Jump to content

Valg av liten kombi-seilbåt, Walker Bay? Askeladden Kombi? Hvilken seiler best? Alternativer?


eehgil

Recommended Posts

Vurderer en bitteliten "seilbåt". For å lekeseile litt selv, og for at barna kanskje skal få prøve seg litt. Må kunne løftes/trekkes på land, altså ikke noe med fast kjøl. Underrigget og relativt trygg. Noen man først og fremst sitter oppi og ikke oppå.

 

Hvilke alternativer finnes?

 

Walker Bay 8

Walker Bay 10

Askeladden Kombi 14

Askeladden Kombi 16

 

Hvis man ser bort fra den opplagte størrelsesforskjellen, hvilke av disse seiler best? Ikke nødvendigvis fortest. Men f. eks krysser best og kan gå høyest mot vinden?

 

Stor størrelsesforskjell, og den forskjellen gir selvfølgelig svært forskjellige bruksområder, med fordeler og ulemper. Har i utgangspunktet mest lyst på Walker Bay 8, på nettet ser det ut som om den veier kun ca 35 kg. 

Link to post
Share on other sites

Kombien har jeg veldig gode erfaringer med. Den vil nok være en bedre seiler i lys av lengre vannlinje og mer markert kjøl enn walker bay jollene. Begge variantene av kombi er ganske tunge, men det gir dem litt mer driv i kvapsete sjø. Hatt masse flotte turer i en Kombi 14 som ungdom. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror kanskje Kombien er en bedre seilbåt, av samme grunn som @Grønnskollingen skriver. Men om det er seiling dere skal bedrive, og ikke trenger en motorbåt, hva med en brukt 2-krona? Den sitter man nedi, i motsetning til Europajolle, den gamle VG-jolla osv.

 

Det var en satsing på 2-krona som rekrutteringsbåt for 15-20(?) år siden, men satsingen er nå stort sett erstattet av RS Feva og andre båter. Det er derfor kanskje mulig å få tak i en fornuftig priset 2-krona? Den nye typen A-jolla er egentlig en 1-krona (litt mindre enn 2-krona), om jeg husker korrekt.

 

Bortsett fra størrelsesforskjellen så er største forskjell på 1-krona og 2-krona at 1-krona ikke har forseil, mens 2-krona har en liten fokk.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar alle sammen.

 

Akkurat hva som blir bruken avhenger veldig av hvilken båt det evnt. blir, siden det er så store størrelsesforskjeller.

 

F. eks Askeladden kombi, har et naust jeg kanskje kunne fått trekt denne opp i. Men da begrenser bruken seg veldig med dette naustet som utgangspunkt.

 

Walker bay kan mye enklere bæres og legges på en vanlig tilhenger, kanskje til og med på planet på pickuppen. Kan lett fraktes hjem for oppbevaring. Kan sjøsettes alle mulige steder for lokale ekspedisjoner. Om vi en gang i fremtiden kjøper større båt, kan den brukes som slepejolle.

1-krona/2-krona/a-jolle må jeg se litt på, men tror det er litt viktig at den også må være mulig å ro relativt greit.

With vitting vil jeg også legge autosøk på :-)

 

Som dere sikker ser så haller jeg litt mot Walker Bay pga. størrelsen. Om jeg omformulerer spørsmålet: Seiler en Walker Bay 8 / 10 greit nok til formålet? Er det stor forskjell på 8 og 10? 

 

Så er det også veldig avhengig av hva som kommer til salgs i nærområdet (nordvestlandet).

Link to post
Share on other sites

Zoom 8 er vel ikke den beste robåten akkurat. 

 

Jeg ville også hatt et lagret søk på Mirror jolle. Engelsk kobijolle, og stor regattaklasse. Fås også som byggesett hvis du vil ha et prosjekt med ungene:

https://www.tridentuk.com/usd/mirror-sailing-dinghy-wooden-hull-kit.html

 

Det er også en goat island skiff på finn. Har hørt det skal være en veldig artig seilbåt. 

https://www.finn.no/361901926

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Vi har seks Walker Bay 10 fotere i speidergruppa og jeg har tidligere eid en Walker Bay 8 foter. På veldig mange områder er dette gode båter, men de har ikke allverden seilegenskaper. De fungerer greit på slør, men er vanskelig å krysse med. For barn som skal lære å seile fungerer de ypperlig, særlig utgavene med RID som gjør at de i praksis ikke kan kullseiles. De tåler også endel sjø og vind. Båtene er også ok å ro og de kan utstyres med en liten påhengsmotor (ikke i kombinasjon med seiling). Det er noen år siden produksjonen av båtene tok slutt, så prisene holder seg godt og de er lette å omsette. Det er fortsatt mulig å få tak i reservedeler til båtene noe som er positivt spesielt med tanke på den litt svake konstruksjonen til roret. 

 

A-jolle bør være et alternativ her. De seiler langt bedre, men er ikke like robuste og stabile. 

 

Askeladden 14 og 16 fot mener jeg er noe helt annet. Har kun prøvd 16 foteren og den seiler bedre enn man skulle tro, men man får ikke den gode jollefølelsen som f.eks A-jolla gir. 

 

Snipe kan også være et ok alternativ, men disse er mer kompliserte og rigge og seiles best av to personer. 

Link to post
Share on other sites

Det kan være lurt å starte med hvilke ønsker og behov dere har. Noen punkter:

 

-  Skal båten kunne seiles og motres på samme tur utpå? I så fall bør både motor og ror kunne være montert samtidig.  Noen joller krever at man tar av roret og setter påhengeren på rorets plass.

 

- Skal det være plass til både en voksen og to barn samtidig? En voksen og ett barn, alternativt bare to barn?

 

- Dere vil ha en tørr båt, dvs at ripa er høy nok til å holde båten tørr innvendig mens dere seiler (på rolig vann)?

 

- Den skal kunne dras/løftes på land? Da er vekt og løs plankekjøl viktig.

 

- Skal den være såpass stabil at to barn ikke lett kantrer med den om de er uforsiktige? 


- Skal dere vokse med båten, eller er det aktuelt å kjøpe noe enkelt nå og heller bytte til noe mer avansert om seilbasillene blomstrer?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

En altmuligjolle som er nesten like bred som den er lang, vil, på generell basis, seile dårligere enn en jolle som har høyere lengde/bredde forhold. Men om det er walker bay du vil ha, så er det jo det du må kjøpe. Har prøvd å seile en walker bay. Det var moro, på samme måte som en badeleke er moro. Om jeg skulle ha seilt ville jeg valgt en annen båt.

Link to post
Share on other sites

Igjen tusen takk for svar.

Askeladden 14/16 kombi er vel ikke selvlensende? Men er det flyteelementer i den? Slik at den flyter når den er full av vann? Kan man ha den liggende i en småbåthavn på en fornuftig måte? F. eks med en liten elektrisk lensepumpe?

 

Walker Bay, igrun samme spørsmål, men småbåthavn er ikke aktuelt. Går ut i fra at den heller ikke er selvlensende, men flyter vannfyllt?

 

 

Popeye70 skrev for 2 timer siden:

Det kan være lurt å starte med hvilke ønsker og behov dere har. Noen punkter:

 

-  Skal båten kunne seiles og motres på samme tur utpå? I så fall bør både motor og ror kunne være montert samtidig.  Noen joller krever at man tar av roret og setter påhengeren på rorets plass. Tenker at dette i utgangspunktet ikke er nødvendig, men om det er mulig er det alltids et pluss. Kan askeladen kombi ha ror og motor montert samtidig? Hvilke båter kan det?

 

- Skal det være plass til både en voksen og to barn samtidig? En voksen og ett barn, alternativt bare to barn? Ikke bestemt. Prøver bare å luke ut hvilke båtmodeller som kan være aktuelle. Det er som sagt noen opplagte fordeler og ulemper med både større og mindre båt.

 

- Dere vil ha en tørr båt, dvs at ripa er høy nok til å holde båten tørr innvendig mens dere seiler (på rolig vann)? Ja

 

- Den skal kunne dras/løftes på land? Da er vekt og løs plankekjøl viktig. Ja

 

- Skal den være såpass stabil at to barn ikke lett kantrer med den om de er uforsiktige? Helst, ja


- Skal dere vokse med båten, eller er det aktuelt å kjøpe noe enkelt nå og heller bytte til noe mer avansert om seilbasillene blomstrer? Dette blir i "nuet". Har hatt større seilbåter før. Og om jeg skal ha skikkelig båt så blir det noe helt annet.

 

Link to post
Share on other sites

eehgil skrev 7 minutter siden:

Askeladden 14/16 kombi er vel ikke selvlensende? Men er det flyteelementer i den? Slik at den flyter når den er full av vann?


alle veritas-godkjente småbåter fra 80-tallet skal ha nok oppdrift til å holde seg flytende i vannfylt tilstand

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha en trygg familiebåt: Askeladden 

Hvis du vil ha en lekebåt til barna: Walker Bay

Hvis du vil ha en lekebåt til deg selv: Goat Island Skiff

 

Mange av kombi jollene framstår ganske like, men hvis du tenker nøye og realistisk over hva den kommer til å bli brukt til, vil du nok kjapt innse hvilken som kommer til å passe deg best. Hvis du vil motorseile, eller dra på tur, så er det jo Askeladden som er kongen. Hvis du ikke vil ha motor er Goat Island Skiff bra. Hvis du vil ha motorbåt noen ganger, og seilbåt andre ganger er Walker Bay et bra alternativ. Sånn kan man tenke litt i dybden på flere scenario. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...