapteinen, og massevis til madrassen ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lars H. said:

Det er mulig jeg missforstår litt, men har du to tomme glass og heller 35% eddik i den ene, blir det 35% der uanstt og du fylle opp en skvett eller fyller hele glasset. Om du gjør det samme med 7% eddik, blir det uansett kun 7% om du fyller på til det renner over.

 

Jeg antar premisset var at glasset skulle fylles opp med vann etter eddik :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Grand Banks jr said:

@tobixen, hva er resultat av testen så langt?

 

Ingen synlige endringer så langt - i allefall så vidt jeg kan se - men jeg har ikke gjort noen gode målinger, så for alt jeg vet er den halvparten av størrelsen på hva den var da jeg hadde den i.  Trolig ikke.  Jeg lar det stå i noen uker til, minst, før jeg gir opp forsøket.

 

Varme og mekanisk rengjøring i tillegg til eddiken er nevnt.  Jeg har prøvd å riste flaska voldsomt, det gjorde heller ikke noen endring.  Jeg vurderer å putte den i en svart pose og sette den ut i sola.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 16 timer siden:

er mulig jeg missforstår litt

Ja. Du fyller opp med vann. Hulda nevnte en kork 32% i doskåla. Jeg regnet med at det var en god skvett vann der og mente at 4 1/2 kork 7% ville gjøre samme nytta - dersom det var det du hadde for hånd. 

 

Om skåla derimot er tørr, har du rett.

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev for 20 timer siden:

Bare en liten ettertanke om dette med eddikstyrke i doskåla. Etter som eddiken skal blandes med vann kan man vel bruke hva som helst..? En kork 32% tilsvarer for eksempel 4,5 korker med 7% (husholdningsstyrke).

 

Lars H. skrev for 19 timer siden:

Det er mulig jeg missforstår litt, men har du to tomme glass og heller 35% eddik i den ene, blir det 35% der uanstt og du fylle opp en skvett eller fyller hele glasset. Om du gjør det samme med 7% eddik, blir det uansett kun 7% om du fyller på til det renner over.

Du misforsto Lars

 

Hvis det er 4 Korker vann i bollen og du heler på en kork 35% = blandingen ca 7% Edik.

Så det er blir ikke lett å  få 7%  Edik i en bolle med 4 korker vann med å helde på 7% edik.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ikke noen tilsetninger og har ikke hatt problemer med slanger og urinstein etter snart 20 år.

Vi passer alltid på å skylle godt og lenge så vi vet at det aldri står urin i slangene. Men jeg må innrømme at det luikter litt av og til og at jeg vet lite om hvordan det ser ut i tanken. Kanskje på tide med en inspeksjon og rens. Og så vil kanskje eddik hjelpe mot luktproblemet . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Fortsatt ingen synlige endringer her.  Det er vel relativt trygt å konkludere med at resultatene fra tidligere forsøk gjort av andre her består - hard "urinsten" løser seg ikke opp i eddik, i allefall ikke svak eddik, selv om man lar en liten klump stå månedsvis på en stor flaske med eddik.  Det er litt snodig, for "i følge boka" skal eddik kunne løse opp kalkstein.  Men da må det kanskje stå i år i stedet for måneder?

 

Rent praktisk - som mange har sagt før, eddik virker forebyggende.  I teorien er det ingen tvil om at en liten skvett hver eneste gang noen har pisset på do er forebyggende, da får man aldri høye nok pH-verdier til at det kan bli urinsten.  Det er også mulig at en skvett daglig hindrer urinsten som er i ferd med å dannes, det vet jeg ingenting om.  Når man først har fått solid urinsten på slange eller tank, så har altså eddik neppe noen som helst effekt for å fjerne gammel urinsten.  I allefall ikke svak eddik.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Urinsten er så vidt jeg har forstått kalk, som er limestone på engelsk, og limestone oppløses med eddik, ref bl.a.:

 

https://sciencing.com/mix-calcium-chloride-water-7447614.html

 

Her er videoreferanse for små barn:

 

https://youtu.be/DgjZ9j-JxpQ

 

AI-generert sammendrag av diverse kilder, med kjemiske formler:

 

https://www.perplexity.ai/search/can-vinegar-dissolve-limestone-inhG5lLzRwChBgxEBluADA

 

Når jeg har helt eddik på septikslange tett med urinsten, så har jeg hørt boblelyder, så denne effekten har jeg reprodusert før - men da var det kanskje sterkere eddik.  Jeg observerte ingen bobler denne gangen.

 

I teorien så er det ikke urin i urinsten - urin er bare katalysator, det fører til høyere pH-verdi, som igjen forårsaker kalk i sjøvannet til å forstene seg.  I såfall vil eddiken kunne "nøytralsere urin", og ikke "nøytralisere sjøvann".  For å få en slik effekt, så må man imidlertid sørge for å tilføre eddik hver eneste gang noen har pisset på do.  Erfaringen fra forumets medlemmer forstår jeg dithen at det i praksis holder å tilføëe litt eddik hver dag.

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Hulda said:

Det eddiken gjør er trolig at den nøytraliserer sjøvann slik at mineralene i sjøvannet ikke reagerer med urinsyre.

 

Urinsyre ja ... urin skal vel gjerne ha pH under 7, så da er det noe rart med hypotesen om at urin forårsaker høy pH som igjen forårsaker at kalken mineraliserer seg.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 48 minutter siden:

Jeg hadde et gammlt toilett hjemme med tjukt av urinstein i avløpet. Prøvde å la det så lenge med eddik. Ingen synlig effekt. Fjernet det svært effektivt med saltsyre . . . .

Samme her! Null effekt med 32% eddik. Saltsyre derimot startet oppløsningsprosessen med en gang. Skummet en hel del!

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, tobixen said:

 

Der står det forøvrig:

 

Quote

5% vinegar is generally effective in dissolving limestone, but the reaction may vary depending on the specific type of limestone or carbonate rock being tested. For instance, while pure calcite will fizz readily, dolostone (which contains magnesium) may not react as vigorously. If a sample does not fizz, it could be due to the presence of non-reactive carbonates or impurities in the rock.

Så urinsten er tilsynelatende "immun" mot eddik.

 

Jeg har nevnt det før, jeg har en hypotese om at "fersk" urinsten som ikke er blitt skikkelig forstenet enda lar seg løse opp med eddik, mens gammel urinsten ikke gjør det - det vi i såfall forklare at en daglig dose med eddik i doskåla forebygger urinsten.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

20210102_152957.jpg.2056461fad29d93ffba763e9e47ca9de.jpg

Over ser man bunnen av Huldas septiktank etter ca. 15 års bruk. Oppgaven er: Finn urinstein. Jeg fant ingenting.

 

I denne tanken blir septiken liggende i månedsvis ad gangen. En sjef av meg måtte bytte septiktank to ganger på  10 år grunnet urinstein. Og min tank ligger i toppen av motorrommet, derfor burde kjemiske reaksjoner kjøre på høygir.

 

Nå er jeg enda dårligere kjemiker enn elektriker, men jeg får det til å funke.

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, Hulda said:

Over ser man bunnen av Huldas septiktank etter ca. 15 års bruk. Oppgaven er: Finn urinstein. Jeg fant ingenting.

 

Hva slags strategi bruker du eventuelt for å forebygge/forhindre urinsten? (dette har du sikkert svart på tyve steder før i ulike tråder, men jeg husker ikke) :-)

 

Jeg aner ikke hvordan min tank ser ut innvendig - jeg vet ikke engang om jeg vil vite.  Jeg har en nivåbryter i gråvannstanken som jeg rengjør regelmessig, jeg antar det er småtteri sammenlignet med mengden biofilm og ymse som sitter fast i septiktanken.  Når jeg opptil flere ganger har hatt slange til septiktanken som har blitt helt tett av urinsten, så kan jeg jo bare forestille meg at det er ganske mange kilogram med urinsten jeg drasser med meg.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Posting nr. 21 om urinstein:

Jeg har en kork 32 % eddik i dass hver gang jeg bruker TMC'en. Ikke problemer med dumpeventilen som står under septiktrykk hele tiden (vanlig AISI 316 ventil, like gammel som tanken), ikke urinstein dassen, ikke urinstein i slanger, ikke problemer med andre metalldeler i systemet grunnet urinstein. Anlegget er fullstendig problemfritt, med unntak av dårlig sveising fra leverandøren. Og bildet over er tatt rett etter at jeg skar endebunnen ut av tanken med vinkelsliper, det er ikke engang rengjort for slipestøv.

Link to post
Share on other sites

BRUK FERSKVANN. Som en annen skriver i ett innlegg.

Uriner, tøm do, ett glass vann i doen etter

Bommelom tøm do, ett glass vann, tøm do. gjenta til alt er borte. Tøm ett nytt glass i do og la det stå

 

Da får du mye mer på tanken og ikke urinstein og heller ikke vond lukt fra septiktankens utlufting

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, JRK said:

BRUK FERSKVANN.

 

Ja, jeg har sett den påstanden noen ganger allerede. 

 

Det finnes veldig mange forskjellige typer båtliv, og mange forskjellige typer båter. Ferskvannsløsningen fungerer utvilsomt for deg, men det er ikke gitt at det kan overføres til alle andre.

 

Jeg har innrettet min båt slik at jeg har en vendebryter for å velge ferskvann ved spyling.  Når jeg kan fylle opp vanntankene når som helst, så klart jeg bruker ferskvann.  I det siste har jeg ofte hatt kontinuerlig angst fordi jeg ikke aner når og hvor jeg på ny får anledning til å fylle opp vanntankene.  Da er toalettet langt nede på lista over ting jeg vil prioritere å benytte ferskvannet på.  Å ha et målebeger eller glass stående på badet, og instruere alle gjester, familiemedlemmer og mannskap om å bruke nøyaktig 2 dl med ferskvann hver gang de har gjort "bimmelim", det gidder jeg ikke.

 

Har man noen få ferieuker og fått inn masse feriepenger på konto og tilbringer ferien sin i Norge, så er det ikke noen økonomisk hindring i å besøke gjestehavner - og der får man stort sett gratis vann.  Selv om man ikke frekventerer gjestehavner, så er vann tilnærmet å regne som et gratisgode i Norge - det er relativt enkelt å besøke en tilfeldig havn og rett og slett stjele vann.  Unntaket er i vintersesongen, på nordlige breddegrader fører fenomenet "frostspregning" til at man risikerer å seile rundt med en kontinuerlig angst fordi man ikke aner når og hvor man på ny får anledning til å fylle opp vanntankene.

 

Når sesongen varer fra januar til desember og man skal prøve å overleve på en allminnelig lønning, så er det ikke bærekraftig å besøke gjestehavner for hver natt.  Er man i Tyrkia, Ibiza eller Mallorca, så koster fort gjestehavnsbesøk 150-200 EUR pr natt for en båt av min størrelse - det er helt uaktuelt for min del.  Det blir det etterhvert til at man skyr gjestehavner.    Dessuten har jeg kommet frem til at jeg som regel foretrekker å ligge for anker i stedet for i gjestehavn.

 

Er man heldig kan man (Ibiza, Mallorca, Hellas og mange andre steder) få fylt vanntankene for et sted mellom 10-20 EUR, men det er ikke alltid enkelt å finne ut av hvor man kan gjøre det.  Dessuten, ofte får man tak i "hardt" vann, det er ikke gitt at nedskylling med "hardt" vann forebygger urinsten.

 

Water Maker står på lista over ting jeg skal få installert etterhvert.  Da kan man alltid konvertere elektrisk energi + sjøvann om til ferskvann ved behov.  Nå er jo strøm også noe jeg prøver å spare på, så det er slettes ikke sikkert at jeg har lyst til å bruke desalinert sjøvann for å spyle toalettet med.

 

Det er klart, dersom alternativet til ferskvannsspyling er å spyle ned en skvett med eddik etter hvert eneste dobesøk, da har man også kostnader og instruksjonsproblemer.  Dersom det er tilstrekkelig å kjøre på med en skvett med eddik hver dag, så er det en akseptabel kostnad.

 

Når man ikke har problemer med tankkapasitet (kort tid på ankringssted, eller ute tll sjøs med åpen bunnventil), så antar jeg at "bruk enorme mengder vann til spyling" er grei nok strategi for å unngå urinsten.  Å prøve å forklare tilfeldige gjester at "når toalettet er koblet til å bruke ferskvann, så spyl ned med ca 2 dl.  når bunnventilen er åpen og det benyttes sjøvann for spyling, så bruk enorme mengder vann.  når bunnventilen er lukket og sjøvann benyttes til spyling, så putt på bittelitt eddik etter besøket" ... det blir veldig i overkant av hva folk flest greier å forholde seg til.

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...