Jump to content

Pioner 14 active med yamaha 9.9, propell?

Lalieng

Recommended Posts

Hei, jeg har fått med en pioner 14 active med en yamaha 9.9 som er åpnet til 20hk. Det som er at når jeg ligger på full gass så topper den ut ved 18knop og da banker den på turtallssperra så må dra litt av gassen. Propellen som står på er 9 1/4x9 lurer på om jeg skulle kjøpt en ny propell med litt høyere stigning. så lurer på om noen her inne har en pioner 14 med 20hk å hvilken propell dere kjører med ?:)

Hei, 

Jeg har også kjøpt en brukt Pioner 14 med en Yamaha 9.9 sport som det er byttet forgasser på, og har samme problem som trådstarter med en originalpropell med en pitch på kun 9". 

Sønnen min får båten opp i plan ganske greit, men er ikke fornøyd med farten - selvsagt. 

Jeg (100 kg) tok en liten tur alene i går og testet med turteller og motoren sperret på 6.120 rpm, som tilsier at pitchen er for lav.

Jeg tror ideelt turtall er 5.300 - 5.800 rpm. 

Fjordsenteret i Sagesund, Tvedestrand har tradisjonelt vært greie ved at man fysisk kan teste forskjellige propeller før man bestemmer seg. 

Jeg fikk svar på mail i dag at de pleier å montere 9 1/4 x 10 1/2 på Pioner 14 med Yamaha 9.9 Sport med 20 HK forgasser. 

Jeg prøver å dra dit på mandag fra Arendal for å prøve både pitch 10,5 og 11 før jeg bestemmer meg. 

Nummeret på 20 HK forgasser begynner forøvrig med 6AH, mens opprinnelig 9,9HK begynner med 6AG.

IMG_20240725_000312.jpg.b125cff15c37606b2f92a3dfd5df609d.jpg

kjører du mest alene eller med lett last vil 10" propell fungere fint, men straks du får litt last ombord vil 9" fungere best. Du får ikke begge deler med den båten med den motoren. Beste alternativ vil være 25/30 hk; spesielt om du kjører med den del last.

• 2 uker senere...

Til sammenligning kan jeg si at vår Pioner Active 14 har følgende fart (25hk E-tec):

1 voksen: ca. 25 knop

2 voksen: ca 22-23 knop

3 voksen: ca 21 knop 

5 voksen: ca 17 knop 

I alle situasjoner kom båten godt i plan, dog litt treg med 5 stk. 

jeg kan ingenting om nevnt Yamaha men dersom du ønsker å øke fart alene kan du bytte propell, ønsker du derimot å ivareta akselerasjon og litt fart med flere personer er det hovedsaklig hk som setter begrensning. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...