Vik1ing Startet 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2024 Hei, Har kjøpt, og skal hente en Polar 22HT i Arendal for å frakte hjem til Østfold. Noen her som har erfaring med snekke på henger? Jeg har lest meg frem til at Tysse 6257 anbefales til Polar 20. Denne hengeren er spesifisert til 20 fot, og nyttelast på 1020kg. Akkurat denne hengeren kan jeg trekke med min bil og førerkort B. Noen som har erfaringer med akkurat denne båten og hengeren? Er det lov å kjøre med «2 fot ekstra», så lenge vekt og annet er i henhold? Alternativt så får jeg leie en større henger for hjemtransporten, og få hjelp av en sjåfør med hengerlappen. Alle innspill er velkomne! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Så lenge vekten er innenfor (nyttelast og tillatt totalvekt på henger), bredde er innenfor og lastens lengde er innenfor, og du har lappen som gjør at du kan kjøre dette, så er det jo ok. Forutsatt at balansen i tilhengeren er rett (bør ha ca 75 kg vekt på tilhengerkule, avhengig av bilens vognkort). Kan justeres ved å rulle båt forover/ bakover på henger, som igjen justeres av å flytte vinsjtårnet. Last som stikker ut mer enn 1 meter bak tilhenger skal merkes godt. Alternativet er også å føre båten hjem på egenhånd. Den går vel i 6-7 knop? Jeg hentet hjem en Nidelv 24 på egen kjøl fra Sarpsborg til Grimstad. I det været som er nå er jo det kos. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
19 fot Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Vik1ing skrev 1 time siden: Er det lov å kjøre med «2 fot ekstra», så lenge vekt og annet er i henhold? Det viktige er at du får plassert båten då tyngdepunktet blir riktig då du får riktig kuletrykk. Da må båten ikke krasje i bilen og ikke stikke for langt bak i forhold til lys, som ofte kan flyttes bakover. Min båthenger er for 20 fot og er 6 meter lang, som er omtrent 20 fot. Så kan lysbjelken flyttes nesten 1 meter lenger bak så den er ca 6,8 meter fra kula. Angående hva som skal til for at båt krasjer i bilen så kommer det an på feks hvor høy baugen er og hvordan form bilen har og om hengerfestet stikkr langt ut eller er langt innunder reservehjulet slik det er på noen eldre suver med reservehjul bakpå. Husk at snekker sannsynligvis er mer fremtunge enn feks båter med tung påhengsmotor bakpå båten. Det betyr at snakka lett havner lenger bak på hengeren enn båter på like mange fot med stor påhengsmotor. Huskbogså på at ikke alle båthengere er egnet for snekke med dyp kjøl og smalere bakende. Skal forøvrig kjøre Arendal - Drammen om ca ei uke med bil som kan trekke 3,5 tonn henger på lovlig vis. Ellers kunne du kanskje tatt snekka sjøveien hjem, det er vel en fin tur. Sitér dette innlegget Link to post
Vik1ing Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Takker for gode svar! Har snakket med en som faktisk har kjørt 22 fots polar på en slik henger. Uproblematisk mente han, måtte bare stroppe godt selvfølgelig. Kunne tatt sjøveien til Moss, men litt skeptisk til det med ukjent og eldre båt😊 Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Vugga leveres med to ulike lengder armer, du må ha de lengste. Har fraktet Polar 20 på den du viser til, og Polar 22 på den Tysse som var er hakk over. Rettelse: var Tysse 6257 vi frakta 22 på, fra Bergen til Fredrikstad. Gikk veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Vik1ing Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Hei Jørn! Bergen til Fredrikstad med en Polar 22 på en Tysse 6257? Det er jo vesentlig lenger og mer utfordrende enn Arendal -Moss 😊! Det var uproblematisk ja? Vinsjet dere båten på og av hengeren også? kan vel ikke være større utfordringer med en HT? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Det stemmer. Ja, ikke noe problemer med det. Ble heist på plass i Bergen da det ikke var noen bakke i båthavna der. Ble satt ut med hengeren i Fredrikstad. HT er vell noen kg tyngere, men kan ikke se for meg at det skal ha noen innvirkning. Sitér dette innlegget Link to post
Vik1ing Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Ok, skjønner. Skal heises på plass for oss i Arendal og😊. HT er muligens noen få kg tyngre, men enig; bør ikke få noen særlig innvirkning. Takker igjen! Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Vik1ing skrev for 22 timer siden: Akkurat denne hengeren kan jeg trekke med min bil og førerkort B. Regelverket er dårlig utformet da det for dem med bare B setter begrensninger å summen av tillatt totalvekt, mens det jo er aktuell totalvekt på hengeren som påvirker bilen. Jeg har to hengere, en varehenger med tillatt totalvekt 1000 kg og en båthenger med tillatt totalvekt 1300 kg. En tidligere kollega med Ford Mondeo skulle hente en båt som veier ca 150 kg og spurte om å få låne båthengeren min. Båt og henger veier da ca 440 kg tilsammen og det er god margin på hva bilen kan trekke. Men tillatt totalvekt på bil pluss henger ble ca 50kg over 3500 kg, så da er det ulovlig. Han lånte varehengeren min og la båten opp ned oppå karmene. Båthengeren ville på alle måter vært et mye bedre alternativ. Hadde båthengeren vært nedlastet til maks 1200 kg så ville alt vært helt lovlig med båthenger og lasta ville vært en sjettedel av tillatt last. Han har ikke lov til å trekke båthengeren min pga vekt, men han kunne trukket den mindre varehengeren min med 2 slike båthengere oppi (om man ser på vekt og ikke lengder). Skal man trekke en bestemt henger kan ofte løsningen være å velge en lettere bil som takler hengeren dårligere. Jeg har selv BE CE så jeg slipper problemet. Men med de to siste bilene mine kan ikke folk med bare B kjøre den tomme båthengeren fra båtrampa med min bil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.