Jump to content

Spørsmål om synlighet på AIS og type AIS


whisper

Recommended Posts

Har en weatherdock VMS track (https://seatronic.no/weatherdock-a193-bt-cs-baerbar-klasse-b-ais-mob-sender-mottaker) sender i båten, valgt fordi den har distress knapp og kan tas med i hånda om noe guffent skulle skje. 

ser på marinetraffic at synlighet der ikke er veldig god når jeg er kystnært, men funker som bare det når jeg skal langt ut. Pleier å slå av sender litt før de gode plassene på havet og blir fanget opp nesten umiddelbart når jeg slå på på vei inn igjen mange timer senere selv om jeg er nesten halvveis til Danmark. 
 

slik set funker det bra til det jeg kjøpte den til fordi jeg antar andre båter og nærmeste stasjoner fanger signalet om jeg trykker på distress knappen. 
 

det er ais stasjon like ved fjorden som gir bedre dekning kystnært på andre klasse b sendere enn min ifølge marinetraffic. 
 

kan noen utdype hvorfor det er slik?

 

er sporadisk hummerfisker i dårlig vær på plasser et stykke ut, så har en viss interesse av at den underbara maniken funker kystnært også. 
 

mine spørsmål blir derfor i de tilfeller jeg ikke synes på marinetraffic:

 

kan andre båter se meg kystnært?

 

kan jeg anta med en viss sannsynlighet at et evt distress signal vil synes for andre båter/kystradio? (vil selvsagt bruke vhf om kjipe ting skjer også, men tenker på å bli reddet/finne liket via ais)

Link to post

@abbor kjenner til dette, men selv med fri sikt til antennen hos jotron synes jeg ikke på mt. 
 

Nå er det veldig mye andre ais båter ute, så mistanke om prioritet etter type sender (klasse a, b, sotma, Sodoma og hva det nå heter) og antall stasjoner som sender klasse b signaler av ulik kvalitet som kommer før meg i køen på mt synlighet. 

Link to post

En CSTDMA AIS er avhengig av å finne en ledig slot. Med en liten lav antenne vil den ha begrenset rekkevidde for å finne en slik ledig slot. Når den da sender i en slot den "tror" er ledig, kan den ved Marinetraffic eller Kystverket sin mottaker bli overdøvet av en annen stasjon som er kraftigere eller nærmere, og som har tatt samme slot. Men det er likevel bra sannsynlighet for at den blir sett av båter i nærheten.

 

Jeg anbefaler å skaffe en fast eller bærbar VHF med  AIS mottaker, så kan du sjekke selv. Dessuten kan da andre ombord finne deg hvis du faller overbord med W. på deg.

 

Denne enheten ser ikke ut til å ha AIS SART TEST, så da bør vel ikke SART funksjonen testes. Men hvis den fungerer i normal modus, så fungerer den nok minst like bra i SART.

Link to post

AIS Class B are for recreational craft installation and have a transmission power of 2W (range of about 10 miles).

AIS Class B+ (also called Class B SOTDMA) use the same SOTDMA technology as a AIS Class A transponders and therefore have the same priority when it comes to reserving a slot, thus ensuring that they will always be able to transmit, even in high traffic areas. They have a transmission power of 5W.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Beklager rot. Her er korrigert innhold:

 

AIS SART bruker en egen protokoll PATDMA. Det vil si at de ikke lytter, men sender rn serie på 8 ganger i løpet av et minutt, synkronisert med gps. Dette for at minst en utsendelse skal  komme på en bølgetopp. Selv om det blir noen datakollisjoner, så er det ganske stor sannsynlighet for at nærliggende båter mottar signalet.

Link to post

Takker så mye for oppklarende svar @J-Å

 

mot marinetraffic og landstasjoner oppfatter jeg da datakø som utfordringen. Da særlig kystnært hvor det er mye båter som sender sterkere. Langt ute når jeg flere stasjoner og synes bedre på MT fordi flere sloter er tilgjengelige. 
 

så lenge jeg synes for andre fartøy innen rekkevidde som tar meg inn de ganger jeg fisker midt i skipsleia direkte er egentlig alt fint for min del. 
 

etter noen titalls tester mot MT ser jeg at posisjon jeg slår på alltid fanges opp. Velger derfor å stole på at et evt nødsignal vil fanges opp av landstasjoner og ikke bare direkte båt-båt. 

Link to post
whisper skrev for 7 timer siden:

Takker så mye for oppklarende svar @J-Å...

 

etter noen titalls tester mot MT ser jeg at posisjon jeg slår på alltid fanges opp. Velger derfor å stole på at et evt nødsignal vil fanges opp av landstasjoner og ikke bare direkte båt-båt. 

Vel, hvis du ligger i sjøen med senderen så er det ganske begrenset rekkevidde horisontalt (bl.a. pga jordkrummingen) . Men det er også AIS satellitter, så du kan håpe, selv langt til havs. Sjansen er trolig større med en enhet som også sender DSC nødmelding.

 

For mann- overbord situasjoner, der man var alene ombord, er det opplagt enda bedre med et system som trigger hovedsenderen ombord til å sende DSC nødmelding. Men jeg vet ikke om det finnes godkjente systemer som gjør det. 

Link to post

Takker igjen @J-Å  

 

har vhf med dsc og stor antenne fra 2m over vannet og opp, så nødmelding derfra rekker langt. 
 

Ser usikkerhet ifm at weatherdock enheten vil ha kort antenne knapt over vann om jeg ligger i sjøen. 
 

Vil kjøpe overlevelsesdrakt og/eller flåte som neste steg. Antar at dersom jeg sender dsc nødmelding vil noen finne meg med ais sender. Har jeg rukket å trykke på vhf har jeg også tatt med ais. 
 

mulig spørsmålet opprinnelig var mer tenkt mot generell synlighet ift type sender og allmenn (marinetraffic) synlighet. 
 

så lenge jeg synes ship to ship ved overraskende tåke på vei er mye gjort. Burde nok vurdere radar etterhvert også i denne forbindelse. 
 

Føler meg noe bedre rustet, men radar ville nok vært smart også. Heldigvis er tilnærmet alle farkoster langt der ute utstyrt med ais så jeg kan se de og har dermed redusert farene noe til mye avhengig av forhold. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...