Skyttern Startet 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2024 Hei, Årets første tur gikk ikke desverre ikke helt problemfritt og det hadde vært fint med noen innspill for videre feilsøk. Vi har altså en Yanmar 6LP-STZE med Yanmar ZT370 drev. Motor er 2000modell, drevet er 2014. Kjølevann hentes gjennom skrogventil, eksos gjennom drev. Symptomene vi opplever er store mengder sort røyk som produseres når båten skal opp i plan et sted mellom 2000-2500 omdreininger - det er ikke mulig å få mer turtall eller endring i motorlyd når gasspådrag økes ytterligere. Jeg klarer ikke fremprovosere dette med giret i fri, og får da lett høyt turtall og motor går da både jevnt og rent med normal hvit/grå eksos. Siste tur til sjøs var August 2023. Det var da ingen problemer med turtall - men vi syns jo det er litt eksos, spesielt på tomgang. Desverre nykjøpt båt, så vi er litt usikre på hvor "mye" som er normalt. Har ikke hatt båten på land, så der kan være noe skitt på skroget selv om vi har forsøkt skrubbe det vi har fått til med kost fra land. Dieseltank er 1/4 full, så vektmessig skal vi heller ikke ha "lastet mer" nå en vi kjørte med i fjor. Foreløpig startet vi med det enkle; -Sjekket diesel; Tappet av 2-3 liter fra bunn av tank uten antydning til skitt eller vann. -Byttet begge grovfilter og finfilter på motor; ingen tegn til skitt i disse. -Inspisert og byttet luftfilter; På gammelt filter var en del olje fra veivhusventilasjonen men dette er vel relativt normalt? Har ikke forsøkt uten luftfilter, men vi tester med begge motorluker åpne så der skal være god tilgang på luft. -Inspisert motorolje og kjøleveske uten å se noe "galt". -Motortemperatur holder stabilt 80 grader som "før" ved prøveturer. -Oljetrykk ligger på 4 under last og faller noe på tomgang -Inspisert luftside av turbo; Her er litt tegn etter olje, men trolig bare det som er kommet gjennom filteret fra veivhus. (Lagt ved bilde). -Inspisert wastegate; særdeles tung å åpne for hånd, selv med vannpumpetang runt "stangen" og et skrujern til brekkarm. Tok av E-ringen og løsnet trykklokken fra ventilen; ventilen virker gå lett og fint og det "høres ut" som om spjeldet følger med armen som trykklokken er festet til Forsøkte kjenne på trykkslangen fra turbo og der er "noe" trykk men virker lite i forhold til "kraften" som skal til for å flytte ventilen? -Tok av eksosbend ut av turbo; Her er en del sot som nok kunne vært vasket bort men ikke spor av at det lekker olje. -Inspisert turboblad begge sider; Turbo spinner lett og der er ingen tegn til slark eller skadde blad. Forsøkte også spinne luftsiden mens vi holdt igjen på eksossiden så akslingen mellom må være hel. Vi er nå litt usikre på hvordan vi skal anngripe denne men har noen teorier det kunne vært greit med innspill på 1; Fra tubo går luften via intercooler; Vi vurderer plukke av slangene her og løsne intercooler for sjekk og eventuelt rengjøring mtp luftstrøm fra tubo ->motor. Kan det være tæring her som "lekker" luft noe sted eller innvendig saltutslag eller oppsamling av olje fra veivhus som lager turbulens i luftstrøm til motor? Teorien vår her er isåfall at problemer på luftsiden gir problemer med forbrenning og dermed lavt trykk på eksos ut av motor, og at dette dermed også fører til at turbo ikke får bygget nok trykk på luftsiden. 2; På ekossiden har vi og en teori; Tette eksoskanaler fra eksosbend->drev gir motstand til eksosen som skal ut og hindrer turbo i å lade nok trykk på luftsiden. Burde nok løftet båten på land og sjekket Drev og belger utvendig men da løft blir kostbart og testing ser ut må gjøres på sjøen for belastning kunne det vært greit sjekket mest mulig annet før den tid. Er det andre måter vi kan få "sjekket" eksoskanalen ut mens båten ligger på sjø? 3; Motor; Her er vel en lang liste med mulige årsaker til sort røyk mtp ventiler, stempelringer og dysespisser men er litt usikker på om problemer her er sannsynlig etter stilleligge? Foreløpig er ingenting demontert, men forsøkte med fingeren kjenne på dieselrørene og kjenner "puls" fra pumpen på samtlige. 4; Skitt på skrog; Hadde vært greit med innspill på om tungdrevet skrog vil føre til så mye røyk eller bare en båt som ikke kommer opp i plan. Under gange og gasspådrag ser vi ingen tegn til at wastegate forsøker åpne seg, så det kan jo virke som om turbo ikke genererer nok trykk. Forsøkt åpne den manuelt under pådragg og mener da vi hørte endring i lyd fra turbo. --- Har i vår byttet gir og gasshendler samt vaiere og gjort en del elektrisk opprydding så sesongstarten ble litt sein i år. Kom til å tenke på nå om dette kan ha ført til at slaglengde på girhendel er justert "feil" og at "slark" her gir motor motstand - må kanskje ta en test gire manuelt på motor for å utelukke dette? Men jeg tenker kanskje at slark her ville ført til at giret slurer og at dette da ikke hadde påvirket motorturtall? PS: Så denne tråden med noe lignende symptomer men der ser det ut til at Turbo satt fast så jeg tenkte det var greit holde våre problemer utenfor den posten. Link to post
dieselfan Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Ypperlig trådtittel og beskrivelse Her har du lagt ned mye og godt arbeid og dette blir en veldig nyttig tråd for Forumet. 6LP-STZE er en helt mekanisk motor og den har som du sikkert vet ikke noe elektronikk. Det gjør det enklere å feilsøke men samtidig så gir det noe røyk når motoren presses. Du virker til å være over snittet kompetent mekanisk så jeg vil råde deg til litt mer diagnose. Motoren virker etter et enkelt prinsipp men samtidig er det mange faktorer, noen er statistisk vanlige feil, andre er sjeldnere. Slik du beskriver det så har du kan du ha enten for lite ladetrykk, restriksjon på luftsiden eller dårlig forstøvning av diesel. Jeg er sånn statistisk mest bekymret for groe på skrog og propeller. Så kompetent du er så bør du uansett ha et 0-2.5bar manometer som kan settes direkte på manifolden. Det forteller så mye. Koster deg ca 1 båtlapp men er verdt så mye mer. Så trenger du en klar slangebit som du setter inn på returen lett synlig men så nær tanken som mulig. Har du ikke luft i returen så vet du mye mer. Skal lese den lange dyktige beskrivelsen din flere ganger og prøve å komme med noe mer etter hvert. Men nå er du igang. Skyttern skrev 36 minutter siden: 4; Skitt på skrog; Hadde vært greit med innspill på om tungdrevet skrog vil føre til så mye røyk eller bare en båt som ikke kommer opp i plan. Helt klart ja Skyttern skrev 38 minutter siden: 2; På ekossiden har vi og en teori; Tette eksoskanaler fra eksosbend->drev gir motstand til eksosen som skal ut og hindrer turbo i å lade nok trykk på luftsiden Så tette eksoskanaler har ikke jeg hørt om noen gang Skyttern skrev 39 minutter siden: Har i vår byttet gir og gasshendler samt vaiere og gjort en del elektrisk opprydding så sesongstarten ble litt sein i år. Sjekk at du får full bevegelse på gassarmen på dieselpumpa, men årsaken til røyken ligger ikke her. Link to post
dieselfan Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Skyttern skrev 45 minutter siden: -Inspisert wastegate; særdeles tung å åpne for hånd, selv med vannpumpetang runt "stangen" og et skrujern til brekkarm. Wastegate ventil kan lekke, det er nok faremomentet her. Om den ikke åpner så får du for høyt ladetrykk. Det skaper ikke røyk. Skyttern skrev 45 minutter siden: 3; Motor; Her er vel en lang liste med mulige årsaker til sort røyk mtp ventiler, stempelringer og dysespisser men er litt usikker på om problemer her er sannsynlig etter stilleligge? Statistisk, så liker ikke dysespisser stilleligge. Om en dyse pisser så skaper det røyk og det gir nedsatt effekt, og noe redusert ladetrykk, Link to post
Skyttern Svart 31.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 dieselfan skrev 46 minutter siden: Du virker til å være over snittet kompetent mekanisk så jeg vil råde deg til litt mer diagnose. Så kompetent du er så bør du uansett ha et 0-2.5bar manometer som kan settes direkte på manifolden. Det forteller så mye. Koster deg ca 1 båtlapp men er verdt så mye mer. Så trenger du en klar slangebit som du setter inn på returen lett synlig men så nær tanken som mulig. Har du ikke luft i returen så vet du mye mer. Skinnet kan nok bedra litt her, men er heldig å ha dyktig familie som bl.annet kjører Rallycross så det er blitt noen timer i verkstedet der. I båt begrenser det seg til litt småmekanisk på utenbords tidligere men vi får se dette som en nyttig erfaring og er bare glad dette skjedde i hjemmehavn og ikke langt på vei med de tilleggsutfordringene det hadde gitt. Tipset om gjennomsiktig retur har jeg sett i flere tråder her så jeg får ta en tur innom Tess og høre om de har slanger. Dieselslangene ligger utsatt til for tråkk og er festet med patentbånd som ser ut til å deformere slangene. Jeg tenkte derfor uansett at disse skulle byttes preventivt i tilfelle delaminering/innsnevringer men rakk ikke det før ferie og prøvetur. Får nok hjelp til både manometer og dysetest, vi må bare finne en fornuftig rekkefølge på hva vi sjekker først. Link to post
dieselfan Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Om ikke båtbudsjettet er uendelig ville jeg forkusert på det som har lav kostnad. En bit med klar slange koster fra 4-30kr på apotek, viltilbehør, Biltema, bilverksted, ClasOhlson+++++ Med den sjekker du om dieselsystemet ditt tar inn luft.Siden du har byttet filter++ så er det en ganske vanlig greie. Om det blir over et vist nivå så klarer ikke dieselpumpa å produsere høyt nok trykk og forstøvningen blir dårlig, motoren blir svak og det blir svartrøyk pga ufullstendig forbrenning. Men du vil vanligvis høre/føle det på gangen om det blir så alvorlig, så om du opplever at motoren går fint så har jeg ikke så mye tro på at det er viktigste årsak. Men siden det er så enkelt å sjekke og koster så lite så vil jeg anbefale å gjøre det. Er motoren lettstartet? Dysetest: Er selvfølgelig en viktig test, men den krever endel skruing og med noe risiko. Det koster gjerne såpass at mange ser på timetelleren og vurderer om det lønner seg med nye dysespisser og innjustering av dyser. Men dette koster og det tar tid og det er absolutt ikke sikkert at det løser noe som helst, så jeg ville drøyd den jobben. Mye du kan sjekke først. Hva vet du om timetall?, er dysene byttet eller sjekket? Ladetrykk Turboen på disse motorene er utrolig seig, noen er nå 25år og lager fortsatt tilstrekkelig ladetrykk... og det er jo det som teller.. de kan se både rustne og sotete ut, men det er kun måling av blad-til-eksoshus klaring og en ladetrykkmåling som kan gi deg en klar diagnose. Mitt råd: Få deg et manometer og riktig overgang asap for da får du en tilstand på veldig mange komponenter. -Luftside av turbo -Eksosside av turbo -Wastegate tetter -Ingen store luftlekkasjer -Ingen store restriksjoner på luftsiden -Ladeluftkjøler er uten store lekkasjer +++ Link to post
dieselfan Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Vil anbefale deg et 63mm, glyserinfylt, rustfritt, med stuss ned eller rett bak alt etter hvordan ditt motorrom er og hvordan du vil ha det. Velger du et slikt manometer kan det stå permanent og da kan du regelmessig få bekreftet at du har riktig ladetrykk, noe som er like godt som en god legesjekk. Her har du noen alternativer til det du får på Tess. Ta med blindpluggen fra porten i innsugsmanifolden som du ønsker å montere i. Håper du ikke velger noe annet enn 0-2.5bar.. https://www.proshop.no/Maaleinstrumenter/Erik-Faergemann-Pressure-gauge-14xoe63-0-25-bar-lm-wglycerin/2897849?srsltid=AfmBOopMDA3PFAvDQj0ksNpymghho8yNK44MLxaS13GPHNZ86clHuBHpUkA https://no.rs-online.com/web/p/pressure-gauges/1846057?cm_mmc=NO-PLA-DS3A-_-google-_-CSS_NO_EN_Pmax_Test-_--_-1846057&matchtype=&=&gad_source=1&gclsrc=ds https://www.ahlsell.no/products/vvs-teknisk/ventiler---filter-og-instrumenter/manometer/9706596 Link to post
KH Scand Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Enig med #dieselfan på overnevnte punkter, men jeg slik jeg leser så hadde dere ikke problem med turtall sen sommer i fjor. Også har båten lagt ute på vannet i vinter, der mistenker jeg at det er groe på båt og drev som gjør at du ikke får mer turtall, utrolig hvor mye dette utgjør på halv planede/planede båter. Når det gjelder soting så tror jeg den trenger en god halvtime med høyt turtall og få brent unna litt. NB ikke press motoren før du får riktig turtall den skal ligge på mellom 3300-3400 skal jeg mene. Link to post
dieselfan Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 KH Scand skrev 26 minutter siden: Enig med #dieselfan på overnevnte punkter, men jeg slik jeg leser så hadde dere ikke problem med turtall sen sommer i fjor. Også har båten lagt ute på vannet i vinter, der mistenker jeg at det er groe på båt og drev som gjør at du ikke får mer turtall, utrolig hvor mye dette utgjør på halv planede/planede båter. Om du ser på sitatet mitt under så finnes det ikke en millimeter sprik mellom din og min menig her Jeg må bare hjelpe TS på hans prinsipper... Tilgang og pris på slipp/løft varierer veldig i dette langstrakte landet. dieselfan skrev for 7 timer siden: Jeg er sånn statistisk mest bekymret for groe på skrog og propeller. KH Scand skrev 34 minutter siden: NB ikke press motoren før du får riktig turtall den skal ligge på mellom 3300-3400 skal jeg mene. Her tror jeg du blander med 6LY motorene. 6LP skal nå 3800 som lystbåtmotor Link to post
Skyttern Svart 31.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 dieselfan skrev for 2 timer siden: Vil anbefale deg et 63mm, glyserinfylt, rustfritt, med stuss ned eller rett bak alt etter hvordan ditt motorrom er og hvordan du vil ha det. Velger du et slikt manometer kan det stå permanent og da kan du regelmessig få bekreftet at du har riktig ladetrykk, noe som er like godt som en god legesjekk. Her har du noen alternativer til det du får på Tess. Ta med blindpluggen fra porten i innsugsmanifolden som du ønsker å montere i. Håper du ikke velger noe annet enn 0-2.5bar.. Takk så langt for gode tips, skal stikke nedom i morgen og kikke etter blindplugger ,slanger og se om jeg får tak i et manometer her i byen. KH Scand skrev 26 minutter siden: Enig med #dieselfan på overnevnte punkter, men jeg slik jeg leser så hadde dere ikke problem med turtall sen sommer i fjor. Også har båten lagt ute på vannet i vinter, der mistenker jeg at det er groe på båt og drev som gjør at du ikke får mer turtall, utrolig hvor mye dette utgjør på halv planede/planede båter. Når det gjelder soting så tror jeg den trenger en god halvtime med høyt turtall og få brent unna litt. NB ikke press motoren før du får riktig turtall den skal ligge på mellom 3300-3400 skal jeg mene. Stemmer, vi marsjet hjem med 3200-3400 RPM og 17-20knop. Båten ligger i brakkvann, og det virker være mest grønske og et slags sjøgress som fester seg til flytepontonger og båter, men dette gjør også vannet melkete og grått så det er vanskelig se noe særlig under vann. Gikk en runde før prøvetur med båtshakken påmontert børste og det virket som om det som satt langs vannlinje og de første 20-30cm under slapp lett - men det kan jo såklart være mer dypere hvor jeg ikke ser. dieselfan skrev 14 minutter siden: Om du ser på sitatet mitt under så finnes det ikke en millimeter sprik mellom din og min menig her Jeg må bare hjelpe TS på hans prinsipper... Tilgang og pris på slipp/løft varierer veldig i dette langstrakte landet. I det minste veldig lærerikt ;) Nærmeste slipp ligger en god time i marsjfart unna, så jeg regner med å måtte bruke havnevesenets maskiner for å komme på land her. Nå har jeg bare sjekket priser mtp løft og vinterlagring på land, så det er mye mulig hjelp å få noen timer for vask og utsett til en overkommelig pris. Skal sjekke dette i høst da vi uansett bør opp for sjekk av drev og zink. Uansett takk for innspillet, det virker absolutt som om også dette må sjekkes litt nøyere før vi går helt av skaftene i motorrommet. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn