Jump to content

Årsak til kortsluttning av startbatteri? hva kan være galt?


-morten-

Recommended Posts

Etter litt mer lading så er ladespenninga oppi 14,55 og lading på motor opp på 14,4 på  3000 omdr

tror dette er normalt eller innafor, så problemet var nok her startbatteriet som kortslutta. Håper alt er i orden igjen nå. Ikke kommet noen flere feilkoder på gearaktuator heller. Har prøvd mange ganger frem og tilbake på begge styreposisjoner

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev On 28.7.2024 at 18.10:

Har nå ladet fra kl13.30 til 17.20 og begge batteri er på 14,33 nå. Men lader viser ikke fuldt ennå! Ikke noe varmgang

alt virker normalt her nå! Får håpe det var batteriet som var problemet og ikke ladesystemet ombord

Hvir mange Ah er ladderen din på? Den spenningen tyder på at ladderen pøser innpå med så mye strøm som mulig. Så enten er det noe feil med ladderen, eller så er/var batteriene dine veldig nedtappet.

Link to post
Share on other sites

Hadde bare et veldig enkelt måleapparat og målte på batteripolene mens jeg lada. Har null peiling på strøm så derfor jeg spør her! Hva er normal hvilespenning? Normal ladespenning? Normal ladespenning fra motor?

Har en sånn lader

strømbrytere og BEP rele

IMG_8252.gif

IMG_8223.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 1 time siden:

Hvir mange Ah er ladderen din på? Den spenningen tyder på at ladderen pøser innpå med så mye strøm som mulig. Så enten er det noe feil med ladderen, eller så er/var batteriene dine veldig nedtappet.

14,33v er vel så normalt som det kan bli når sluttspenning på de fleste ladere ved «normallading» er 14,4v. 

Link to post
Share on other sites

Ingen batteriekspert jeg heller, men når jeg kjøpte nytt til bilen fikk jeg lignende opplevelse. Prøvde og lade det gamle noen ganger. Etter bare ca en time slo laderen seg av og viste 14,4 volt hver gang og rundt 12,6 volt hvilespenning neste dag . Men startproblemer hadde jeg når det ble kaldt. Nytt batteri innkjøpt med 12,65 volt hvilespenning. Som anbefalt ladet jeg det nye før montering med samme lader. Regnet jo med det nye ikke brukte lenger ladetid, men joda. Det gikk 5-6 timer før laderen nå slo seg av. Så at laderen brukte lengre tid kom vel av at det nye lagret mer strøm enn det gamle gjorde regner jeg med.

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, hegra said:

Ingen batteriekspert jeg heller, men når jeg kjøpte nytt til bilen fikk jeg lignende opplevelse. Prøvde og lade det gamle noen ganger. Etter bare ca en time slo laderen seg av og viste 14,4 volt hver gang og rundt 12,6 volt hvilespenning neste dag . Men startproblemer hadde jeg når det ble kaldt. Nytt batteri innkjøpt med 12,65 volt hvilespenning. Som anbefalt ladet jeg det nye før montering med samme lader. Regnet jo med det nye ikke brukte lenger ladetid, men joda. Det gikk 5-6 timer før laderen nå slo seg av. Så at laderen brukte lengre tid kom vel av at det nye lagret mer strøm enn det gamle gjorde regner jeg med.

Ja jeg satser på at dette er innafor normalen og at det ikke er noe galt med systemet ombord. Ingen sikkringer har gått, så da er det naturlig å tro at det var internt i det gamle batteriet det var kortsluttning. Snakka med mekanikeren hos Suzuki og han trodde også det var spenninga som løste ut feilmeldinga på gearet. Det var skjelden noe galt med aktuatoren men som flere på div. forum har vært innpå, ledd og stag må smøres med jevnen. Han var ikke bekymra med mindre det sukker opp igjen. Fungerte helt fint i går og kjørte en times tid og prøvde gearet 40-50 ganger frem og tilbake med begge styreposisjonene.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...