Jump to content

Ql baugtruster, kretskort defekt. Mulig å laske?


BBaltic

Recommended Posts

Har et defekt kretskort til en ql 600 baugthruster. Har lest noe om at det er mulig å laske ledninger på rele som sitter på thurster utenom kretskort så den vil funke men da uten forsinkelse. Noen som vet hvilke ledninger som skal laskes sammen?

 

Mvh Mathias 

Link to post
Share on other sites

Vet du hva som er feil med kortet?

 

Da jeg fikk problemer med kretskortet viste det seg å være på grunn av fuktighet. Har funket perfekt etter at det ble tørket og beskyttet bedre.

 

Ellers lar kretskort seg som regel reparere av kyndige personer. Sønnen og jeg har for eksempel reparert hovedkortet til dieselmotoren ved en anledning. Byttet et rele og reparerte brente kontktflater.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 44 minutter siden:

Vet du hva som er feil med kortet?

 

Da jeg fikk problemer med kretskortet viste det seg å være på grunn av fuktighet. Har funket perfekt etter at det ble tørket og beskyttet bedre.

 

Ellers lar kretskort seg som regel reparere av kyndige personer. Sønnen og jeg har for eksempel reparert hovedkortet til dieselmotoren ved en anledning. Byttet et rele og reparerte brente kontktflater.

Vet ikke hva som er feil nei. Men ved et par anledninger så hengte baugpropell seg på ukontrollert, fikk da tips om å bytte relé på motoren, gjorde så det, men nå er det helt dødt. Var forsåvidt også dødt før jeg byttet relé etter den hang seg på. Måler at det er strøm frem til relé og motor, sikring er hel. Så da mistenker jeg at noe har skjedd med kortet.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 33 minutter siden:

Det som skjedde meg var at baugpropellen startet ukontrollert med en gang jeg koblet inn hovedbryteren til batteriet. Jeg tørket kortet, sprayet det med riktig spray. Siden har det virket i mange år.

Var det spm skjedde hos meg også. Men nå er det helt dødt 🤔

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev for 2 timer siden:

Du kan kjøre truster uten kretskortet men som du nevner blir det uten forsinkelser,på rele er det to spoler  felles minus og styrbord -babord 

Ja stemmer. Vet du hvordan jeg skal koble det da?

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev 1 time siden:

Det kan jeg svare på når du gir ytterligere opplysninger.hvilken type kretskort har du touch panel eller joystick?sitter kretskortet på truster.

Kretskort sitter på thruster motor, den betjenes av joystick. Legger ved bilde av kortet.

Screenshot_20240727_083408.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...