Kronidiot Startet 1.August.2024 Link til dette innlegget Startet 1.August.2024 Jeg er i prosessen med å kjøpe ny (brukt) båt. Selger virker seriøs og dønn ærlig. Han opplyser at han har byttet olje på drevet om våren, og da har det alltid kommet litt vann med en gang, deretter fin olje. Opplyser at han er blitt fortalt at litt vann er normal kondens. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Tja, er det sannsynlig at kondensvann vandrer gjennom oljen uten å misfarge den, eller er det er mer sannsynlig at det er en liten sjøvannslekkasje rundt aksling eller plugg? Ligger båten på sjøen om vinteren ? Type drev? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Det er vel ikke luftvolum nok inni drevet til å produsere målbare mengder kondens. Så jeg vil tro det er en liten lekkasje der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Kondensvann i drevet kan vel dreie seg om en halv milliliter eller to. Neppe noe man kan oppdage med blotte øye. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 1.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 J-Å skrev On 1.8.2024 at 12.01: Tja, er det sannsynlig at kondensvann vandrer gjennom oljen uten å misfarge den, eller er det er mer sannsynlig at det er en liten sjøvannslekkasje rundt aksling eller plugg? Ligger båten på sjøen om vinteren ? Type drev? Vis hele sitatet Vært lagret innendørs vinterstid. Det er Volvo penta DP-E Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 En klump av 60kg aluminium og stål har en tendens til å ikke skifte temperatur så raskt.. når innvendige flater i tillegg har oljefilm og det ikke er varme nok til å skape damp... hmmm Kanskje båtselger virkelig tror på det, det er jo folk som regelmessig ser UFOer... Var det min diskusjon hadde jeg forslått vacuum og trykktest av drevet. Ved "pass" betaler kjøper, ved "fail" så betaler selger.. Da kan du kanskje se på reaksjonen hans om han er "helt sikker" på om det drevet er tett Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Det bør ihvertfall sjekkes i det båten settes på land. Hvis det er sjøvannslekkasje av betydning, så vil en da se vann eller misfarget olje. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 1.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 J-Å skrev On 1.8.2024 at 13.01: Det bør ihvertfall sjekkes i det båten settes på land. Hvis det er sjøvannslekkasje av betydning, så vil en da se vann eller misfarget olje. Vis hele sitatet Hvor kan det evt lekke sjøvann inn? Hvilke tettinger bør byttes? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Kronidiot skrev On 1.8.2024 at 13.27: Hvor kan det evt lekke sjøvann inn? Hvilke tettinger bør byttes? Vis hele sitatet Jeg kjenner ikke dette drevet i detalj, men jeg ser det nevnes belger, akseltetning (shaft seal) og pakning på oljeplugg. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 På DPE er det vanligste å følge med på: -Propellakseltetninger (Propeller må demonteres for se disse) -Tappeplugg -Fylleplugg -Girvekselaksling (ligger under deksel og er ikke synlig uten demontering av deksel) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 1.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 dieselfan skrev On 1.8.2024 at 15.03: Girvekselaksling Vis hele sitatet Er den på dette bildet? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 index skrev On 1.8.2024 at 12.06: Det er vel ikke luftvolum nok inni drevet til å produsere målbare mengder kondens. Så jeg vil tro det er en liten lekkasje der. Vis hele sitatet Kanskje det er noe form for lufting for å unngå overtrykk og undertrykk? Eller kanskje en det blir en slik utlufting pga lekkasje? Jeg har selv mistet halvparten av girolja i girhus på påhenger pga usett øvre tetning, og det uten at det kom vann inn selvbom all olja befinner segvunder vsnn ved kjøring.. Tipper den ble varm under bruk og det blir overtrykk så litt luft ogbolje trykkes ut. Så stopper jeg og vipper opp motoren og da vil den kjøles ned og trekke inn lufta som er ved lekkasjestdet. Hadde forøvrig svart girolje på den ved bytte, mens jeg ellers på andre motorer har gul girolje mår den tappes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.