Jump to content

Princess 37, regelmessig lyd bak veggen på badet.

Knut-princess

Recommended Posts

Hei. Det har dukket opp et rart problem. Hvert 3-5 minutt kommer det en lyd. Bare et øyeblikk. Høres ut som en pumpe som starter. 

Båten er en 1980 modell. To bad, lyden kommer fra bad på styrbord side.

Det er ingen av lensepumpene. Og det virker som lyden kommer fra bak vasken. Jeg klarer ikke å forstå hva dette kan være. Vannpumpe sitter vel i motorrommet, og ikke på hver vask?

Noen som har forslag til hva som kan være gjemt i veggen? 

Skal på en ukes tur, men litt skeptisk siden jeg ikke vet hva det kan være...

Knut Pedersen 

Jeg kjenner ikke båten, men det høres veldig ut som om det er en ferskvannspumpe. Når det er litt lekk i en slange eller kran, eller luft i systemet, så vil pumpen gå et kort øyeblikk for å gjenoppbygge trykket. 
Kan f.eks være pumpe til badet, eller feks til spyling på frontvinduene hvis du har slikt installert. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Det kan være flere pumper som sagt, vet ikke hva du har i din. Men i min båt er det en egen pumpe til vindusspylere på frontvinduer. I tillegg er det en pumpe på som pumper ut vann fra baderomsgulv. 

Det letteste er nok imidlertid hvis du klarer å få løsnet noen paneler for å få sett inn der som lyden kommer fra, slik som @Grand Banks jr foreslår. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Kjenner ikke båten i detalj, men det høres rart ut at du kan ha en  motordrevet dings som ikke et tilgjengelig bak en vegg . . . Sånt skal ikke gå an. Det må i det minste være et lett demonterbart panel . . . ?

Hva med lensepumpe for dusjvann . . ?

Redigert: Der kom du meg i forkjøpet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Knut-princess skrev 19 minutter siden:

Da fant jeg ut hva det var. Det var lensepumpe til dusjen. Men hvorfor slår den seg av og på når det ikke kommer vann j sluket?  Flottør en som er ødelagt? Når jeg fylte vann i sluket gikk pumpa som normalt..

Det er selvfølgelig vanskelig  å svare på hva som er årsaken uten å se pumpen og hvordan det er montert. Men en årsak kan være at skroggjennomføringen som skal kvitte seg med dusjvannet ut fra skrogsiden er plassert høyere en pumpen (det vil den mest logisk være).

Når pumpen pumper ut vann, så klarer den ikke å pumpe til mer en sin høyde. Dermed blir det en vannsøyle som står i slangen høyere enn pumpen. Hvis pumpen ikke klarer å holde helt tett vil vannsøylen i slangen presse vann forbi pumpa og ned til en evt. flotør. pumpa starter og flytter vannet tilbake til vannsølen i slangen... også har du det gående slik i evigheter, med de symptomene som du opplever.

D5L

VegJoh skrev 4 minutter siden:

Det er selvfølgelig vanskelig  å svare på hva som er årsaken uten å se pumpen og hvordan det er montert. Men en årsak kan være at skroggjennomføringen som skal kvitte seg med dusjvannet ut fra skrogsiden er plassert høyere en pumpen (det vil den mest logisk være).

Når pumpen pumper ut vann, så klarer den ikke å pumpe til mer en sin høyde. Dermed blir det en vannsøyle som står i slangen høyere enn pumpen. Hvis pumpen ikke klarer å holde helt tett vil vannsøylen i slangen presse vann forbi pumpa og ned til en evt. flotør. pumpa starter og flytter vannet tilbake til vannsølen i slangen... også har du det gående slik i evigheter, med de symptomene som du opplever.

Takk, det hørtes veldig fornuftig ut. Men det betyr i såfall at pumpen er sliten og trenger å byttes? 

Knut-princess skrev 5 minutter siden:

Men det betyr i såfall at pumpen er sliten og trenger å byttes? 

Jeg tenker at det betyr at du må forsøke å demontere på badet slik at du får tilgang på pumpen og inspisert evt. hva som et problemet. Det kan f.eks være noe så enkelt som en pakning eller o-ring eller en slangkobling etc.. og betyr nødvendigvis ikke at pumpen må byttes. Men jeg tror ikke du kommer noe lengre med det her før du tar ting fra hverandre og får inspisert/kontrollert

D5L

VegJoh skrev 2 minutter siden:

Jeg tenker at det betyr at du må forsøke å demontere på badet slik at du får tilgang på pumpen og inspisert evt. hva som et problemet. Det kan f.eks være noe så enkelt som en pakning eller o-ring eller en slangkobling etc.. og betyr nødvendigvis ikke at pumpen må byttes. Men jeg tror ikke du kommer noe lengre med det her før du tar ting fra hverandre og får inspisert/kontrollert

Jeg tok helt feil da jeg trodde det var i veggen. Det var faktisk i dørken. Så jeg kommer greit til pumpa.

Da skal jeg prøve å ta den ut og demontere den... Hvis det ikke funker hadde det gått an å sette på en tilbakeslagsventil for å slippe å bytte? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...