Djoniba Startet 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2024 Jeg har en Suzuki DT30c fra 1995. 2 takter med 3 forgassere. Starter på første forsøk, men "hakker" på lavt turtall og jeg får ikke skikkelig gass på motore. Går max i ca 10 knop (15 fot båt). En kar sa jeg måtte vdrenere forgasserne for evt vann. Skulle være en drenringsskrue. Noen som vet hvilken skrue det er? Fikk beskjed om at jeg ikke trengte ta av forgasserne for dette. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Djoniba skrev 18 minutter siden: En kar sa jeg måtte vdrenere forgasserne for evt vann. Om dette ikke er gjort i år så er det et godt råd. Har du ikke et skikkelig bensinfilter med utskiller så er det enda bedre råd. Om du ikke har rengjort tanken på en stund så er det enda viktigere. Kjører du på 95E10 så inneholder den dessverre 10% ethanol og ethanol emulgerer vann perfekt (blander seg med vann) og smuggler vannet forbi filtre og vannutskillere og det havner noe i forgasseren. Når du drenerer forgasseren så tømmer du ut all smuss og vann som har samlet seg i bunnen av forgasseren. Vann er ca 25% tyngre enn bensin og legger seg derfor på bunnen. Derfor sitter tappeskruen i bunnen av forgasserene. Den er gjerne messingfarget. Det er vanligvis nok å skru den halvveis ut. Jeg liker å samle opp det som kommer ut i noe av klart glass, og la det stå 15min også se hvor mye vann det er. Er det mye vann så må jeg utvide jobben til resten av bensinsystemet. Anbefaler deg å drenere forgasseren om høsten om du ikke bruker den om vinteren. Om du tar et bilde av forgasserene dine og legger ut så kan vi hjelpe deg å finne riktig skrue Sitér dette innlegget Link to post
Djoniba Svart 29.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Takk. Skal ta en bilde når jeg er ved båten. Sikkerty lurt å kjøpe nytt bensinfilter også. Kjører på 98 oktan bensin. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 sånn ser de ut flg boats.net: Jeg ville trodd skruen neders på flottørhusene er for drenering, men den er angitt som "adjuster" i delelista.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Har du kjørt på 98 lenge? Har du hatt motoren lenge? Din motor/forgassere har dype fine flotørkammer. Dype flotørkammere tåler normalt litt mer vann og smuss.. Om den har gått fint mens du har hatt den vil jeg anbefale at du ikke skrur på lufttilskuddskruene. Disse er sårbare og når du har tre forgassere så er det ikke bare-bare om en ikke er trenet. Om de blir skrudd for hardt inn så ødelegges setene og da er forgasseren kaputt så lurt å ikke tukle med disse... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Djoniba skrev 1 time siden: Takk. Det er alltid litt ekstra hyggelig å hjelpe sånne som deg, som lager en fin trådtittel, med full motorkode, produksjonsår og der vi kan se klart hva du trenger hjelp til Håper du inspirerer mange andre til å gjøre som deg Sitér dette innlegget Link to post
Djoniba Svart 29.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Overtok båten i fjor. Kjørte på 98 hele sommeren. Kjørte motorkonservering før vinteren, men motoren sato på båten under presenning hele vinteren (ute). Hadde en lekkasje på bensinslangen og byttet den. Etter det fikk jeg ikke start på motoren, men med masse startgass kom den. Nå startyer den på første forsøk hver gang. Husker jeg hadde en situasjon i fjor hvor jeg måtte taues hjem fordi jeg ikke fikk start. Da så det ut som det rant bensin fra motoren et sted. Men neste gang jeg prøvde kom den fint igjen. Må også nevne at jeg synes den bruker veldig mye bensin nå. Sitér dette innlegget Link to post
Djoniba Svart 29.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Dere sier skruen nederst. Hvilken av dem? Sitér dette innlegget Link to post
Djoniba Svart 29.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Hvilke skruer? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Når jeg snakker om flotørkammer så er det delen/lokket under den grønne streken. Her er det bensin omtrent opp til toppen om alt virker som det skal. Er det mer enn det renner forgasseren over. Det kan ha skjedd for deg. Du har 3 forgassere, en for hver sylinder. Om en forgasser renner over vil man normalt få start men motoren blir svak og det vil være bensin på sjøen. Har satt en gul pil på det som trolig er tappeskruen. Kan du ta et bilde til som viser den litt bedre? (Når det passer) Sitér dette innlegget Link to post
Djoniba Svart 30.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Tror jeg må ta båten opp på hengeren igjen og fikse dette :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Det er helt klart best om du kan stå på land å kjøre dette ja Er det lurt å skru ut tennplugger også å se om disse ser like ut? Merk dem 1-2-3 før du skrur de ut... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 straks enklere å komme til da ja, uten å måtte henge over motoren og risikere å miste verktøy og diverse på havet Ellers kanskej en fordel å ta av luftfilterboksen (dvs innsugslyddemperen) for å få et bedre overblikk over leamikken Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 dieselfan skrev for 12 timer siden: Har satt en gul pil på det som trolig er tappeskruen. Kan du ta et bilde til som viser den litt bedre? (Når det passer) Det er neppe tappeskruen . Den kalles jo adjuster, og har nål og fjær. Jeg ville ha prøvd å se på motsatt side av flottørhuset om det er noe der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 litt forvirrende det der, kan ikke helt se hva den skal justere.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Djoniba Svart 30.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 dieselfan skrev 54 minutter siden: Det er helt klart best om du kan stå på land å kjøre dette ja Er det lurt å skru ut tennplugger også å se om disse ser like ut? Merk dem 1-2-3 før du skrur de ut... Tennpluggene er helt nye. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 index skrev 46 minutter siden: Det er neppe tappeskruen . Den kalles jo adjuster, og har nål og fjær. Jeg ville ha prøvd å se på motsatt side av flottørhuset om det er noe der. Helt enig i at delenavnet ikke klart indikerer at det er en tappeskrue, men jeg kan ikke se kanaler i flotørkammeret. Fjæren er der for å hindre at den skrur seg ut. Drensskruen kan være designet slik for at en skal klare å skru den ut til drensposisjon med fingrene. Derav det relativt store hodet. Det at den ser ut til å ha sete kan også tyde på det. Nåla ser ut til å være lang nok til å rekke ned til bunnen av kammeret. Så når jeg summerer disse argumentene så kom jeg til: Dette er trolig teppeskruen Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Djoniba skrev 2 minutter siden: Tennpluggene er helt nye. OK, da er det ikke noe fargeforskjell å se på pluggene Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 dieselfan skrev 22 minutter siden: Så når jeg summerer disse argumentene så kom jeg til: Dette er trolig teppeskruen Ja, det ser slett ikke usannsynlig ut. Om man ser nøye på tegningen ser det også ut til å være et dreneringshull nede på høyde med bunn av flottørhuset der vann skal komme ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Djoniba skrev 28 minutter siden: Tennpluggene er helt nye. Du har ikke de gamle liggende enda? Det som er interessant der er om de er ganske like i farge / mengde sot, eller om en av de skiller seg ut Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Djoniba Svart 31.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Blir en tur til Suzukiverkstedet i dag. De kan nok svare sikkert 😊 Kjøper nytt drivstofffilter i samme sleng Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.