A-L Startet 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2024 Motoren begynte og daue på tomgang eller når man satt den i gir. justerte opp turtallet på tomgang og det fungerte en stund men problemet bare fortsetter. motoren soter mere en tidligere ut av eksosen. tok ut luftfilter og tømte ut/renset dieselfilteret. Sjekket fødepumpen og den gir godt med diesel. har sjekket oljen og kan ikke se antydning til vann i den. har noen opplevd det samme eller vet noe om dette problem setter jeg pris på tilbakemelding.? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 Jeg foreslår å sjekke at det ikke er noen tilstopping i eksosbend, eller andre steder i eksosløp. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 Opplevde det samme på en gammel Yanmar og da var det fjøren på stoppkabelen som var litt slapp slik at stopperen delvis var trykket inn. Sitér dette innlegget Link to post
A-L Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Jeg har ikke wire til og stoppe motoren men trykker inn en knapp med elektro kabel (vet ikke hvordan det gjør at motoren stopper?♂️) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Sort røk/soting = for lite luft i forhold til diesel, når alt annet er i orden. Sjekk dyser, timetall? Sjekk at eksosen ikke er kokset igjen (som nevnt av J-Å). Så veldig mange andre muligheter er det ikke, om motoren ellers lever et nognlunde folka liv. Sitér dette innlegget Link to post
A-L Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Motoren går som i kule når gearet er utkoblet fult turtall og ingen motstand. eksos og kjølvann fyker ut av eksosen så jeg tviler på det er noe med eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Det kan være du har rett. Vær klar over at motoren er en varmekraftmaskin. Det er ikke bare 'luft' som skal ut av eksosrøret, det er energi. Så om motoren på ubelastet turtall produserer, la oss si, 1 kW. Og på belastet turtall 10 kW, og de 10 kW skal ut av samme hølet. Er dette noe som har skjedd over natta, ville jeg startet diesel inn/retur og luft i dieselen. Og så kan det naturligvis ha oppstått en feil i pumpen. Ta det enkleste først. Og fortell gjerne timetall og alder på herligheten. Jo mer info/bilder du deler, dess større er tjansen for vettuge svar. Som over alt ellers: Shit in, shit out. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Noe i propellen? Kveles den også i revers? Sitér dette innlegget Link to post
A-L Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Båten går både framover og bakover men må ha veldig høy turtall for og fungere når den er i gear. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Og propellen er sjekket? Skriv hva du sjekker ut , ellers blir det vanskelig og hjelpe. Sminkespeilet til kona på teipet fast på båtshaka om du ikke liker og bade . Sitér dette innlegget Link to post
A-L Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Skal få dykka under og se.? Sitér dette innlegget Link to post
A-L Svart 31.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Det er ikke noe galt med propellen. periodevis fungerer alt som det skal men plutselig soter det voldsomt og turtallet går ikke opp før det plutselig løsner og går som normalt. Noen hanger sviver den fint på tomgang og plutselig begeynner den og stoppe og blir vanskelig og få i gir uten att den stopper. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Kanskje noe med turtallsregulatoren (governor) ? https://soleadvance.com/datos_publicos/Despieces/D_FA0939_EN.pdf#page=19 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Tro jeg hadde tatt dysene ut for en sjekk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
A-L Svart 11.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2024 Prøver og ta ut dysene så får vi se? Sitér dette innlegget Link to post
A-L Svart 13.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Tok ut dysene og testet dem i trykktester. ser ut til og åpne på riktig trykk og forstøver dieselen. Mulig den ene er bittelitt dårligere en den andre men vanskelig og si eksakt. så føler jeg er like langt.?♂️ Sitér dette innlegget Link to post
A-L Svart 29.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars Kjøpte nye dyser men det hjalp ikke. tenkte kanskje prøve og se på magnet stoppen, kanskje den slår inn litt og lager problemer. jeg har aldri skrudd på noe sånt så hvis noen har tips er det supert. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.Mars Link til dette innlegget Svart 29.Mars Soting ved pådrag kan skyldes: - Blokkering i eksosen. Lite sannsynlig, siden det er periodisk. Men du kan prøve å kjøre litt med fri eksos, gjerne med en slange ut - For tung belastning. Hvis noe inne i båten skaper friksjon så blir det varmt. Men et sjøvannskjølt cutlesslager kan i prinsippet ha høy friksjon (uvanlig). Kan du rotere aksling når giret står i fri? Er det noen form for vridbare propellblader? - For lite luft - Prøve å kjøre uten luftfilter. Noen dieselmotorer har stoppspjeld i innsuget, som evt. kan være løst. Men det er veldig uvanlig - For mye/dårlig spredet diesel. Skal ikke kunne skje med nye dyser. - Diesel timing, altså at det er noe med dieselpumpa, som gjør at den leverer diesel på feil tid. Men jeg har vanskelig for å se hvordan det kan fikse seg periodisk. - Motoren får i seg vann eller olje. Hhv. hvit og blå røyk. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Jeg tipper det er noe som bremser motoren. Sort røyk og turtall som faller tyder på det. Sjekk alt som drives av motorens reimer, dynamo kjølevannpumpe osv. Sjekk om noe av dette er uvanlig varmt når det skjer. Om noe av dette er i ferd med å skjære seg er det mer enn nok til å bremse motor. Aksling er nevnt, men giret kan jo også være synderen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.