das952 Startet 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2024 hei, Jeg har kjøpt meg en 2009 Uttern D66 som jeg har renovert ganske greit i våres. Men jeg sliter med at baugen går for mye fremover i forhold til hva den bør / skal gjøre. Jeg har ikke mye tungt forran utenom et toalett, jeg har også sjekket skroget for vann men ikke funnet nevneverdig der som tilsier at den skal gå såpass ned. Det står en Mecrury 150HK på den som jeg har satt til øvereste hakk på festet for å få motoren lengre ned. Sliter til info med at den ikke yter så bra om den egentlig bør (trimmet til 200HK) Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Er det Mercury Optimax 2-takter du har? Eller Mercury Verado? Sitér dette innlegget Link to post
das952 Svart 30.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Gabi skrev 2 minutter siden: Er det Mercury Optimax 2-takter du har? Eller Mercury Verado? Verado, har også satt på en ny 4 blads propell med 19P etter anbefaling fra Seven Seas Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Da er det litt rart. Men jeg hørte den gangen jeg hadde D66 selv at den var bygd for en tung motor. Enkelte som har Optimax som er lettere motor hadde noen utfordringer med for tung nese En jeg snakket med fylte i bly bak. For din del, har du trimflaps? Fungerer de? Henger ikke på noe vis? Trimmen på motor fungerer også greit? Har du truster foran? Kan veie endel. Sitér dette innlegget Link to post
das952 Svart 30.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Gabi skrev 7 minutter siden: Da er det litt rart. Men jeg hørte den gangen jeg hadde D66 selv at den var bygd for en tung motor. Enkelte som har Optimax som er lettere motor hadde noen utfordringer med for tung nese En jeg snakket med fylte i bly bak. For din del, har du trimflaps? Fungerer de? Henger ikke på noe vis? Trimmen på motor fungerer også greit? Har du truster foran? Kan veie endel. Vurderer å sette i et lodd bak, men det igjen vil jo påvirke fart / ytelse. Men da er jeg tydeligvis ikke den eneste som har den utfordringen da? Trimflaps funker fint, henger ikke, er rett med båten og brukes kun til å justere skjevhet. Trimmen på motor funker også fint. Ingen truster eller andre tunge ting i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 das952 skrev 37 minutter siden: Det står en Mecrury 150HK på den som jeg har satt til øvereste hakk på festet for å få motoren lengre ned. Litt usikker her, men har du flyttet motoren høyere opp? Skulle man tenke seg at ved å flytte motoren nedover skulle den stikke dypere ned? Ellers flere på forumet her som har info om Verado og motorjusteringer, så håper de kan hjelpe med vurderinger. Sitér dette innlegget Link to post
das952 Svart 30.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Gabi skrev 2 minutter siden: Litt usikker her, men har du flyttet motoren høyere opp? Skulle man tenke seg at ved å flytte motoren nedover skulle den stikke dypere ned? Ellers flere på forumet her som har info om Verado og motorjusteringer, så håper de kan hjelpe med vurderinger. Takk for raske svar, Motoren sto ganske høyt oppe så valgte å senke den helt ned, da er undervannshuset på nivå med nederste delen på båten. noe jeg har forstått er skal være korrekt? Vet om en som hadde den et hakk høyere så vurderer det til høsten, men det utgjør jo uansett ikke massivt i vektforskjell? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 på båter med v-bunn så kan plata over propell godt være litt over skrogbunn. Gir mindre vannmotstand og kan gi bedre kjøreegenskaper i høy fart. Hva som blir korrekt for din båt er bare en måte å finne ut på - teste. Hva slags propell ble satt på? Mange ulike utforminger og egenskaper, noen løfter hekken, andre kan gi mer løft i maugen Innbiller meg at når D66 kom på markedet at mange av disse ble levert med innenbords..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
das952 Svart 30.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 ivar skrev 2 minutter siden: på båter med v-bunn så kan plata over propell godt være litt over skrogbunn. Gir mindre vannmotstand og kan gi bedre kjøreegenskaper i høy fart. Hva som blir korrekt for din båt er bare en måte å finne ut på - teste. Hva slags propell ble satt på? Mange ulike utforminger og egenskaper, noen løfter hekken, andre kan gi mer løft i maugen Innbiller meg at når D66 kom på markedet at mange av disse ble levert med innenbords..? Skal få hevet motoren et hakk, så kanskje det hjelper da. Utfordringen er dog at motoren blir løftet opp en del siden baugen igjen går for mye ned. Fikk anbefalt denne fra Seven seas: https://butikk.sevenseasmarine.no/butikk/propell/stalpropell/exciter-q4-14x17/ D66 leveres både som innbord og utenbords-versjoner. Så kan være at utenbords da blir for lette kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 kjenner ikke de der men ser de skriver Sitat Bedre akterløft og mer moment = gjør at båten klarer å ligge pent i plan på lavere hastighet og ikke faller så lett utav plan som med en 3-blads modell. isåfall ikke optimalt i forhold til det du ønsker å oppnå, få løfta baugen bedre ut av vannet. Ja, mistenker dette skroget får for mye bæring i hekken med utenbords Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Jeg tenkte det samme! Om det er mye bæring akter for å tåle vekta av innenbords motor blir nok det litt feil balangse for en totakts utenbords. Har du mulighet til å flytte tanker eller noe bakover da? Propeller er en hel vitenskap! Finnes proprller som kan gi ekstra løft, eller nær sagt alt man ønsker! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 3 minutes ago, ivar said: kjenner ikke de der men ser de skriver isåfall ikke optimalt i forhold til det du ønsker å oppnå, få løfta baugen bedre ut av vannet. Ja, mistenker dette skroget får for mye bæring i hekken med utenbords har bare 3blader jeg men har veldig løft og moment uansett, men har krefter nok og litt større diameter enn originalt trenger knapt å trimme motor under akselrasjon og kan plane ned i 14-15 knop. Så bare antall blader sier ganske lite! Det er enormt mange faktorer! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
das952 Svart 31.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 ivar skrev for 11 timer siden: kjenner ikke de der men ser de skriver isåfall ikke optimalt i forhold til det du ønsker å oppnå, få løfta baugen bedre ut av vannet. Ja, mistenker dette skroget får for mye bæring i hekken med utenbords propellen jeg har, har telmo også sagt er korrekt. det har uansett ikke noe med at baugen ligger for langt ned nå båten ikke er i bruk eller så vidt kjører fremover. Jeg har ikke noe problem med å få den i plan eller lignende.. så propellen er ikke skyld i dette. -morten- skrev for 11 timer siden: Jeg tenkte det samme! Om det er mye bæring akter for å tåle vekta av innenbords motor blir nok det litt feil balangse for en totakts utenbords. Har du mulighet til å flytte tanker eller noe bakover da? Propeller er en hel vitenskap! Finnes proprller som kan gi ekstra løft, eller nær sagt alt man ønsker! Alt av tanker, etc. er bakerst i båten, så jeg forstår igjen ikke hva som gir tyngde forran. -morten- skrev for 11 timer siden: har bare 3blader jeg men har veldig løft og moment uansett, men har krefter nok og litt større diameter enn originalt trenger knapt å trimme motor under akselrasjon og kan plane ned i 14-15 knop. Så bare antall blader sier ganske lite! Det er enormt mange faktorer! Sliter ikke med løft eller lignende altså. Dette er igjen mer om at baugen ligger for tungt forran. Motor og propell skulle jeg bare hatt flere knop ut av, men det får så være. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 En 'set-back' brakett for å få motoren lengre bak er mindre inngripende og mer effektivt enn å flytte tilsvarende vekter inne i båten. Ser dette er et element for de fleste som bygger om fra innenbords til utenbords. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 enig i det @Havarita sier, får ofte endel andre goder også med setback Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Jeg hadde D66 med 225hk Verado. Balansen i den var meget god. D68 er med innenbords, men går ikke mange av de i forhold. Mulig en 150hk Verado er littegrann lettere enn 225hk, da jeg tror skille gikk der. Litt ekstra vekt bak gjør antagelig også susen om man får det til på en god måte. Vanntanken er vel på 40l om jeg husker rett, kan vel testes ut med den og et par kanner til med vann om så. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 helt klart at propell ikke har noe med hvordan båten ligger i stille og lav fart. Mulig jeg har tenkt litt feil her men jeg så for meg problemet også var at båten ligger for tungt nedi med baugen når du er i plan. das952 skrev for 3 timer siden: Jeg har ikke noe problem med å få den i plan eller lignende.. mye oppdrift i hekken gjør som regel båten lettere å få i plan. For meg virker det mest om at det bare er slik båten er bygd, ikke nødvendigvis så tung i baugen, mer at det er mye oppdrift bak for å kunne bære feks en innenbords diesel uten å bli for tung i sessen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
das952 Svart 31.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Havarita skrev for 12 timer siden: En 'set-back' brakett for å få motoren lengre bak er mindre inngripende og mer effektivt enn å flytte tilsvarende vekter inne i båten. Ser dette er et element for de fleste som bygger om fra innenbords til utenbords. Det er en spennende mulighet jeg aldri har hørt om før, det skal undersøkes!! Gabi skrev for 11 timer siden: Jeg hadde D66 med 225hk Verado. Balansen i den var meget god. D68 er med innenbords, men går ikke mange av de i forhold. Mulig en 150hk Verado er littegrann lettere enn 225hk, da jeg tror skille gikk der. Litt ekstra vekt bak gjør antagelig også susen om man får det til på en god måte. Vanntanken er vel på 40l om jeg husker rett, kan vel testes ut med den og et par kanner til med vann om så. Fylte vanntanken i går, det hjalp litt. Hadde også 3 stykker med meg i båten i dag og da lå den vesentlig bedre i vannet når jeg hadde den i plan. Så noe mer vekt bak hadde absolutt hjulpet. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Større motor og en 20kg lift med litt setback Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Gabi skrev for 14 timer siden: Mulig en 150hk Verado er littegrann lettere enn 225hk, 4syl blokk vs 6 syl utgjør vel noen kg på disse? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gabi Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 das952 skrev for 22 timer siden: Så noe mer vekt bak hadde absolutt hjulpet. Det er mye styr å evnt skulle skifte motor til tyngre og diverse, så det er fristende å skulle prøve å legge på noe fornuftig vekt bak. Om du evnt får tak i utslitt ankerkjetting, eller noe annet tungt og stabilt kan du kanskje prøve det? Samt justere høyden på motor litt etterpå opp og ned for å finne beste plassering der? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Gabi skrev 56 minutter siden: Det er mye styr å evnt skulle skifte motor til tyngre og diverse, så det er fristende å skulle prøve å legge på noe fornuftig vekt bak. Om du evnt får tak i utslitt ankerkjetting, eller noe annet tungt og stabilt kan du kanskje prøve det? Samt justere høyden på motor litt etterpå opp og ned for å finne beste plassering der? Mye styr ? Bare og holde seg til samme merke, så kan man bruke det gamle ledningsnettet, gir/gass waiere evt kabler osv. Da er det 4 skruer, noen kontakter, evt gir/gass waier som er festa med 2 splinter, bensinslange og en styre sekunder. Det er gjort på en time eller to Skal man få vippa nesa opp, så må man tenke på kraftarm prinsippet. Det er ikke uten grunn at mange av de raskeste båtene med påhenger gjerne har 10-20-30cm setback. Vekt bak akterspeilet er i teorien noe drit, MEN hvis det er ett gjennomtenkt oppsett så er det en revolusjon Sitér dette innlegget Link to post
das952 Svart 4.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Gabi skrev On 1.8.2024 at 23.33: Det er mye styr å evnt skulle skifte motor til tyngre og diverse, så det er fristende å skulle prøve å legge på noe fornuftig vekt bak. Om du evnt får tak i utslitt ankerkjetting, eller noe annet tungt og stabilt kan du kanskje prøve det? Samt justere høyden på motor litt etterpå opp og ned for å finne beste plassering der? Jeg kommer ikke til å bytte ut motor med det første. Allerede puttet en del kroner inn i båten. Men ja, vurderer et lodd eller lignende. Skal tenke litt på hva som er mulig. samt vurdere en set-back brakett.. Takk for fine innspill. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Brukes trimmen på motor "riktig"? Er motoren trimmet så langt ut det går før motoren slipper? Ligger den fortsatt på nesa? jeg hadde skibsplast 655 som også er litt framtung. Ble litt bedre med solas hr titan stålpropell.. føltes hvertfall sånn. Kunne trimme motor en del mer ut med den.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
andersb Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Eika skrev On 1.8.2024 at 23.38: Mye styr ? Bare og holde seg til samme merke, så kan man bruke det gamle ledningsnettet, gir/gass waiere evt kabler osv. Da er det 4 skruer, noen kontakter, evt gir/gass waier som er festa med 2 splinter, bensinslange og en styre sekunder. Det er gjort på en time eller to Skal man få vippa nesa opp, så må man tenke på kraftarm prinsippet. Det er ikke uten grunn at mange av de raskeste båtene med påhenger gjerne har 10-20-30cm setback. Vekt bak akterspeilet er i teorien noe drit, MEN hvis det er ett gjennomtenkt oppsett så er det en revolusjon Det er fascinerende enkel jobb ja, selv om man ikke har gjort det, jeg var ikke store gutten når jeg gjorde det på hyttebåten første gang, den endte mange hakk oppover. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.