Kallethekid Startet 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2024 Jeg skal se på en båt med en eldre ferskvannskjølt Yanmar 3GM30F. Motoren er fra 1987, så jeg regner vel verdien som tilnærmet null, men siden den er oppgitt til å starte lett å gå bra kan man jo håpe på et par års drift før man eventuelt må ta en utskifting. Er det noen deler på denne motoren som er kjente problemer og er det greit å få tak i deler til en så gammel motor? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Jevnt over bra kvalitet. Uten at jeg vet hvordan motoren du skal se på er behandlet de siste 35 årene. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 30.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Takk for svar Hulda. Det er vel også min oppfatting av det jeg finner på nett. Når ting er så gammelt er det jo vanskelig å vite hvordan den har blitt behandlet i alle år, men jeg får undersøke så godt jeg kan. Tenker at varmeveksler, kan vøre et kritisk punkt hvis ikke den er skiftet eller overhalt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Hei. Eg har to eksemplar av lillebroren, 2GM20F. 1995 og 1997 modellar. Eg har hatt motorane i 20 år. Minimalt med problem, med unntak av at motorane lek olja. Eg har berre skifta slitedeler som eksosbend, olja, filtre, reimar, og nokre pakningar, og eg har sveist jernet som strammar viftereima. Nokre typar deler er dyre. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Jeg hadde en i mange år. Ganske pålitelig motor. Måtte bytte et stempel. Det gikk greit. Ellers bare småting. Tilstoppet eksosbend. Litt tungstartet om vinteren. Litt høyt støynivå. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Har en sånn fra 1996. Kjøpt i 2020. Byttet eksosbend 2020. Lekker litt olje i framkant nå, mulig en pakning. Ellers null problemer. Ca 2000 timer(seilbåt). Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 30.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Takk for alle tips. Det er en seilbåt den sitter i og jeg skal se på båten i ettermiddag så det blir spennende! Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Ask skrev for 5 timer siden: Hei. Eg har to eksemplar av lillebroren, 2GM20F. 1995 og 1997 modellar. Eg har hatt motorane i 20 år. Minimalt med problem, med unntak av at motorane lek olja. Eg har berre skifta slitedeler som eksosbend, olja, filtre, reimar, og nokre pakningar, og eg har sveist jernet som strammar viftereima. Nokre typar deler er dyre. Motorane har gått ca. 6 500 timar. Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 I og med at motoren er ferskvannskjølt så er det ingen grunn for at motoren må byttes innen et par år. Slitedeler må gjerne byttes, men Yanmar lever evig. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Lov å spørre hvor du har erfart oljelekkasje @Ask? Lurer på hvor alvorlig jeg skal ta min lille lekkasje. Lekker litt olje som dukker opp i fremkant av motoren bak reimene. Litt verre enn i fjor, men ellers sviver motoren ypperlig. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 willmasta skrev 1 time siden: Lov å spørre hvor du har erfart oljelekkasje @Ask? Lurer på hvor alvorlig jeg skal ta min lille lekkasje. Lekker litt olje som dukker opp i fremkant av motoren bak reimene. Litt verre enn i fjor, men ellers sviver motoren ypperlig. Hei. Etter kva eg kan sjå så lek det langs akslingane. Akslingen som går til seglbåtdreva, og akslingane framme på motorane. Det er òg ein aksling laga for startsveiv. Før lak det litt der, men der har eg skifta pakningar. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Deler finnes: https://parts4engines.com/collections/yanmar-3gm30-parts https://parts4engines.com/collections/yanmar-3gm30-parts/products/yanmar-3gm30-crankshaft-oil-seals Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Ikke at jeg har erfaring selv med Yanmar, som jeg tror er noe av det beste man kan få, alle motorer kan få lekkasjer trenger nytt eksos bend kanskje mener jeg har hørt om et par stykker som toppen har sprekt på. Men det kan skje alle motorer, men vis den har merkelige symptomer så bare ha det i bakhodet. Ellers tror jeg det er bedre enn det meste... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 okeido skrev for 2 timer siden: mener jeg har hørt om et par stykker som toppen har sprekt på. 3QM30 er plaget med sprukne topper. 3GM30 derimot virker det som er noe av det mer skuddsikre som er laget. Så det som måtte være av svakhet her ligger nok i det at den nærmer seg 40 år. Men sannsynligheten er stor for at man har motor i mange år til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
okeido Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 hva er forskjell på disse? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 okeido skrev 7 minutter siden: hva er forskjell på disse? Den viktigste forskjellen er vel at toppene på GM ikke sprekker. QM er forløperen, og visstnok kun levert som sjøvannskjølt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kallethekid Svart 31.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Tusen takk igjen for all informasjon. Motoren startet umiddelbart på tomgang og gikk veldig pent. Av det lille jeg fikk undersøkt på første titten virket giret også helt i orden. Det var noen andre mindre utfordringer med båten som jeg må vurdere før det eventuelt blir handel. Jeg holder tråden oppdatert hvis båten blir min. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 1.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Da ble det handel! Skal holde dere oppdatert når jeg får tatt motoren i bruk. Ligger for øvrig ca 100 meter fra deg @Hulda! Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Gratulerer med ny båt! Den så fin ut, regner med jeg fant den på Finn:) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 1.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Takk skal du ha! Det er denne: https://www.finn.no/362075073 Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Har samme motor fra 93, brukt den i over 20 år uten problem og eneste jeg har skiftet er en litt sprukken vannslange ved slangeklemme, metallforsterket diselslange fra fødepumpe til primærfilter. Skiftet også ut eksosbend til rustfritt fra USA for å være føre var, hadde ingen lekkasje og det var ikke tett av sot heller. Ved kaldstart (+/-0 grader) kan kompresjonshendler benyttes-ellers full gass (ikke 3/4) ved oppstart av ordentlig kald motor. 3GM30F er en særdeles bra motor. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Hadde 3GM30F i en Contrast 36, problemfri motor men noen ganger skulle jeg ønsket meg mer hk. Nå har jeg en 3GM30, altså saltvannskjølt i 20 fots snekke. Båt og motor fra ca 1988. Like spent hver eneste vår når den startes etter vinterdvalen, jeg tenker den er på overtid for lenge siden så hver ny sesong er en bonus… Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.