Jump to content

Kan det være kondensvann i drevet?

Kronidiot

Recommended Posts

Jeg er i prosessen med å kjøpe ny (brukt) båt. Selger virker seriøs og dønn ærlig. Han opplyser at han har byttet olje på drevet om våren, og da har det alltid kommet litt vann med en gang, deretter fin olje. Opplyser at han er blitt fortalt at litt vann er normal kondens. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? 

J-Å skrev 19 minutter siden:

Tja, er det sannsynlig at kondensvann vandrer gjennom oljen uten å misfarge den, eller er det er mer sannsynlig at det er en liten sjøvannslekkasje rundt aksling eller plugg? Ligger båten på sjøen om vinteren ? Type drev?

Vært lagret innendørs vinterstid. Det er Volvo penta DP-E 

En klump av 60kg aluminium og stål har en tendens til å ikke skifte temperatur så raskt.. når innvendige flater i tillegg har oljefilm og det ikke er varme nok til å skape damp... hmmm

Kanskje båtselger virkelig tror på det, det er jo folk som regelmessig ser UFOer... 

Var det min diskusjon hadde jeg forslått vacuum og trykktest av drevet. Ved "pass" betaler kjøper, ved "fail" så betaler selger..

Da kan du kanskje se på reaksjonen hans om han er "helt sikker" på om det drevet er tett :sweat:

J-Å skrev 25 minutter siden:

Det bør ihvertfall sjekkes i det båten settes på land. Hvis det er sjøvannslekkasje av betydning, så vil en da se vann eller misfarget olje. 

Hvor kan det evt lekke sjøvann inn? Hvilke tettinger bør byttes? 

index skrev for 4 timer siden:

Det er vel ikke luftvolum nok inni drevet til å produsere målbare mengder kondens. Så jeg vil tro det er en liten lekkasje der. 

Kanskje det er noe form for lufting for å unngå overtrykk og undertrykk? Eller kanskje en det blir en slik utlufting pga lekkasje?

Jeg har selv mistet halvparten av girolja i girhus på påhenger pga usett øvre tetning, og det uten at det kom vann inn selvbom all olja befinner segvunder vsnn ved kjøring..

Tipper den ble varm under bruk og det blir overtrykk så litt luft ogbolje trykkes ut. Så stopper jeg og vipper opp motoren og da vil den kjøles ned og trekke inn lufta som er ved lekkasjestdet. Hadde forøvrig svart girolje på den ved bytte, mens jeg ellers på andre motorer har gul girolje mår den tappes ut.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...