Jump to content

Nidelv 18 AQ145 vsd AQ151 (2.3 vs 2.5 liter)


Bcrazy

Recommended Posts

Hei


Har en Nidelv 18 som opprinnelig kom med AQ151 (2.5 liters volvo motor)

En tidligere eier har satt inn en B23 motor fra bil og flyttet over marinisering osv, så i praksis blitt en AQ145. Denne motoren har jeg trimmet med en annen kamaksel litt høyere kompresjon og 2 doble dellorto forgassare. Båten går bra, men skulle gjerne hatt mer moment når jeg har mye folk/last i. Da er den tung og få i plan. Propellen er original volvo penta 15x17. Båten gjøre lett ca 32 knop, og høyeste målt på blikk stille vann er 34.7@5700 rpm.

 

Tenker å ta ut motoren for en overhaling både kosmetisk og mekanisk til vinteren. 

Man får kjøpte veivaksler til disse blokkene så slagvolum kan bli over 3 liter, men da koster det en del. 

Går man får mindre slag 85 eller 86 mm, får man rundt 2.5 liters volum til en ganske ok kostnad.

 

Så spørsmålet er om dette er verdt bryet? Hvor mye vil man merke med 7-8% økning i volum?

Eller er det så liten merkbar forskjell at man helst bør øke volum til f.eks 2.7 liter. 

 

 

Link to post

Hvilken traktlengde kjører du? 

Har selv blitt veldig overrasket over hvor mye en kan føle i dreiemoment endring ved å endre traktlengde

 

Har du valgt en så hissig kam at du har lite dreiemoment når du skal i plan, kan det være litt av det. Korte skrog med mye V kan i seg selv være harde å få i plan. 

Link to post

Og hvilken trim kam har du brukt? De fleste øker jo hk på topp men på bekostning av dreiemomentet du trenger lenger ned til båt bruk. Trim kam til bil er ikke og anbefale i båt. Hvis du ikke har en overmotorisert båt som ikke har problemer med og komme opp i plan.

Link to post

Har 50 mm trakter på forgasserne så total innsugs lengde er ca 230mm. 

Kammen løfter 12.2mm, 250grader@1mm (som nok kanskje er litt i overkant) 108LSA

Det er ikke sånn att motoren er helt død på lave turtall, men sliter litt rundt 2500 o/m ved fullastet båt, hvilket er akkurat også ved planingsterskelen

 

Det jeg lurer på er om jeg vil merke stor forskjell på 2.5L kontra 2.3L, eller om det er så lite forskjell at man bør øke volum til f.eks 2.7

 

 

Link to post
Bcrazy skrev 52 minutter siden:

Det jeg lurer på er om jeg vil merke stor forskjell på 2.5L kontra 2.3L, eller om det er så lite forskjell at man bør øke volum til f.eks 2.7

Vi forstår jo spørsmålet ditt, men samtidig så vet jeg at det er mye å hente på trakter i lett båt. Før du velger hvilket volum du skal gå for så synes jeg du skal låne de lengste traktene du kan finne, for en test, før du tar opp båten og går løs på motoren.

Det finnes utrolig mange bremsebenk utskrifter i Norge basert på B23/B230 og 2.5 liter ombygginger av disse med marineveiv.

Ikke så mye som gløtt på effektkurven.

Det som teller for deg er dreiemoment mellom 2000 og 2700

Finnes mange med høy kompetanse på disse motorene og det burde du utnytte.

Du har valgt en kam som ikke akkurat er laget for dreiemoment og du har valgt trakter for rally og ikke for båt. Det er en dyr fix å bygge 2.7 liter for å kompensere for valgene av kam og trakter.

Når en Nidelv 18 er tung i rompa når du skal i plan med mange i, så kan det være så marginer, så det du trenger kan være bare "littegranne" mindre motstand eller litt mer dreiemoment. 

Har du 290 drev med fungerende trim?

Link to post

Skal se om jeg får testet ut noen lengre trakter. Har også fått anbefalt en kam av KM Kams som skal passe bedre, men den rekker jeg ikke kjøpe/teste ut i år. Har 290 med fungerende trim. Har også trimflaps. Med 2 voksne og 2 barn pluss oppakning planer båten greit nå uten å bruke flapsene. Med 4 voksne og 4 barn pluss opp pakning må jeg kjøre flaps helt ned og så er den en «voldsom» kneik ved 7-8 knop, før båten kommer i plan. Dette er jo også ganske nærme maks last så er vel ikke annet å forvente. (Båten er av en merkelig årsak godkjent for 12! personer) 

 

Har simulert litt med Engine Analyzer Pro både med lengre innsug og justere kammen, det blir litt bedre bunndrag men ikke voldsom forskjell. (Virkeligheten kan jo være annerledes)


Med større cc kunne jeg kanskje gått opp en størrelse stigning på propellen, er ganske høylytt motoren i ~20

knop 3500 o/m

Link to post

Større propell så flytter du jo behovet for dreiemoment lenger ned og er vel like langt? Håper du har full kontroll på utlufting motor rom. Siden du kjører med trakter doble Weber som kronisk har forgasser Brann eller renner over ved oppstart. Spesielt ved varmstart og ikke bedre med den nye type bensin.

Har gjort det samme før, men ikke med barn i båt, eller jo men de trodde de var voksne. 

Link to post
Bcrazy skrev 8 minutter siden:

Har simulert litt med Engine Analyzer Pro både med lengre innsug og justere kammen, det blir litt bedre bunndrag men ikke voldsom forskjell. (Virkeligheten kan jo være annerledes)

Høres ut som en effektiv og god mulighet å ha :thumbsup:

I 1988, når jeg holdt på med mine B23/B230/151/171 prosjekter så var det dårlig med datastøtte... og ganske mye arbeid å teste ut nye varianter. Fikk mye god hjelp av far til Petter Solbergs kone, noe som sparte meg for mye testing men fortsatt så tok ting tid.

 

Bcrazy skrev 20 minutter siden:

Har også trimflaps.

Bra, de har god effekt på det korte skroget.

 

Bcrazy skrev 21 minutter siden:

Med 4 voksne og 4 barn pluss opp pakning må jeg kjøre flaps helt ned og så er den en «voldsom» kneik ved 7-8 knop, før båten kommer i plan. Dette er jo også ganske nærme maks last så er vel ikke annet å forvente.

Har du vurdert duopropp?

Link to post

Duoprop hadde nok vært noe ja. Da hadde sikkert manøvrering i havn blitt noe lettere og… båten går jo nesten ikke å bakke mot styrbord..

 

Har brukt mye tid på det motorprogrammet. Stemmer ganske bra men veldig viktig å bruke riktig data. Og så er det ikke så lett å simulere en eksos som ikke er 4 (like lange) til 1 eller 4-2-1

 

volvo penta manifolden er vel langt fra optimal med 30 cm primær på sylinder 1

og nesten ingenting på sylinder 4

Link to post
Bcrazy skrev 5 minutter siden:

Duoprop hadde nok vært noe ja. Da hadde sikkert manøvrering i havn blitt noe lettere og… båten går jo nesten ikke å bakke mot styrbord..

Du får også veldig god hjelp når du skal i plan. Selv om drevet har større indre mekanisk motstand (tap) enn duopropp så sitter det så god fast i vannet at du kan trimme inn og senke planingsterskel betydelig både opp og ned.

 

Bcrazy skrev 7 minutter siden:

volvo penta manifolden er vel langt fra optimal med 30 cm primær på sylinder 1

og nesten ingenting på sylinder 4

Her er du ved fakta som veldig få snakker om i båtverden.

151 eksosmanifolden er ikke den dårligste marinemanifolden men like fult er den elendig. Noe av det siste jeg gjorde med min (B230 m/231-neddreide ET stempel til 11.1 og 2x 45Weber og 128mm Mg trakter og marineveiv) var å sveise sammen en eksos manifold av 42x1.5 AISI316L rør og omsluttet med en 1mm vannkjølt kasse. Etter den mod' så måtte motoren kraftig dyses om... da fikk jeg et godt bud for hele oppsettet, dro ut for forsvaret og ble diesel, så vet ikke hvor mye dreiemoment siste bremsingen viste, men legg merke til at eksosen går jo "rett i veggen" på den originale 151 manifolden. Det er mye nesten gratis effekt å hente der om du har tid til å gjøre jobben :thumbsup:

Link to post

Har vurdert det, men aldri sveist rustfritt før, så litt redd for å ikke få det tett.  

 

Er det mulig å porte litt på

den originale manifolden?
 

Hvilken kam hadde du i oppsettet ditt?

jeg har 10.3:1 nå og 35 grader fortenning på maks, ikke noe antydninger til tenningsbank. Så jeg kunne kanskje byttet til en tynnere topp pakning (original nå ~1.2mm)

 

 

Link to post
Bcrazy skrev for 4 timer siden:

Er det mulig å porte litt på

den originale manifolden?

Har ikke prøvd det, har heller ikke nok erfaring med porting til å kunne gi deg gode råd annet enn at jeg har sett hvor viktig det er at eksosportutgang-pakning-manifold er strøken, til det brukte jeg optisk fiber dengang... idag får du ok snakecam til nettbrett for 100kr....

 

Bcrazy skrev for 5 timer siden:

Har vurdert det, men aldri sveist rustfritt før, så litt redd for å ikke få det tett.

Rustfritt er lettere å sveise enn svartstål, jeg bruker TIG

 

Kammen var en bakkeløpkam for en standardklasse. Vet ikke spec på den.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...