Jump to content

Suzuki DT30C 1995 drenere forgassere


Djoniba

Recommended Posts

Jeg har en Suzuki DT30c fra 1995. 2 takter med 3 forgassere.

 

Starter på første forsøk, men "hakker" på lavt turtall og jeg får ikke skikkelig gass på motore. Går max i ca 10 knop (15 fot båt).

En kar sa jeg måtte vdrenere forgasserne for evt vann. Skulle være en drenringsskrue. Noen som vet hvilken skrue det er? Fikk beskjed om at jeg ikke trengte ta av forgasserne for dette.

 

 

Link to post
Djoniba skrev 18 minutter siden:

En kar sa jeg måtte vdrenere forgasserne for evt vann.

Om dette ikke er gjort i år så er det et godt råd.

Har du ikke et skikkelig bensinfilter med utskiller så er det enda bedre råd.

Om du ikke har rengjort tanken på en stund så er det enda viktigere.

Kjører du på 95E10 så inneholder den dessverre 10% ethanol og ethanol emulgerer vann perfekt (blander seg med vann) og smuggler vannet forbi filtre og vannutskillere og det havner noe i forgasseren. 

 

Når du drenerer forgasseren så tømmer du ut all smuss og vann som har samlet seg i bunnen av forgasseren.

Vann er ca 25% tyngre enn bensin og legger seg derfor på bunnen.

Derfor sitter tappeskruen i bunnen av forgasserene.

Den er gjerne messingfarget.

Det er vanligvis nok å skru den halvveis ut.

 

Jeg liker å samle opp det som kommer ut i noe av klart glass, og la det stå 15min også se hvor mye vann det er. Er det mye vann så må jeg utvide jobben til resten av bensinsystemet.

 

Anbefaler deg å drenere forgasseren om høsten om du ikke bruker den om vinteren. 

 

Om du tar et bilde av forgasserene dine og legger ut så kan vi hjelpe deg å finne riktig skrue :thumbsup:

Link to post

Har du kjørt på 98 lenge?

Har du hatt motoren lenge?

 

Din motor/forgassere har dype fine flotørkammer.

Dype flotørkammere tåler normalt litt mer vann og smuss..

 

Om den har gått fint mens du har hatt den vil jeg anbefale at du ikke skrur på lufttilskuddskruene. Disse er sårbare og når du har tre forgassere så er det ikke bare-bare om en ikke er trenet.

Om de blir skrudd for hardt inn så ødelegges setene og da er forgasseren kaputt så lurt å ikke tukle med disse...

Link to post

Overtok båten i fjor. Kjørte på 98 hele sommeren. Kjørte motorkonservering før vinteren, men motoren sato på båten under presenning hele vinteren (ute). Hadde en lekkasje på bensinslangen og byttet den. Etter det fikk jeg ikke start på motoren, men med masse startgass kom den. Nå startyer den på første forsøk hver gang. 

 

Husker jeg hadde en situasjon i fjor hvor jeg måtte taues hjem fordi jeg ikke fikk start. Da så det ut som det rant bensin fra motoren et sted. Men neste gang jeg prøvde kom den fint igjen.

 

Må også nevne at jeg synes den bruker veldig mye bensin nå.

Link to post

Når jeg snakker om flotørkammer så er det delen/lokket under den grønne streken.

Her er det bensin omtrent opp til toppen om alt virker som det skal. Er det mer enn det renner forgasseren over. Det kan ha skjedd for deg. Du har 3 forgassere, en for hver sylinder. Om en forgasser renner over vil man normalt få start men motoren blir svak og det vil være bensin på sjøen.

 

Har satt en gul pil på det som trolig er tappeskruen.

Kan du ta et bilde til som viser den litt bedre? (Når det passer)

 

DT30 95 forgasser.JPG

Link to post

straks enklere å komme til da ja, uten å måtte henge over motoren og risikere å miste verktøy og diverse på havet :giggle:

Ellers kanskej en fordel å ta av luftfilterboksen (dvs innsugslyddemperen) for å få et bedre overblikk over leamikken

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
dieselfan skrev for 12 timer siden:

Har satt en gul pil på det som trolig er tappeskruen.

Kan du ta et bilde til som viser den litt bedre? (Når det passer)

 

Det er neppe tappeskruen . Den kalles jo adjuster, og har nål og fjær. Jeg ville ha prøvd å se på motsatt side av flottørhuset om det er noe der. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 46 minutter siden:

Det er neppe tappeskruen . Den kalles jo adjuster, og har nål og fjær. Jeg ville ha prøvd å se på motsatt side av flottørhuset om det er noe der. 

Helt enig i at delenavnet ikke klart indikerer at det er en tappeskrue, men jeg kan ikke se kanaler i flotørkammeret.

Fjæren er der for å hindre at den skrur seg ut. Drensskruen kan være designet slik for at en skal klare å skru den ut til drensposisjon med fingrene. Derav det relativt store hodet.

Det at den ser ut til å ha sete kan også tyde på det.

Nåla ser ut til å være lang nok til å rekke ned til bunnen av kammeret.

Så når jeg summerer disse argumentene så kom jeg til:

Dette er trolig teppeskruen

Link to post
dieselfan skrev 22 minutter siden:

Så når jeg summerer disse argumentene så kom jeg til:

Dette er trolig teppeskruen

 

Ja, det ser slett ikke usannsynlig ut. Om man ser nøye på tegningen ser det også ut til å være et dreneringshull nede på høyde med bunn av flottørhuset der vann skal komme ut. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Djoniba skrev 28 minutter siden:

Tennpluggene er helt nye. 


Du har ikke de gamle liggende enda?  Det som er interessant der er om de er ganske like i farge / mengde sot, eller om en av de skiller seg ut

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...