KP Startet 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2024 Jeg har en Nidelv 28 fra 1986 der benevnelsen på giret er MS3C. Motoren er en VP TMD 40B. Jeg må ha ut giret for å reparere det. Kan det gjøres uten å ta opp båten fra vannet? Og uten å ta ut motoren? Det ser trangt ut der nede… Hilsener, KP Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Det enkleste er gjerne å løsne flensen til propellaksling, løsne motorfestene, og løfte motoren litt i akterkant, slik at flensene ikke overlapper. Eventuelt trekke akslingen noen cm ut hvis det er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Jeg kjenner godt til både Nidelven og motoren.vil anbefale ut med motoren like godt først som sist det er så trangt at du møter veggen før giret er løst samtidig får du en god anledning til å rengjøre motoren og rommet Sitér dette innlegget Link to post
phjens Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Jeg hadde giret ute på vår Nidelv.Har samme motor og gir som deg.Det gikk uten og ha ute motoren,men det var trangt og jævlig. Sitér dette innlegget Link to post
KP Svart 7.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 Tusen takk for svar! Jeg får se hva vi ender opp med. Jeg er ingen mekaniker, og å sette det bort kan bli dyrt. Kan hende jeg selger båten slik den er med en redusert pris. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 7.August.2024 Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 Dette har jeg gjort flere ganger når jeg hadde problemer med koblingskonen. Etterhvert tok det ca 4 timer å utføre hele operasjonen med demontering av gearkasse (bare løftet den opp på dørken) åpnet gearkasse, slipte "konkopper" som da var blitt polerte i overflaten, sammenstilling av gearkassen, og til slutt montering på motor igjen og feste propellakssling. En slik sliping varte ca 2 sesonger før det begynte å bli trøbbel igjen. Gjorde ingenting med motor - løsnet propellaksling i flens og dyttet aksling litt bakover, løsnet gearwire, tok deretter ut selve gearkassa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.