Jump to content

Volvo IPS- joy stick

Bitteliten

Recommended Posts

Takk til Gunga Din som tipset om denne linken. Jeg synes nyheten var for stor til å ikke ha den i egen tråd.VP har nå utviklet en joy stick som gjør det hur enkelt som helst å manøvrere båten i trange farvann. Løsningen er basert på VP's IPS drev.

Bilde

denne linken kan man se hvordan man kan manøvrere ved hjelp av dette. Minner litt om systemer som finnes for vannjett

Som sagt i den andre tråden: Se MBY Feb 06 s. 138. Våre venner på holmen der vest skryter dette langt opp i skyene.

Oj - har feb utgaven kommet i posten. Kom den de siste dager eller? Jeg var hjemom snarest på søndag og tømte postkasse før utlandet stod for tur - men ikke noe MBY. Siste jeg har er der de tester Absolute 45. Var IPS sticken testet der :confused:

Bilde

• 8 måneder senere...

Jeg satt tilfeldigvis og tittet på priser på joystick-løsningen da jeg syntes den var tett på genial. Den gir jo helt nye muligheter og burde være mye billigere (hekk- og baugthrustere er jo svindyrt) å få i båten da alt drivverk er der allerede, det handler jo kun om en liten joystick og programvare.

Jeg holdt pinadø på å dette av stolen da jeg så hva VP forlanger for dette systemet! Greit at de skal ha noe igjen for utviklingskostnadene, men over 100 000 kr, hallo?!

Nå som det verste prissjokket har lagt seg har jeg kommet til følgende: At VP har satt prisen til omtrent det samme som et par thrustere koster er nok ikke tilfeldig. Jeg hadde definitivt valgt joystick istedet for baug- og hekkthruster til samme pris om jeg skulle kjøpt en båt med IPS.

Men prisen er nå like fullt forskrekkelig litt programvare, noen få meter ledning og en elektronikkboks.

Redigert av Nautilusen (see edit history)

Jeg så at RPM var begrenset til 1500. Om det blåser mye og en skal bruke dette som baugthruster, blir det et skikkelig moment for å få dreid skuta om hekken. Lurer på om dette systemet klarer den jobben?

Om en har dobbelinstalasjon med aksling og 2 ror, kan en også få til noe av dette her. Hvis en har autopilot, med elektro hydrauliske pumper, er det jo mulig å koble disse til hver sin joystick. Da kan en splitte rorene, og bruke propellene som "thruster". Om en da i tillegg monterer becker ror, kan en manøvrere båten rundt 5-øringen. Og derfra er ikke veien lang til et fullt ut fungerene DP-system for å komplementere det helt! :wink:

Så vidt jeg husker hadde Windy et slags system som "holdt båten i posisjon", tror det var Typhon. Men der tror jeg de brukte akter og baug thrustere.

Jeg så at RPM var begrenset til 1500. Om det blåser mye og en skal bruke dette som baugthruster, blir det et skikkelig moment for å få dreid skuta om hekken. Lurer på om dette systemet klarer den jobben?

VP har tenkt på dette også skrives det. Det er en knapp man kan trykke på for at systemet skal gi ekstra krefter ved sterk strøm/vind. Da økes maks turtallet. Men om 1500 er maks vet jeg ikke.

Så vidt jeg husker hadde Windy et slags system som "holdt båten i posisjon", tror det var Typhon. Men der tror jeg de brukte akter og baug thrustere.

En vil i såfall kun holde baugen på streken, driften kan man derimot ikke kontrollere uten bruk av fremdriftsmaskinen.

Nå kan mange autpiloter også styre baugpropell. En kan for eksempel sette på piloten til kai uten å ha annet enn baugthruster aktiv, ett lite dytt på hekken og baugen følger på. På samme måte kan en legge til kai; en styrer hekken inn manuellt og baugen kommer etter ved hjelp av piloten og pysevispen.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...