Jump to content

Sole diesel mini 18 stopper ved belastning.


A-L

Recommended Posts

Motoren begynte og daue på tomgang eller når man satt den i gir.

justerte opp turtallet på tomgang og det fungerte en stund men problemet bare fortsetter.

motoren soter mere en tidligere ut av eksosen.

tok ut luftfilter og tømte ut/renset dieselfilteret. Sjekket fødepumpen og den gir godt med diesel.

har sjekket oljen og kan ikke se antydning til vann i den.

har noen opplevd det samme eller vet noe om dette problem setter jeg pris på tilbakemelding.?

Link to post

Sort røk/soting = for lite luft i forhold til diesel, når alt annet er i orden.

Sjekk dyser, timetall?

Sjekk at eksosen ikke er kokset igjen (som nevnt av J-Å).

 

Så veldig mange andre muligheter er det ikke, om motoren ellers lever et nognlunde folka liv.

Link to post

Det kan være du har rett. Vær klar over at motoren er en varmekraftmaskin. Det er ikke bare 'luft' som skal ut av eksosrøret, det er energi. Så om motoren på ubelastet turtall produserer, la oss si, 1 kW. Og på belastet turtall 10 kW, og de 10 kW skal ut av samme hølet.

 

Er dette noe som har skjedd over natta, ville jeg startet diesel inn/retur og luft i dieselen. Og så kan det naturligvis ha oppstått en feil i pumpen. Ta det enkleste først.

 

Og fortell gjerne timetall og alder på herligheten. Jo mer info/bilder du deler, dess større er tjansen for vettuge svar. Som over alt ellers: Shit in, shit out.

Link to post

Det er ikke noe galt med propellen.

periodevis fungerer alt som det skal men plutselig soter det voldsomt og turtallet går ikke opp før det plutselig løsner og går som normalt.

Noen hanger sviver den fint på tomgang og plutselig begeynner den og stoppe og blir vanskelig og få i gir uten att den stopper.

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Kjøpte nye dyser men det hjalp ikke.

tenkte kanskje prøve og se på magnet stoppen, kanskje den slår inn litt og lager problemer.

jeg har aldri skrudd på noe sånt så hvis noen har tips er det supert.

Link to post

Soting ved pådrag kan skyldes:

- Blokkering i eksosen. Lite sannsynlig, siden det er periodisk. Men du kan prøve å kjøre litt med fri eksos, gjerne med en slange ut

- For tung belastning.  Hvis noe inne i båten skaper friksjon så blir det varmt. Men et sjøvannskjølt cutlesslager kan i prinsippet ha høy friksjon (uvanlig). Kan du rotere aksling når giret står i fri? Er det noen form for vridbare propellblader?

- For lite luft - Prøve å kjøre uten luftfilter. Noen dieselmotorer har stoppspjeld i innsuget, som evt. kan være løst. Men det er veldig uvanlig

- For mye/dårlig spredet diesel. Skal ikke kunne skje med nye dyser.

- Diesel timing, altså at det er noe med dieselpumpa, som gjør at den leverer diesel på feil tid. Men jeg har vanskelig for å se hvordan det kan fikse seg periodisk. 

- Motoren får i seg vann eller olje. Hhv. hvit og blå røyk.

Link to post

Jeg tipper det er noe som bremser motoren. Sort røyk og turtall som faller tyder på det. Sjekk alt som drives av motorens reimer, dynamo kjølevannpumpe osv. Sjekk om noe av dette er uvanlig varmt når det skjer. Om noe av dette er i ferd med å skjære seg er det mer enn nok til å bremse motor. Aksling er nevnt, men giret kan jo også være synderen.  

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...