Jump to content

Hr 442 sc med 40hk Suzuki 4-takt. Går saktere enn eg trodde.


Tagorg

Recommended Posts

Kjøpt privat eller fra forhandler?
hva slags turtall får du?   Og er båten grodd under eller nylig spylt?

fant noe testdata her med Honda BF50 - topp på 31,5 knop   Tenker den da burde klart 27-28 med 40hk under somme forhold
https://broschyr.honda.se/marine/korfakta-2023-webbpdf/?page=36

Bruker du powertrimmen aktivt?    Jeg hadde en tilsvarende båt, Bella 440R , temmelig lik på mål og vekt.    Med førerplass på akterbenk + batteri og tank bak så måtte jeg trimme godt inn for å komme i plan, samt trimme godt ut igjen for å få båten ut av vannet for å få fart.   Toppa på 31 med Yamaha F40 og kun meg i båten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar.

eg skal sjekke turtallet imorgo.

akkurat no har me tatt oss ein ankerdram.

Tilten har eg brukt ja. Har den så langt oppe som mogleg, før den tar for mykje luft. Prøvde også med tilten heilt nede, og då tapte me 2 knop ca.

båten er kjøpt privat ifra ein på naboøya.

motor har nett runda 20 timar.

Den blei ikkje spylt under, det var litt groe. Men kan det utgjøre 7-8 knop?

Link to post
Share on other sites

er det ille så ryker det fort noen knop ja.. 

Ser denne har anbefalt turtall 5000-6000 , for best ytelse så bør man legge seg helt opp mot maks er min erfaring med 4T. 
Lavt turtall kan tyde på for tung propell, men dersom båten er grodd så bør det fikses først
(Jeg har inntrykk av at suzuki sine forhandlere ikke alltid er så flinke til å levere med propell som passer båten godt, da ofte levert med for stor stigning slik at motoren ikke får nok turtall til å yte det den skal)
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...