Jump to content

Spm ang lading ved solcelle

FM 8-12

Recommended Posts

De ulike tallene betyr følgende;

74 Watt i effekt fra solcellepanelet som leveres ved;
16,83 Volt spenning fra solcellepanelet som gir 

4,4 ampere i strømstyrke inn i den blå MPPT-boksen

MPPT-regulatoren gjør spenningen om til egnet nivå for å lade batteriet. Du taper en bitteliten andel i boksen, men får altså ut

5,6 Ampere i strøm ved

12,88 Volt mot batteriet

Det skulle bety at du får ut effekt på ca 72 watt. (5,6 A x 12,88 V = 71,68 W).

Tror det er bra ytelse på et 100w-panel.

fs skrev for 1 time siden:

Bra ytelse? Ekstremt bra spør du meg. Antar at du har stilt panel 90 grader på sola og ventet til St.Hans midt på dagen ?

Mitt eget 100w på hyttetaket gir 30-40w på en solfylt dag, og det er i tillegg et temmelig nytt panel. Dyrt var det også ?

Flaut og si det men dette er et 90watt kinesisk panel kjøpt for over 10år siden som ligger flatt på båten ??

HansH skrev for 3 timer siden:

De ulike tallene betyr følgende;

74 Watt i effekt fra solcellepanelet som leveres ved;
16,83 Volt spenning fra solcellepanelet som gir 

4,4 ampere i strømstyrke inn i den blå MPPT-boksen

MPPT-regulatoren gjør spenningen om til egnet nivå for å lade batteriet. Du taper en bitteliten andel i boksen, men får altså ut

5,6 Ampere i strøm ved

12,88 Volt mot batteriet

Det skulle bety at du får ut effekt på ca 72 watt. (5,6 A x 12,88 V = 71,68 W).

Tror det er bra ytelse på et 100w-panel

Tusen takk. 90watt dette og gammelt ?

fs skrev for 19 timer siden:

Bra ytelse? Ekstremt bra spør du meg. Antar at du har stilt panel 90 grader på sola og ventet til St.Hans midt på dagen ?

Mitt eget 100w på hyttetaket gir 30-40w på en solfylt dag, og det er i tillegg et temmelig nytt panel. Dyrt var det også ?

Enig i at TS’s solceller yter bra, men de på hyttetaket ditt ville jeg sett nærmere på om du aldri får mer enn 30/40W ut av et 100W panel. Kan være vinkelen, slitne/skitne panel, spenningsfall/lange kabler/korrosjon i koplinger/for lite lufting som gir glovarme panel/dårlig tilpasset regulator etc. Jeg har også panel flatt oppå båten og har ved flere anledninger sett opp til 100% av merkeeffekten, selv om det selvsagt ikke er hver dag. Hadde faktisk 585W ut av totalt 620W panel for få dager siden med temmelig mye saltrók på panelene etter litt sjøsprøyt. Panelene jeg har er med ramme, kjøpt hos solcellespesialisten for 4/5 år siden, tysk fabrikat. Betalte vel 1400 kr pr stk (310W). 

Fantino skrev for 13 timer siden:

Enig i at TS’s solceller yter bra, men de på hyttetaket ditt ville jeg sett nærmere på om du aldri får mer enn 30/40W ut av et 100W panel. Kan være vinkelen, slitne/skitne panel, spenningsfall/lange kabler/korrosjon i koplinger/for lite lufting som gir glovarme panel/dårlig tilpasset regulator etc. Jeg har også panel flatt oppå båten og har ved flere anledninger sett opp til 100% av merkeeffekten, selv om det selvsagt ikke er hver dag. Hadde faktisk 585W ut av totalt 620W panel for få dager siden med temmelig mye saltrók på panelene etter litt sjøsprøyt. Panelene jeg har er med ramme, kjøpt hos solcellespesialisten for 4/5 år siden, tysk fabrikat. Betalte vel 1400 kr pr stk (310W). 

Panelet er under bommen på seilbåt så ofte skyggepartier, men ja, også jeg synes det virker litt dårlig.

Semi fleksibelt og fastlimt. Kontakter er ok, men kun 4mm2 tverrsnitt, dog kort lengde. MPTT regulator. Jeg bør kanskje sjekke opp litt ja... men samtidig overrasket over at dere får ut nærmere merkeeffekt på et horisontalt panel, ihvertfall i Norge.

fs skrev 1 time siden:

Panelet er under bommen på seilbåt så ofte skyggepartier, men ja, også jeg synes det virker litt dårlig.

Semi fleksibelt og fastlimt. Kontakter er ok, men kun 4mm2 tverrsnitt, dog kort lengde. MPTT regulator. Jeg bør kanskje sjekke opp litt ja... men samtidig overrasket over at dere får ut nærmere merkeeffekt på et horisontalt panel, ihvertfall i Norge.

Det er faktisk mulig å få ut ca merkeeffekt i Sør-Norge når det er optimale forhold. Jeg leste hytte som i hytte på land ? Vil tro at skygge spiller en stor rolle her. Ikke så lett å finne skyggefrie felter på en seilbåt alltid..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...