Jump to content

Finne riktig hengar til Mørebas med innenbordsmotor


Hsan

Recommended Posts

Hei, skal flytte ein Mørebas på hengar, og som vist på bildet under har den ganske djup kjøl. Kass type hengar må ein bruke for å få båten stabil under transport? Fungerer det med standard hengar med sjølvjusterande vugge? Er også usikker på vekta til denne båten, er det nok med singel aksling? 

IMG_3102.jpeg

Link to post
Share on other sites

Dersom du finner en henger hvor justerbar vugge passer tålig bra så bør det og noen stropper gjøre transport sikker.

De fleste en-akslende hengere har ikke veldig stor nyttelast kapasitet og båten ser kanskje noe stor ut for det.

Må vel kunne finnes noe info om vekt på båten på internett?

Link to post
Share on other sites

Dette ser ut til å være en Mørebas 7000 , 19-20 fot.
 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hsan skrev for 19 timer siden:

Kass type hengar må ein bruke for å få båten stabil under transport?

Utfordringen for mange hengere vil jo være st sidestøttene ikke rekker høyt nok til å støtte under skroget.

 

Så når du spør om hvilken henger som passer til båten bør du også oppgi hvor mye dypere kjølen stikker enn underkant av skroget helt ute på sidene. Dette målet vil jo variere med hvor på båten fu måler, men jeg antar det mest relevante stedet å måle er omtrent der bakhjula er på tralla på bildet ditt.

 

Skrogform kan også være relevant, altså om det er flatbinnet med tynn kjøl eller om det er V-bunn. Ta bilde rett bakfra i lav høyde.

 

Fra link andre har lagt ut ser det ut som om det finnes flere ulike motoralternativer i slike, og vekta kan nok variere litt ettersom det er 49 hk eller 120 hk. Umulig gor folk å gjette korrekt på vekt uten å Engan vite hva slags motor det er.

 

Selv har jeg 19 fot Skibsplast Familyship med 100 hk påhenger og den båten veide ca 900 kg inkl motor osv da jeg kjøpte den. Så har jeg jo fylt på litt ekstra vekt siden.

 

Jeg bruker en Easyline 1300 båthenger til min båt. 1300 kg tillatt totslvekt, 1010 kg nyttelast og laget for inntil 20 fot. En aksel. Tilsvarende selges nå som Brenderup Basic tror jeg.

 

Men jeg tror ikke en slik henger ville være egnet for din båt. Bakre kjølrulle er ca 1,5 meter vak akselen. Og hvis du skal unngå å skade flydra di så kan du ikke dra båten særlig langt frem og hengeren ville antakelig blitt veldig baktung. Bedre da kanskje med hengere dom feks Tiki som har vakerste kjølrulle nesten rett over akselen.

 

Min henger vil antakelig heller ikke ha høye nok sidestiller, men altså umulig for folk som kjenner ulike båthengere å svare ordentlig på hvilken henger som passer uten å vite noen mål.

 

Men generelt kan detvære lurt å se etter henger egnet for snekke, de har jo samme problematikken.

 

Men er det kun snakk om transport en enkelt gang med lånt henger kunne du jo også vurdert å legge innsatsen i å støtte opp med paller eller lignende som du sager og snekrer og stropper fast.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...