Jump to content

Nå kreves det betaling for septiktømming I Oslofjorden!

Hekri

Recommended Posts

Sakset dette fra Båtmagasinet nå. 

Jeg har benyttet tømmestasjoner flere ganger i sommer uten krav om betaling. 

Er dette en slags "snikinnføring" av en avgift?

Noen som kan si noe om denne Gjeruldsens planer? 

--------

Vollen Marina har investert store beløp i tømmeanlegget som ligger på en flytebrygge helt ytterst mot fjorden i Vollen. For å finansiere tømmeanlegget vil Gjeruldsen innføre en stykkpris for tømming, og betaling gjøres gjennom appen Marina Booking, som også brukes til å betale gjestehavnsplasser, strøm, dusj og sanitæranlegg i marinaen.

‐--------'

Nå er forbudet mot tømming i forskrifts form, men det er finansieringen jeg stusser på...

https://cm.batmagasinet.no/septik-vollen/batfolk-driter-ikke-i-fjorden/886102?utm_campaign=b2c73feac0-BATMAGASINET_NYHETSBREV_2

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

19 fot skrev 1 minutt siden:

Men de skriver ikke det viktigste, hva denne prisen blir.

120 kroner pr. tømming, ifølge appen. Eller du kan betale for 10 tømminger, da blir det 60 kroner pr. tømming.

Drar kun til Vollen på dagstur, for nært hjemmehavna til at jeg gidder å overnatte, særlig når det for meg koster 390 kroner PLUSS strøm. Uaktuelt.

11 hours ago, Hekri said:

Sakset dette fra Båtmagasinet nå. 

Jeg har benyttet tømmestasjoner flere ganger i sommer uten krav om betaling. 

Er dette en slags "snikinnføring" av en avgift?

I forbindelse med forbud mot tømming i Oslofjorden så ble det lagt opp til å tillate "brukerfinansiering", så dette er ikke noe "snikinnføring", det er forventelig at enkelte av tømmestasjonene nå vil bli avgiftsbelagte. 

Forarbeidene til forskriften forutsetter at båteiere har betalingsvilje og vil overholde forbudet.  Jeg har hevdet at dette er en grunnleggende feil antagelse.  I praksis ser vi at selv når pumpene er gratis å bruke, så benyttes de ikke i noe stort omfang, og innføring av forbud 1. juli medførte ingen signifikante endringer i bruksmønster.

Så lenge de fleste tømmestasjonene enn er gratis i bruk, så tipper jeg at de færreste kommer til å benytte betalingsstasjonen.  "Brukerfinansiering" av en slik stasjon er da umulig, jo høyere man setter prisen, jo færre blir det til å fordele investeringskostnader og vedlikeholdskostnader.  Dersom tilbudet om gratis tømming skulle forsvinne, så tipper jeg at man kommer tll å oppnå enda mindre bruk av tømmestasjonene enn i dag.

Prisen er én ting, jeg tilter også litt på at man tvinges til å benytte en Android eller iPhone, installere en "app", registrere persondata, registrere kredittkort ... men klart, dersom man allerede har betalende gjester i havneanlegget som allerede har gjort disse stegene, så er det sikkert enkelt å også betale for septiktømming.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg ser ikke for meg at noen gidder å betale for dette.

Dette tømmeforbudet er en symbolsk greie noen har trumfet igjennom uten at det har noe som helst betydning for det man vil oppnå. 

Det har også blitt sagt at det ikke er noen som skal håndheve forbudet, eller komme med straff.

De håper altså på at loven skal fungere "oppdragende" ved at folk over tid får litt mer dårlig samvittighet hver gang de tømmer i sjøen, og gradvis begynner å tømme til land.

Det tar i beste fall lengere tid hvis en blir møtt med utgifter, ymse betalingsmetoder, og (for egen del ved flere anledninger) anlegg som er ute av drift i tilegg til det største problemet av de alle...alt for få anlegg.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...