whisper Startet 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2024 Har en weatherdock VMS track (https://seatronic.no/weatherdock-a193-bt-cs-baerbar-klasse-b-ais-mob-sender-mottaker) sender i båten, valgt fordi den har distress knapp og kan tas med i hånda om noe guffent skulle skje. ser på marinetraffic at synlighet der ikke er veldig god når jeg er kystnært, men funker som bare det når jeg skal langt ut. Pleier å slå av sender litt før de gode plassene på havet og blir fanget opp nesten umiddelbart når jeg slå på på vei inn igjen mange timer senere selv om jeg er nesten halvveis til Danmark. slik set funker det bra til det jeg kjøpte den til fordi jeg antar andre båter og nærmeste stasjoner fanger signalet om jeg trykker på distress knappen. det er ais stasjon like ved fjorden som gir bedre dekning kystnært på andre klasse b sendere enn min ifølge marinetraffic. kan noen utdype hvorfor det er slik? er sporadisk hummerfisker i dårlig vær på plasser et stykke ut, så har en viss interesse av at den underbara maniken funker kystnært også. mine spørsmål blir derfor i de tilfeller jeg ikke synes på marinetraffic: kan andre båter se meg kystnært? kan jeg anta med en viss sannsynlighet at et evt distress signal vil synes for andre båter/kystradio? (vil selvsagt bruke vhf om kjipe ting skjer også, men tenker på å bli reddet/finne liket via ais) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Dette blir som å sammenligne en håndholdt VHF med en fastmontert. Din AIS har kort antenne som er nær havoverflaten, en fast AIS installasjon har lengre antenne med høyere gain plassert mye høyere over vannet. Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 29.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 @abbor kjenner til dette, men selv med fri sikt til antennen hos jotron synes jeg ikke på mt. Nå er det veldig mye andre ais båter ute, så mistanke om prioritet etter type sender (klasse a, b, sotma, Sodoma og hva det nå heter) og antall stasjoner som sender klasse b signaler av ulik kvalitet som kommer før meg i køen på mt synlighet. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 En CSTDMA AIS er avhengig av å finne en ledig slot. Med en liten lav antenne vil den ha begrenset rekkevidde for å finne en slik ledig slot. Når den da sender i en slot den "tror" er ledig, kan den ved Marinetraffic eller Kystverket sin mottaker bli overdøvet av en annen stasjon som er kraftigere eller nærmere, og som har tatt samme slot. Men det er likevel bra sannsynlighet for at den blir sett av båter i nærheten. Jeg anbefaler å skaffe en fast eller bærbar VHF med AIS mottaker, så kan du sjekke selv. Dessuten kan da andre ombord finne deg hvis du faller overbord med W. på deg. Denne enheten ser ikke ut til å ha AIS SART TEST, så da bør vel ikke SART funksjonen testes. Men hvis den fungerer i normal modus, så fungerer den nok minst like bra i SART. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 whisper skrev for 8 timer siden: sender i båten, valgt fordi den har distress knapp og kan tas med i hånda om noe guffent skulle skje. ser på marinetraffic Regner med at du vet dette. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Om jeg leser technical spec rett, så sender den bare med 1 W effekt, det er halvparten av en normal class B transponder...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Renzir Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Gunga Din skrev for 1 time siden: Om jeg leser technical spec rett, så sender den bare med 1 W effekt, det er halvparten av en normal class B transponder...... Er vel enda mindre. De fleste faste ais sender vel med 5w. Det pluss liten antenne så skal man vite hvor man skal lete for å finne den. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Tror min bare har 2W, men min class B er sikkert 15 år nu......vi var tre her på BP som gikk samme å kjöpte fra England.. @Framtia @Astor og undertegned Men jeg tror de nye class B sender med 5 W Såg att de vi har i flytvestene også bare sender med 1W Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Framtia Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 AIS Class B are for recreational craft installation and have a transmission power of 2W (range of about 10 miles). AIS Class B+ (also called Class B SOTDMA) use the same SOTDMA technology as a AIS Class A transponders and therefore have the same priority when it comes to reserving a slot, thus ensuring that they will always be able to transmit, even in high traffic areas. They have a transmission power of 5W. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
J-Å Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Beklager rot. Her er korrigert innhold: AIS SART bruker en egen protokoll PATDMA. Det vil si at de ikke lytter, men sender rn serie på 8 ganger i løpet av et minutt, synkronisert med gps. Dette for at minst en utsendelse skal komme på en bølgetopp. Selv om det blir noen datakollisjoner, så er det ganske stor sannsynlighet for at nærliggende båter mottar signalet. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Feilpost Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 29.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Takker så mye for oppklarende svar @J-Å mot marinetraffic og landstasjoner oppfatter jeg da datakø som utfordringen. Da særlig kystnært hvor det er mye båter som sender sterkere. Langt ute når jeg flere stasjoner og synes bedre på MT fordi flere sloter er tilgjengelige. så lenge jeg synes for andre fartøy innen rekkevidde som tar meg inn de ganger jeg fisker midt i skipsleia direkte er egentlig alt fint for min del. etter noen titalls tester mot MT ser jeg at posisjon jeg slår på alltid fanges opp. Velger derfor å stole på at et evt nødsignal vil fanges opp av landstasjoner og ikke bare direkte båt-båt. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 whisper skrev for 7 timer siden: Takker så mye for oppklarende svar @J-Å... etter noen titalls tester mot MT ser jeg at posisjon jeg slår på alltid fanges opp. Velger derfor å stole på at et evt nødsignal vil fanges opp av landstasjoner og ikke bare direkte båt-båt. Vel, hvis du ligger i sjøen med senderen så er det ganske begrenset rekkevidde horisontalt (bl.a. pga jordkrummingen) . Men det er også AIS satellitter, så du kan håpe, selv langt til havs. Sjansen er trolig større med en enhet som også sender DSC nødmelding. For mann- overbord situasjoner, der man var alene ombord, er det opplagt enda bedre med et system som trigger hovedsenderen ombord til å sende DSC nødmelding. Men jeg vet ikke om det finnes godkjente systemer som gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 31.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Takker igjen @J-Å har vhf med dsc og stor antenne fra 2m over vannet og opp, så nødmelding derfra rekker langt. Ser usikkerhet ifm at weatherdock enheten vil ha kort antenne knapt over vann om jeg ligger i sjøen. Vil kjøpe overlevelsesdrakt og/eller flåte som neste steg. Antar at dersom jeg sender dsc nødmelding vil noen finne meg med ais sender. Har jeg rukket å trykke på vhf har jeg også tatt med ais. mulig spørsmålet opprinnelig var mer tenkt mot generell synlighet ift type sender og allmenn (marinetraffic) synlighet. så lenge jeg synes ship to ship ved overraskende tåke på vei er mye gjort. Burde nok vurdere radar etterhvert også i denne forbindelse. Føler meg noe bedre rustet, men radar ville nok vært smart også. Heldigvis er tilnærmet alle farkoster langt der ute utstyrt med ais så jeg kan se de og har dermed redusert farene noe til mye avhengig av forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.