Jump to content

Mercruiser 2.8 diesel 200 hp (2008) stoppet plutselig, og starter ikke igjen :)

Visse

Recommended Posts

Jeg har en Uttern D68 fra 2008, med Mercruiser 2.8 diesel, som etter en flott dag på sjøen plutselig stoppet på vei hjem. 

Kjørte i marsjfart, ca. 3000 omdr. da motoren stoppet og turtallet gikk sakte ned. Før stoppet har jeg kjørt relativt fort i forholdsvis store bølger, tanken er ca. 2/3 full. 

Dieselfilter på motoren er er tatt av, helt ren diesel(tror jeg har klart å pumpe dette fullt igjen, og fått ut den luften som var der). Det første dieselfilteret er åpnet, ser ok ut. (det står i bunn av båten, og jeg kan ikke se om det er vannutskiller under på dette) 

Jeg antar at det enten er luft eller vann i dieselen.  Det er av forrige eier laget inspeksjonsluke i tanken, så denne kan jeg antakelig åpne og se ned i. Regner med at forrige eier har laget denne luken siden det har vært problemer med skitt eller vann i tanken tidligere (Den har gått problemfritt i 100 timer etter at jeg kjøpte den)

En titt ned i Racor-filteret ser jeg at det kun er diesel i bunn av dette. skal det være fullt?

Noen som har opplevd det samme, og kanskje har noen kvikkfiksløsning så jeg kan få kjørt båten hjem igjen for å ta den opp på land? :) 

Racorfilteret skal være helt fullt ja. Ellers nytter det ikke. Skru det igjen og følg lufteprosedyren for motor. Du kan også fylle filter med diesel og så lufte, så slipper du og pumpe så mye, men da må du være renslig. Kan jo være ulumskheter i tanken eller utett filter siden filter er blitt tømt. Får du start, la motor gå noen minutter. Stopp og skru av lokket på filteret og det skal være helt fullt. Hvis ikke så er det noe galt.

Takk for svar Hegra. 

Siden filteret skulle være fullt så startet søket mellom tank og filter først. Det viser seg at det sitter en kuleventil mellom røret fra tanken og bensinslangen til filteret. Det viste seg at denne var full av møkk, samt et liten bit med pakningsement, som forrige eier hadde montert lokket på toppen av tanken med. 

Nå er ventilen renset, systemet luftet og motoren går som vanlig :) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...