Jump to content

Olje ut av VP S120 seildrev gjennom peilepinne eller påfyllingslokk


Maika

Recommended Posts

Jeg kjørte den ene motoren min (VP MD2030C) i en time på marsjfart (2900 rpm), og det luktet etterhvert merkelig. Da jeg sjekket, så jeg at det var kommet endel olje rundt simringen der drevet går gjennom, og det ser ut som det har kommet enten fra peilepinnen eller påfyllingslokket til giret. Jeg har vel et S120-drev tror jeg. 
Kan temperaturen har blitt så høy inni giret at den har ekspandert, er det kommet en lekasje i pinnen eller lokket, eller er det noe annet som har forprsaket dette?
(Det er noen år siden jeg skiftet oljen, men så kjører jeg heller ikke så mye motor hvert år. Lokket og peilepinnen har jeg ikke rørt siden den gang, burde vel ha sjekket oljenivået i hvert fall, men lite olje er vel ikke grunnen til at dette skjedde..)

Link to post
Share on other sites

Motoren er fortsatt varm, men jeg vridde litt på peilepinnen for å kjenne om den satt godt, og da knakk toppen av. Ganske morken da vel, så da er det kanskje den som var årsaken. 
Litt vrient å fikse dette nå siden vi nå ligger ved Anholt, men har jo to motorer, og trenger strengt tatt bare begge for manøvrering i havn, så jeg klarer meg vel til jeg kommer til et sted der jeg kan få kjøpt ny. 
Tips til hvordan jeg kan få ut resten av pinnen?

(Nr.61 på bildet)

image.jpeg.009c724845b59f747fbd23cef468c933.jpeg

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 5 minutter siden:

Det kan være sjøvannslekkasje, rundt aksling, dreneringsplugg ++

 

 

Det er i så fall litt ubeleilelig, for da må vel båten opp. Kanskje mulig på Løsø dit vi kanskje skal om noen dager, evt når vi er tilbake på den svenske vestkysten. 
Frister lite, men kanskje svært risikabelt å kjøre med, selv bare for havnemanøver?

Jeg burde vel i så fall se det på oljen, dvs. at den har blitt grå? Skal sjekke når den er mer avkjølt. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 41 minutter siden:

Litt vann i giroljen betyr ikke så mye på kort sikt, så lenge drevet brukes. Da blir det en blanding som smører bra.  Men prøv gjerne å suge  ut slik at nivået er riktig, så det ikke blir overtrykk

Det høres veldig bra ut. (Men å vite hva som er riktig nivå blir litt vanskelig hvis jeg ikke får ut pinnen:)

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 6 minutter siden:

Peilepinne av plast? I så fall kan det fungere å drille et hull i toppen av pinnen, skru ned en skrue uten å ekspandere plasten og trekk skruen rett opp.

Peilepinnen er skrudd inn, så jeg må nok heller prøve å lage et hakk e.l. og så kanskje bruke en skrutrekker, men det er jo ikke veldig tilgjengelig, så det blir litt vrient. 

Link to post
Share on other sites

Ja, har noe sånt hjemme, så får teste det når jeg kommer hjem hvis jeg ikke har fått den løs på annet vis. Må jo ha en erstatning hvis jeg tar den ut, så tror jeg venter til da. 
Kjørte litt på lite fart i sted, og kunne ikke se noe lekasje da, så det ser ut til å fungere greit til finmanøvrering, så da kommer jeg meg jo greit rundt i sommer så lenge den andre motoren går som den skal. 

De er 25 år gamle, og mye som nok nå burde byttes, så vurderer å evt kjøpe nye. Har egentlig lyst på elektriske, men det blir altfor dyrt hvis jeg skal ha nok rekkevidde, så det blir vel kanskje to VP D1-30. (Selv det potensielt er litt ugunstig å kjøpe nye slike nå, da det jo begynner å bli en temmelig gammel modell og nye nok kommer snart. Da blir jo de nye vel «bedre», og de gamle billigere.)

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en gammel 2030 og en tilsvarende girkasse. Det blir  litt oljesvetting etterhvert, men så lenge de går greit, så er det vel liten grunn til å bytte. Hvis du har seildrevet ute så vær litt obs på dempeplaten mellom motor og drev. På min morknet gummien så den delte seg.

Link to post
Share on other sites

Jeg anslår at det var ca. en deciliter som kom ut, så endel mer enn svetting i mitt tilfelle. Takk for tips om dempeplate, mye deler jeg nok burde skifte hvis jeg velger å renovere i stedet for å kjøpe nye. Man lærer jo mye verdifult ved å gjøre dette selv, men så var det dette med tiden, da..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...