Jump to content

Utfordringer med installering av vannfilter/hovedfilter på 6.5L Diesel motor


Skippern_89

Recommended Posts

Hei sjøfolk! 

 

Jeg har kjøpt en båt uten vannfilter og ønsket å sette inn det. Har kjøpt et filter med god nok gjennomstrømming fra Maritim, Cav/Delphi 796.

 

Utfordringen er at jeg ikke får tømt filteret/filterhuset helt for luft, eventuelt at det kommer inn falsk luft et sted, men mener jeg har tettet det som kan tettes. 

 

image.png.0c6e7f6336d2ec02436305cc89ef504b.png

 

Som dere ser har jeg gjort alt jeg kan for å gjøre filteret tett, har også åpnet det for å sjekke pakninger, alt ser ut til å være i orden. 

 

Har brukt oljepumpe til å suge filteret fult, og har også prøvd å fylle i lufteskruen med en spøyte, men det samler seg trolig luft i slangen fra tanken også kommer det tilbake til huset når jeg primer.

 

Plassering: Filteret står litt høyere enn fødepumpa, litt på høyde med øverste del av tanken. 

Pil nr 1 er lufteskrue. 

Pil nr 2 er en kanal/åpning rett ned til filteret. 

Utgang 4 går til fødepumpa på motoren. 

Inngang 2 kommer rett fra tanken, hvor det ikke er pumpe. Med andre ord, så suges diesel fra tanken til fødepumpen. 

 

Har prøvd alle triks og fått hjelp fra flere, motoren starter ikke med filter, men når jeg tar av slangene og setter de mot hverandre med en slangestuss, får jeg fyra den (etter lufting på dysene). 

 

Har ikke innstallert håndpumpe. 

 

En løsning kan være å innstallere en elektrisk dieselpumpe på tank siden som dytter diesel inn til filteret, slik at jeg får brukt lufteskruen. 

 

Det jeg lurer på som en kanskje bedre løsning, er å sette en slangenippel på pil 2, som jeg kobler returen til. Hvis det kommer nok diesel i retur til å fylle filteret, vil den luften som suges ved oppstart/priming kunne bli luftet ut av dysene. 

 

Så en video på youtube som så ut til å ha en slik innstallasjon: 

image.png.6335e12cd559eac44c09dac0fc18ca1b.png

 

Noen som har løst det på lignende måte? 

 

Takk for svar, 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme opplegg med matepumpe etter grovfilter. Det som fungerer best hos meg er faktisk å kun lufte på finfilteret, dvs dra luften fra grovfilteret opp dit og lufte det ut der. 

 

Jeg ville ha prøvd å unngå å kjøre returen inn på filteret, da vil evt luft gå i en evig loop og ikke komme seg ut. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Enig med index og Arejane. Lufteskrue på denne filterholder er der fordi CAV bruker samme filterholder også til finfilter, altså etter fødepumpe. Da har lufteskrue en misjon, men før fødepumpa blir det helt feil og forsøke og lufte forfilter med fødepumpa. Jeg har racor forfilter og lufter det på samme måte som index beskriver . Det har ingen lufteskrue og er dessuten en del større . Så skru igjen alt på forfilter og følg boka til motoren din angående lufting. Litt pumping blir det ,men pumper bare jevnt og rolig til all luft er ute.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 24 minutter siden:

Fabrikat motor? Fiat, Ford, GM???

 

Spiller det noen rolle? Lufting av filter er vel lik uansett?

 

hegra skrev 8 minutter siden:

Litt pumping blir det ,men pumper bare jevnt og rolig til all luft er ute.

 

Jeg har elektrisk matepumpe, så da slår jeg bare på tenningen og venter til lufta er ute før jeg stenger lufteskruen. Enda enklere. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 5 minutter siden:

 

Jeg har elektrisk matepumpe, så da slår jeg bare på tenningen og venter til lufta er ute før jeg stenger lufteskruen. Enda enklere. 

Ja jeg hadde nok byttet til elektrisk om pumpa gikk i stykker. Men min pumpe fungerer helt greit og er nærmest inntegrert i høytrykkpumpa så da lar jeg være foreløpig. Er litt redd for og bare koble den originale bort. Hadde den stått for seg selv hadde det vært enklere og bytte til elektrisk.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev 1 minutt siden:

Er litt redd for og bare koble den originale bort. 

 

Enig i det. Min motor hadde ikke matepumpe i det hele tatt, bare såkalt selvsugende høytrykkspumpe. Noen som gir litt vandring i turtall ved jevnt pådrag. En elektrisk pumpe løste dette, samt at det selvfølgelig gjorde luftingen til en lek;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er en GM Peninsular.. Ingen håndpumpe som nevnt... Og ingen gode manualer på den heller, men vanlig prosedyre er å lufte ved sylindrene. 

 

Inntrykket mitt er at fødepumpa ikke klarer å få med seg dieselen... Det fremstår som at det kommer til luft ved filteret om det gir mening, fordi jeg får ikke dratt den med meg rundt i systemet og lufte ut ved dysene... 

 

Jeg har ikke prøvd å lufte ved finfilteret, men tror ikke det er der prosessen stopper heller.. 

 

@hegra, det funker dårlig å kun bruke lufteskrua ja, for fødepumpa suger og vil dermed suge luft. Men hvis returen er koblet til så vil den ikke suge luft så lenge, var min hypotese.

 

Angående å bruke samme innsats som med finfilteret, så viser screenshot fra videoen på Youtube at han har returen festet på forfilter. Ingen som har erfaring med det? 

Link to post
Share on other sites

Det spiller rolle. Noen motorer har null aksept vedr. selvlufting. Andre håndterer ganske mye luft. Blant annet GM 6,5. Også å kjøre diesel retur tilbake til filter, er en risiko. Noen motorer krever diesel retur til bunn tank. Andre anbefaler retur til tank topp. 

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke ut det @Hulda.

 

Tenker at ferdig oppvarmet og dobbel-renset diesel er snacks for en gammal motor, så at returen kommer inn der var smart tenkte jeg. Men kan hende jeg burde hatt en forpumpe mellom tanken og forfilter, slik at jeg får luftet ut bra. Og hvis det uansett må til så er det kanskje ikke noe vits å bruke tid på å koble returen til filteret... 

 

Om det skal gå med returen til filteret og ikke ha en til pumpe, så må det være mer diesel i motoren enn det rommer i filteret. 

 

Men om ingen har erfaring med dette så får jeg heller gjøre det som alle andre gjør det ☺️

Link to post
Share on other sites

Skippern_89 skrev for 2 timer siden:

 

Jeg har ikke prøvd å lufte ved finfilteret, men tror ikke det er der prosessen stopper heller.. 

@hegra

Min motor hadde neppe startet om jeg ikke hadde luftet ved finfilter, men det er min motor. Så hva som gjelder din kan jeg ikke svare på.

 

Skippern_89 skrev for 2 timer siden:

 

@hegra

 

Angående å bruke samme innsats som med finfilteret, så viser screenshot fra videoen på Youtube at han har returen festet på forfilter. Ingen som har erfaring med det? 

Ingen erfaring, men gjelder den youtuben din motor? Mulig det går på CAV sitt opplegg. Der er samme filterholder også brukt etter fødepumpa og da utstyrt med en strupet  retur og selvutlufting til tanken fra skruen nr 2 som du har merket, og da brukes nr 1 til lufting. Men da står altså filteret under trykk fra fødepumpa og ikke under vakuum som hos deg. Struping er der for at  fødepumpa  skal klare og opprettholde trykk og ikke sende all diesel I returen.

Dette har sikkert ingenting med din motor å gjøre så du må finne ut hvordan det fungerer på din .    

Redigerer fordi jeg høres ut som en kjeftesmelle. Det er ikke meningen, så fortsett med spørsmål . Sikkert noen som vet dette bedre enn meg :smiley:

Link to post
Share on other sites

hegra skrev for 2 timer siden:

Min motor hadde neppe startet om jeg ikke hadde luftet ved finfilter, men det er min motor. Så hva som gjelder din kan jeg ikke svare på.

 

Ingen erfaring, men gjelder den youtuben din motor? Mulig det går på CAV sitt opplegg. Der er samme filterholder også brukt etter fødepumpa og da utstyrt med en strupet  retur og selvutlufting til tanken fra skruen nr 2 som du har merket, og da brukes nr 1 til lufting. Men da står altså filteret under trykk fra fødepumpa og ikke under vakuum som hos deg. Struping er der for at  fødepumpa  skal klare og opprettholde trykk og ikke sende all diesel I returen.

Dette har sikkert ingenting med din motor å gjøre så du må finne ut hvordan det fungerer på din .    

Redigerer fordi jeg høres ut som en kjeftesmelle. Det er ikke meningen, så fortsett med spørsmål . Sikkert noen som vet dette bedre enn meg :smiley:

Lufter du med egen skrue der, eller løsner du litt på den ene slangekoblingen bare? Eventuelt, er det mulig å skru ut finfilteret litt også vente til det kommer ut diesel? 

 

Fødepumpa mi er nederst på motoren, mens finfilteret sitter ganske høyt oppe. Kan se ut som at dieselen kommer innom motoren først, men den må jo nesten gjennom finfilteret før den går til dysene. 

 

Utfordringen min er jo at når jeg kobler slangene sammen ved forfilteret, og har dem i samme høyde som forfilteret, så får jeg fyra motoren. Det tyder jo på at det er ved filteret problemet ligger, og ikke høyere opp i systemet. 

 

Men skal kjøpe en sånn her, og sette mellom tank og forfilter tenkte jeg, håper det ikke bremser flyten... Må fortsatt kunne trekke 75-90L/time igjennom.. 

Screenshot_20240726_193429_Chrome.jpg.09cc5b68b675e2d090e9ec2dffd9ea4b.jpg

 

Skal gi luftinga di en sjanse også, men har mine tvil 🤞☺️

Link to post
Share on other sites

Skippern_89 skrev 17 minutter siden:

Lufter du med egen skrue der, eller løsner du litt på den ene slangekoblingen bare? Eventuelt, er det mulig å skru ut finfilteret litt også vente til det kommer ut diesel? 

 

Fødepumpa mi er nederst på motoren, mens finfilteret sitter ganske høyt oppe. Kan se ut som at dieselen kommer innom motoren først, men den må jo nesten gjennom finfilteret før den går til dysene. 

 

Utfordringen min er jo at når jeg kobler slangene sammen ved forfilteret, og har dem i samme høyde som forfilteret, så får jeg fyra motoren. Det tyder jo på at det er ved filteret problemet ligger, og ikke høyere opp i systemet. 

 

Men skal kjøpe en sånn her, og sette mellom tank og forfilter tenkte jeg, håper det ikke bremser flyten... Må fortsatt kunne trekke 75-90L/time igjennom.. 

Screenshot_20240726_193429_Chrome.jpg.09cc5b68b675e2d090e9ec2dffd9ea4b.jpg

 

Skal gi luftinga di en sjanse også, men har mine tvil 🤞☺️


Dårlig ide å dra diesel gjennom denne - bør gå rake vegen, men om du lager et lite arrangement med ventiler i en bypass slik at den kan brukes til fylling av filter ved bytte og priming så er det hendig. Har 2 slike med ønsket ikke å ha de eksponert for systemet ved drift så jeg har ventiler i begge ender. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:


Dårlig ide å dra diesel gjennom denne - bør gå rake vegen, men om du lager et lite arrangement med ventiler i en bypass slik at den kan brukes til fylling av filter ved bytte og priming så er det hendig. Har 2 slike med ønsket ikke å ha de eksponert for systemet ved drift så jeg har ventiler i begge ender. 

De er vel laget for at drivstoff skal flyte gjennom dem konstant, det har ihvertfall vært tilfellet på de båtene jeg har hatt med slike (dog er det snakk om påhengsmotorer). Hvorfor velger du heller å ha to ventiler drivstoffet skal flyte gjennom enn selve pumpen? 

Link to post
Share on other sites

Skippern_89 skrev 58 minutter siden:

De er vel laget for at drivstoff skal flyte gjennom dem konstant, det har ihvertfall vært tilfellet på de båtene jeg har hatt med slike (dog er det snakk om påhengsmotorer). Hvorfor velger du heller å ha to ventiler drivstoffet skal flyte gjennom enn selve pumpen? 

Fordi en dieselmotor suger veldig mye mer drivstoff og potensielt kan dra blæra flat, spesielt om det blir litt motstand. De slipper også potensielt inn luft om det blir mye sug og de er et mulig lekkasjepunkt nede i motorrommet som er veldig mye vanskeligere å overvåke enn ei blære som ligger i kjølsvinet. Derfor vil jeg ha disse isolert fra resten av systemet ved vanlig drift.

 

Ang retur til grovfilter så er det et mulig poeng at ytelse på motor som regel er oppgitt ved en max temp på drivstoffet, så ytelsen synker faktisk noe om motoren får for varm diesel.

 

Link to post
Share on other sites

Skippern_89 skrev for 20 timer siden:

Lufter du med egen skrue der, eller løsner du litt på den ene slangekoblingen bare? Eventuelt, er det mulig å skru ut finfilteret litt også vente til det kommer ut diesel? 

 

Fødepumpa mi er nederst på motoren, mens finfilteret sitter ganske høyt oppe. Kan se ut som at dieselen kommer innom motoren først, men den må jo nesten gjennom finfilteret før den går til dysene. 

 

Utfordringen min er jo at når jeg kobler slangene sammen ved forfilteret, og har dem i samme høyde som forfilteret, så får jeg fyra motoren. Det tyder jo på at det er ved filteret problemet ligger, og ikke høyere opp i systemet. 

Hei igjen,jeg har egen lufteskrue på finfilter ja. En vanlig rekkefølge kan være: tank-vannutskiller-fødepumpe-finfilter-innsprøytningspumpe-dyser. 

Retur fra innsprøytningspumpe og dyser rett i tank eller inn på toppen av finfilter og ut derfra via struping til tank.

Når jeg lufter åpner jeg lufteskrue på finfilter,pumper til det kommer ren diesel og stenger. Så åpner jeg lufteskrue på innsprøytningspumpa , pumper til det kommer ren diesel og stenger. Til slutt løsner jeg en dysemutter og kjører startmotor til motor starter og stenger dysemutter.

 

Men,,vanligvis er det nok og bare lufte ved finfilter og så starte opp. Feilen mange gjør er og prøve å starte før man lufter i det hele tatt. Da må man ofte gjennom hele prosedyren før man får start. 

Så hvordan det gjøres det på din motor vet jeg ikke. Det må du nesten forklare selv. Motoren din går jo uten dette filteret forstår jeg, kan det være for lite? Jeg hadde likt på en annen båt, men der var det ikke filter i, bare en glassbolle som samlet skitt og vann. Det er klart at igjennomstrømningen er nok lettere da enn når det står filter i.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...