Jump to content

Nok en båtbrann, hvorfor får vi aldri årsaken i media ?

Ida Marie III

Recommended Posts

Jeg har flere stusset på ting som 3veis CEE splitten som bl annet BT selger .16amp inn 3 ganger 16 ut burde vært trukket fra markedet. Men som flere nevner 12volt lager nok flere brannfeller truster for eks trekker over 200amp under bruk en eneste dårlig kontaktpunkt kan enkelt lage brann uten at sikringen går kun varmgang i punktet ,jeg har sett eksempler på brent treverk ved slike punkt

Vi fikk en kunde inn for et par år siden som fortalte at det hadde vært "litt" røykutvikling i båten.

Vi fikk den løftet og inn på verkstedet.
Etter ganske kort tid i båten kunne vi konstatere at lensepumpen hadde kortsluttet.

Det ble min oppgave å lage nytt ledningsnett. Men først måtte det gamle ut. 

Dette var originalt fra fabrikk, og jeg ble overrasket over hvor tynne ledninger det har vært brukt til forholdsvis kraftige forbrukere.
Og at det ikke var brukt krympestrømpe eller ordentlige kabelsko.

Jeg fant også årsaken til at lensepumpen hadde kortsluttet. Originalt var alle ledninger under gulvet hengt opp i strips-clips.
Altså en flat plastplate, med en stripe igjennom. limt fast på undersiden av gulvet. Dette holder sikkert noen år, men etterhvert slipper limet, og ledningene faller ned.
Dette var tilfellet her, og naturligvis var lensepumpen koblet til ledningsnettet med halt alminnelige klemhylser, uten noen form for sikring mot vanninntrenging eller fukt.
Og med en del vann under gulvet i denne båten tok det ikke lang tid før kortslutningen var et faktum.

Det skal sies at det nye ledningsnettet i båten ble koblet med limsko, lodding og krympestrømpe.
Og sikkert var litt overdimensjonert.

7 hours ago, mawilu said:

Jeg har flere stusset på ting som 3veis CEE splitten som bl annet BT selger .16amp inn 3 ganger 16 ut burde vært trukket fra markedet.

Måtte google for å finne ut hva en CEE spitt er for noe, men det er vel en slik:

https://www.nordiskcampingutstyr.no/shop/proplus-cee-3-veis-4982p.html?CookieConsentChanged=1

Hvorfor skule den være trukket fra markedet?

Det vil jo være "normalt" og innenfor regelverket til NEK400 å legge opp for eksempel 4-5 doble 16A kontakter opp mot en 16A automatsikring. Her er jo prinsippet det at automatsikringen begrenser strømmen til 16A, og så kan de 16 Amperen enten tas ut på en kontakt, eller fordeles mellom flere. Tilsvarende, denne CEE splitten får vel inn 16A og så kan de 16 Amperene enten tas ut av ett uttak , eller fordeles mellom alle de 3 uttakene.

Er ellers enig i at 12V og 200A, det ville ikke jeg hatt i min båt. Da ville jeg hellet gått opp til 48V og 50A, hvis jeg behøver så mye effekt.

mawilu skrev On 30.7.2024 at 14.34:

Jeg har flere stusset på ting som 3veis CEE splitten som bl annet BT selger .16amp inn 3 ganger 16 ut burde vært trukket fra markedet

To ganger har jeg hatt brann i ting fra Biltema dom jeg har brukt I båt.

Første var en 12 volt kjølevann hei brukte på båtferie. På vei hjem i bilen begynte det å lukte litt røyk, men jeg kjørte ko bak en gammel dieselbil, så tenkte det var derfra. Så oppdaget jeg at det steg opp røyk fra kjøleboks dom stod på beinplasen ved passasjersetet. Nappa ut kontakten og etter noen få hundre meter på E18bkunne jeg svinge av inn på en gammel veidtubb. Der tok jeg kjørebanen ut av bilen og dynket likket godt i vann og luftet ut av bilen før jeg lempet kjølenagen oppi båten og kjørte videre.

Andre gangen var da jeg etter vinteropplag vasket monste båten min og deretter startet vindusviskere, men ingenting skjedde. Lot  bryteren stå på mens jeg øå undrr dekk og sjekket hvor langt strømmen kom. Konkluderte med at strømnettet fungerte og det røyk fra viskermotoren. 

Ida Marie III skrev On 28.7.2024 at 10.52:

https://www.vg.no/nyheter/i/1M67Wq/full-fyr-i-fritidsbaat-i-oslo-spredningsfare-til-andre-baater

Stadig oftere hører vi om båtbranner i media, men det stopper der. Media opplyser oss sldri om årsaken. Hadde ikke det faktisk vært viktigere,  så hver enkelt kunne lært noe av årsaken. Slik det er nå, blir det vare rykter å spekulasjoner i etterkant. De som misliker gass ombord, skylder på det, andre på Litium eller bensinmotorer osv.

Finnes der muligheter for å få disse opplysningene/erfaringene fra en etat etc ? Og gjerne lagt dem ut her båtfolk "møtes" ..

Snakket med en i båthavna som overnattet der samme natta og vedkommende mente at det var lynnedslag.

• 2 uker senere...
Arne2 skrev On 28.7.2024 at 15.27:

Jeg vil aldri bekymre meg et sekund for det som går på 230V landstrøm, men det som der i mot går på gammelt hobbymekk 12V, så vil jeg være en del mer bekymret, inklusive også for den båten som jeg har.

Det der har vi litt ulikt syn på. 

12V anlegget til feks. en kjøleboks trekker 5A. Det betyr at effekten i kretsen er på ca. 60w. Så oppstår det en dårlig forbindelse på en kabelsko i kjøleboksen. I praksis en motstand i serie med kjøleboksen. Da legger i dette tilfellet eksempelvis 20% av motstanden i kretsen seg over denne kabelskoen. Det gir en oppvarming av kabelskoen, men også ett spenningsfall over feilpunktet.   Det medfører  at endel av de 12,5V som var i kretsen nå legger seg over den dårlige kontakten. Da faller spenningen på kjøleboksen til under 10,5V, og eieren av båten irriterer seg over at kjøleboksen stopper. Men heldigvis har han en kompis som kan litt om strøm som kommer innom og reparerer feilen.  Ved en senere tenkt kortslutning i kompressoren, så ryker 10A sikringen raskt, for den kan kun slippe igjennom 120W kontinuerlig før den legger ut. Da må også kompisen trå til, men også denne gangen var det mangelen på kald øl som var mest irriterende. 

Den samme kjøleboksen med 230V kompressor ville hatt ca. 20x lavere strømtrekk. Det ville gjort effekten over den dårlige kontakten vesentlig lavere, men i teorien så kan også her 20% av effekten legge seg over den dårlige kontakten om den blir enda dårligere.  Det er også slik at en 16A landstrøms kurs ved svekket viklingsmotstand i kompressoren slipper igjennom 3600w uten at det vil gå noen sikring. I tillegg så vet man at Ola Nordmann liker å fikse ting selv i båt, så inverteren han bruker til 230V utstyret ombord har han kjøpt på en båtbutikk. Den har aldri fått noen 30mA jordfeilautomat på utgangen. Den er laget i india eller kina, så det står heller ikke noe om jordfeilutkobling i monteringsanvisningen.  

Konklusjon….jeg tror det er mange årsaker til branner og strømulykker i el. anlegg, men jeg ser ikke på lav effekt 12V anlegg som noen stor risiko. Det er dessuten mye bedre at Ola Båtmann driver med 12V enn 230V i båten sin.  Når det skal fikses 230V selv, så er konsekvensene mye større for brann og strømgjennomgang om det ikke utføres fagmessig.  At det ikke er så enkelt å finne årsakene til branner i el. anlegg ombord i fritidsbåter har jeg også stor forståelse for.  De fleste båtene er jo i prinsippet kompakte glassfiber molotovcocktails som man sjelden klarer å slukke. 

Hos oss er det 3 ting som er viktig mtp. sikkerhet i el. anlegget. 

1. Røykvarslere i alle områder av båten der det sover folk.

2. Jolle, flåte, eller annen rømningsvei. 

3. Nødpeilesender,telefon, eller tilsvarende for varsling. 

Slukking vurderes først når mannskapet er i sikkerhet.

Og når det er sagt, så vedlikeholdes og bygges anlegget etter beste evne så man forhåpentligvis slipper å havne i en slik ugunstig situasjon. 

abbor skrev 7 minutter siden:

Det er en grunn til at telecom og andre profesjonelle applikasjoner bruker 48V ved batteridrift

Personsikkerhet kommer også inn i bildet. Ved 48V er det fortsatt trygt ved berøring av strømførende komponenter. 

Men man nærmer seg grensen for hvor liv og helse kan komme i fare.  

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

abbor skrev 30 minutter siden:

Det er en grunn til at telecom og andre profesjonelle applikasjoner bruker 48V ved batteridrift, strømmen reduseres med en faktor 4 sammenlignet med 12V. 

Det er mange grunner til det, men brann er neppe en av de avgjørende.  Båter er inntil 15 meter lange, skip er typisk 10 ganger lenger eller mer.  Ingen tvil om at man ved store effekter er tjent med høyere spenning. Men en av grunnene er prisen på kobber og installasjonen av tykkere kabler. Det samme gjelder i en eco flow. Ta av dekslene og se på de tverrsnittene som er i bruk. Det er både vekt og penger å spare på høyere spenning. 

Når det er sagt, så burde båter hatt 24 eller 48 V anlegg.

• 1 måned senere...

Trist historie fra Gjøvik, men årsaken sies det ingenting om, og det blir vel heller ikke konkludert.........

---------------------

Tirsdag ettermiddag rykket nødetatene ut etter melding om en fritidsbåt som brant på Mjøsa. Hendelsen fant sted cirka 100 meter fra land.

Operasjonsleder Christian Svarstad i Innlandet politidistrikt opplyste til OA at det var kontroll på det som i første melding var en dramatisk hendelse.

Personen som var om bord i båten hoppet i vannet som følge av brannen, og kom seg tilbake på land.

Båten skal ha vært cirka 500 meter nord for CC Gjøvik.

Personen i båten, en mann i 40-årene, ble tatt vare på etter at han kom i land.

– Det har gått bra med personen, sa Svarstad til OA.

Ingen andre var om bord båten da brannen oppsto. I Politiloggen opplyste politiet at personen fremsto våt og kald, men ellers uskadd.

Svarstad opplyste at det var for tidlig å si noe om årsaken til at det begynte å brenne i båten.

IMG_7209.jpeg?chk=B37694

Båt brant på mjøsa

På en siste tur før vinteropplag veltet det plutselig røyk ut fra kabinen.

Dagen etter den dramatiske brannen var Geir Småstuen Ørbeck (47) nede i båthavna på Rambekk for å se til det som var igjen av båten.

Bare et svartsvidd skrog er igjen av familiebåten som ble kjøpt i fjor sommer, og nå venter bare en siste reis til deponiet på Dalborgmarka.

– Det er jævlig trasig. Jeg har brukt ganske mange timer på å få den i det jeg vil si var ganske god stand, og så skjedde dette så brått, sier han til OA.

En siste tur

Egentlig hadde Ørbeck tenkt seg ned for å gjøre klar båten til vinteropplag på ettermiddagen tirsdag 1. oktober.

– Men så var det så fint vær på kvelden, så jeg fikk lyst til å tøffe en siste liten tur. Det endte med å bli en av mine verste dager, sier han.

Ørbeck forklarer at han gjerne kjører litt nærme land, så han får sett litt av det som foregår der, men med god avstand likevel.

– Jeg hadde kommet forbi Skibladner og et stykke til da det plutselig kom masse røyk opp fra inne i kabinen foran i båten. Jeg klarte å bøye meg inn for å nappe med meg en flytevest, men innså raskt at det ikke ville være noe vits i å begynne med brannslukningsapparat, sier han.

Båten, en Windcraft 27, er akkurat stor nok til at det ikke er påbudt å ha flytevest på når den er i fart.

Båt brant på Mjøsa rett nord for Gjøvik sentrum

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Jeg har i min tid med båt vært borti to alvorlige branner. Den første var varmeovn koblet til en kabelrulle der 23 utav 25 meter var snurret opp på rullen, og den tok fyr. Det neste var overlading av batteri fra solcellepanel. Så begge var elektriske. 1 var 220 V og 1 var 12 V. Og dålige kontakter var ingen av dem. I følge brann og redning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...