Lars Hansen Startet 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2024 Hei 😊 Skal installere 2 stk LiTime 230Ah Lithiumbatterier som skal erstatte 590Ah med blybatterier som har vist seg fra sine verste sider i sommer. Ved 200Ah i minus, så er spenningen nede i 11,8V ved 5A strømtrekk...🙈😅https://www.litime.de/products/litime-12v-230ah-plus-low-temp-schutz-lifepo4-batterie-eingebautes-200a-bms-max-2944wh-energie Tenker å bytte ut BEP VSR med Victron Argo FET 200-2 så ikke releet alltid ligger inne på grunn av høy hvilespenning. Har også totalt 580W med solceller som reguleres av 2stk Smartsolar MPPT regulatorer. På solskinnsdager ligger ofte ladestrømmen på rundt 20A om alle panelene havner i solskinn. Typisk får vi litt under dette, rundt 15A. Dette er hovedstrømkilden i båten, da kapteinen er særdeles glad i å seile⛵😅 Har i dag en utfordring med at BMV712 batterimonitoren har lett for å mene på at batteribanken er 100% selv om den ikke er det. Det er vel solcellene som gjør sitt med å forsøke å lure batterimonitoren med høy spenning og lav strøm over lengre tid etter hva jeg har lest om problemet. Noen som har anbefaling til innstillinger slik at ikke monitoren blir så lettlurt? Lithiuminnstilling for BMV712 er vel noe som dette: Battery Capacity: 460Ah Charged Voltage: 13.8V Discharge Floor: 0% (Ønsker ingen margin) Tail Current: 2.00% Charged Detection Time: 3m Peukert Exponent: 1.05 Charge Efficiency Factor: 99% Current Threshold: 0.10a Time-to-go averaging Period: 3m Battery Starts Synchronized: Disabled State of Charge: 30% da jeg ikke vet, men dette ordner seg jo selv ved neste fullading. Lithiuminnstilling for Smart solar blir vel noe ala dette: Absorption voltage: 14.4 volts Absorption Time: 2,5 timer (The recommended setting for our lithium batteries is half an hour per 100ah of LiFePO4 battery) Float Voltage: 13.5 volts Equalization voltage: 14.4 volts (you do not need to equalize Lithium-ion; you will have to equalize turned off, but in case it ever runs a cycle, the batteries will be fine at this voltage) Temperature Compensation: Off. Low-temperature cut-off: Off. Når jeg får batteriene så sjekker jeg mot databladet som følger med, men vil vel tro at det stort sett er lik kjemi på de fleste batteriene, selv om produsentene oppgir litt forskjellig info... På forhånd takk for all hjelp til å få dette riktig😊 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Utfør nullpunktskalibrering iht manual for BMV712. Denne er viktig for å unngå at SOC drifter for mye strømtrekk/lading nær 0A. Monitoren har sin begrensning her pga oppløsning på strømmålingen. Dersom Max trekk fra batteriene er lavt kan du øke den nøyaktigheten ved å bruke en shunt med lavere rating om du orker. Om du feks har en 500A shunt nå kan du skifte til en 100A - det vil i prinsippet femdoble nøyaktigheten/redusere feilen til 1/5 av det den er nå (sjekk hvilke valg du har mhp størrelse på shunt i oppsettet på BMV) Ellers ser innstillingene fornuftige ut. Antar absorpsjonsspenning og -tid er et lite kompromiss fordi du også har blybatterier i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Fantino skrev 4 minutter siden: Utfør nullpunktskalibrering iht manual for BMV712. Denne er viktig for å unngå at SOC drifter for mye strømtrekk/lading nær 0A. Monitoren har sin begrensning her pga oppløsning på strømmålingen. Dersom Max trekk fra batteriene er lavt kan du øke den nøyaktigheten ved å bruke en shunt med lavere rating om du orker. Om du feks har en 500A shunt nå kan du skifte til en 100A - det vil i prinsippet femdoble nøyaktigheten/redusere feilen til 1/5 av det den er nå (sjekk hvilke valg du har mhp størrelse på shunt i oppsettet på BMV) Ellers ser innstillingene fornuftige ut. Antar absorpsjonsspenning og -tid er et lite kompromiss fordi du også har blybatterier i systemet. Med nullpunktskalibrering mener du det som heter Zero current calibration i appen? Når jeg slår at alt så går måleren til 0, men det er kanskje ikke nøyaktig nok? Det skal jeg utføre når nye batteriene er montert👍😊 Når det gjelder absorpsjonsspenning og -tid så er det lånt fra Battleborn sin anbefaling. Har bare startbatteri som er bly, hva ville du anbefalt? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Lars Hansen skrev 18 minutter siden: Har i dag en utfordring med at BMV712 batterimonitoren har lett for å mene på at batteribanken er 100% selv om den ikke er det. Det er vel solcellene som gjør sitt med å forsøke å lure batterimonitoren med høy spenning og lav strøm over lengre tid etter hva jeg har lest om problemet. Slik jeg har forstått det så kalibreres BMV-712 til 100% når: Spenningen er høyere enn charged voltage, samtidig som strømmen er lavere enn tail current, og dette pågår lenger enn charged detection time. Hos deg ville jeg forsøkt å øke charged voltage til like under den absorpsjons spenningen du har på banken når den er full, og strømmen går mot null. Du kan også vurdere å senke tail current, men da vil det være vanskeligere å få kalibrert til 100% med litt parallelt forbruk ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 @Lars Hansen Ja tenker på zero point calibration. En skal kople fra forbruk fysisk på batteriet for å gjøre dette iht manual om jeg husker rett. Blir litt smak og behag med disse spenningene. Jeg har lagt float på 13.2V da jeg har AGM og de lever på 11te året nå så det er nok bra, men åpne er mindre kritisk så 13.5V er fint. Men siden du har et kraftig oppsett med solceller vil jo startbatteriet ‘se’ en absorpsjonssyklus hver dag når båten ikke er i bruk, og det er muligens mer enn det trenger, så jeg hadde nok lurt på å legge absorpsjonsspenning litt lavere for å ikke ‘presse’ Lithium unødvendig (alt over 13.8V gir lite og ingenting på Lithium, bare akselerer aldring). Men dette kan nok også gjøres i BMS da, slik at bly får det det trenger. Men nå er vi over på flisespikking 😁 Var nullpunktssaken jeg mente var viktig ift nøyaktigheten på BMV. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Seilars skrev 24 minutter siden: Slik jeg har forstått det så kalibreres BMV-712 til 100% når: Spenningen er høyere enn charged voltage, samtidig som strømmen er lavere enn tail current, og dette pågår lenger enn charged detection time. Hos deg ville jeg forsøkt å øke charged voltage til like under den absorpsjons spenningen du har på banken når den er full, og strømmen går mot null. Du kan også vurdere å senke tail current, men da vil det være vanskeligere å få kalibrert til 100% med litt parallelt forbruk ombord. Så du tenker charged voltage til 14,3V, og tail current til kanskje lavere enn 2? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Fantino skrev 4 minutter siden: @Lars Hansen Ja tenker på zero point calibration. En skal kople fra forbruk fysisk på batteriet for å gjøre dette iht manual om jeg husker rett. Blir litt smak og behag med disse spenningene. Jeg har lagt float på 13.2V da jeg har AGM og de lever på 11te året nå så det er nok bra, men åpne er mindre kritisk så 13.5V er fint. Men siden du har et kraftig oppsett med solceller vil jo startbatteriet ‘se’ en absorpsjonssyklus hver dag når båten ikke er i bruk, og det er muligens mer enn det trenger, så jeg hadde nok lurt på å legge absorpsjonsspenning litt lavere for å ikke ‘presse’ Lithium unødvendig (alt over 13.8V gir lite og ingenting på Lithium, bare akselerer aldring). Men dette kan nok også gjøres i BMS da, slik at bly får det det trenger. Men nå er vi over på flisespikking 😁 Var nullpunktssaken jeg mente var viktig ift nøyaktigheten på BMV. Det er Battleborn sin anbefaling med 13,8V på Charged Voltage, men dette er jo ikke samme som absorpsjonsspenning. For MPPT'n anbefaler de her 14,4V, som kanskje er litt i overkant for lithiumen, men bra for startbatteriet...😵💫 Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Lars Hansen skrev 1 time siden: Så du tenker charged voltage til 14,3V, og tail current til kanskje lavere enn 2? Ja, noe slikt ville jeg prøvd. Lithium stiger raskt i spenning når de nærmer seg fulle. Setter du charged voltage for lavt, og sola kommer og går, så tror jeg du vil oppleve litt for ofte at BMV-712 går i 100% ved lavere SOC enn 100%. Prøv deg litt frem på hvor du opplever at den fungerer best. Ser du aldri 99% når du lader, så er den litt for kjapp. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Vil det ikke være bedre om batteriene også får 3-trinns lading ved motorkjøring? Noe de ikke får med Argofet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 J-Å skrev 45 minutter siden: Vil det ikke være bedre om batteriene også får 3-trinns lading ved motorkjøring? Noe de ikke får med Argofet. La meg gjette: TS trenger en DC-DC lader ifølge deg?… Lithium trenger i prinsippet 1-trinns lading, og som TS skriver er solceller primærkilde da han liker å seile. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 29.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 J-Å skrev for 3 timer siden: Vil det ikke være bedre om batteriene også får 3-trinns lading ved motorkjøring? Noe de ikke får med Argofet. Hvilke 3 trinn er det du tenker på? Hva er alternativet til Argofet mener du? Tenker du på å styre et rele fra dynamoen, og ha en intelligent regulator til dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Det samme som solcelleladeren. Bulk, Absorption, Float. Det har de fleste AC-DC og DC-DC ladere. Men altså ikke dynamoer(med mindre de har en avansert regulator). Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 29.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 J-Å skrev 2 minutter siden: Det samme som solcelleladeren. Bulk, Absorption, Float. Det har de fleste AC-DC og DC-DC ladere. Men altså ikke dynamoer(med mindre de har en avansert regulator). Så hva var da forslaget ditt? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Lars Hansen skrev for 5 timer siden: Så hva var da forslaget ditt? https://www.sparelys.no/victron-orion-xs-12-12-50a Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 30.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 J-Å skrev for 13 timer siden: https://www.sparelys.no/victron-orion-xs-12-12-50a Ok, ser fin ut den, men er det gjennomtenkt? Hvordan tenker du at jeg skal bruke den? Solcellene lade startbatteriet, og lade lithiumbatteriene med denne mener du? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Lars Hansen skrev 19 minutter siden: Ok, ser fin ut den, men er det gjennomtenkt? Hvordan tenker du at jeg skal bruke den? Solcellene lade startbatteriet, og lade lithiumbatteriene med denne mener du? Nei, da kan du ha 3 forskjellige ladere, som alle lader lithiumbatteriene. Solcelle lader Landstrømlader DC-DC lader som erstatter Argofet og henter strøm rett fra dynamo. Men billigste løsning er det altså ikke. Og du må i tilfelle vurdere om du trenger mer enn 50A motorlading. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 30.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 J-Å skrev for 15 timer siden: Nei, da kan du ha 3 forskjellige ladere, som alle lader lithiumbatteriene. Solcelle lader Landstrømlader DC-DC lader som erstatter Argofet og henter strøm rett fra dynamo. Men billigste løsning er det altså ikke. Og du må i tilfelle vurdere om du trenger mer enn 50A motorlading. Ok, ser ingen fordeler med den, snarer tvert imot. Bare dyrt og dårligere løsning, om ikke det er noen fordeler jeg ikke har fått med meg? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Tretrinnslading gir jo en riktigere lading av batteriene. Spesielt ved lange motorkjøringer. Det er også mulig å sette ned spenningene, slik at batteriene lades f.eks bare 80%, for lengre holdbarhet. Med ArgoFET må man bryte forbindelsen mellom dynamo og startbatteri, og sette ArgoFET mellom der. Da introduserer man en mulig feilkilde, som i verste fall kan gi feil på dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 31.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Lars Hansen skrev On 28.7.2024 at 19.59: Har også totalt 580W med solceller som reguleres av 2stk Smartsolar MPPT regulatorer. På solskinnsdager ligger ofte ladestrømmen på rundt 20A om alle panelene havner i solskinn. Typisk får vi litt under dette, rundt 15A. Dette er hovedstrømkilden i båten, da kapteinen er særdeles glad i å seile 😊 J-Å skrev for 3 timer siden: Tretrinnslading gir jo en riktigere lading av batteriene. Spesielt ved lange motorkjøringer. Det er også mulig å sette ned spenningene, slik at batteriene lades f.eks bare 80%, for lengre holdbarhet. Med ArgoFET må man bryte forbindelsen mellom dynamo og startbatteri, og sette ArgoFET mellom der. Da introduserer man en mulig feilkilde, som i verste fall kan gi feil på dynamoen. Kan ikke skjønne at det gir mening. Ikke gir dynamoen 50A heller, utenom når den er kald, altså bare i noen minutter. Lang motorkjøring skjer bare veldig unntaksvis. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Lars Hansen skrev 1 time siden: Kan ikke skjønne at det gir mening. Du er ikke alene om det. Lars Hansen skrev 1 time siden: Ikke gir dynamoen 50A heller, utenom når den er kald, altså bare i noen minutter. Hvis dynamoen leverer mindre enn 50A, så kan XS automatisk regulere strømmen, slik at startbatteriet ikke tappes, men får riktig float spenning (høyere når forbruksbanken er oppladet). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.