Goodspeed Startet 1.August.2024 Link til dette innlegget Startet 1.August.2024 Hadde en del timers gange i dag og såg etter jeg hadde kommet frem at det var litt rødt olje (antar girolje) i kjølen under girkasse. Det var helt minimalt og ikke så mye at det var snakk om «ansamling», men likevel tydelig at det var litt rød olje. Det er vanskelig å se under girkassen, prøvde å tørke med klut under. Kom litt olje på den men det var mer type oljeskit enn oljelekkasje. Det ble foretatt skifte girolje forrige eier i våres. Kan det svette om det har blitt fylt for mye? Jeg har ikke opplevd dette de turene jeg har hatt så langt, men i dag var første tur i litt lengre strekk (50 NM) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Hvordan er oljenivået? Gjøre godt rent for å se hvor det eventuelt lekker, peile olje ofte og bruke båten for å se hvordan dette utvikler seg vil være mitt forslag. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 1.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Brigg skrev 13 minutter siden: Hvordan er oljenivået? Gjøre godt rent for å se hvor det eventuelt lekker, peile olje ofte og bruke båten for å se hvordan dette utvikler seg vil være mitt forslag. Skal sjekke det ut. Får følge med utviklingen. Veldig små mengder. Så kan jo håpe det ikke er noe lekkasjetegn i seg selv. På ferie så håper å kunne fortsette som normalt inntil videre. :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Goodspeed Svart 1.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Brigg skrev 1 time siden: Hvordan er oljenivået? Gjøre godt rent for å se hvor det eventuelt lekker, peile olje ofte og bruke båten for å se hvordan dette utvikler seg vil være mitt forslag. Ser ut som det kan ha kommet ut fra denne. Hvilken hensikt har denne? Dekselet på toppen sitter løst på(der jeg holder rundt) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Lufteventil, for å utligne trykket inne i kassa ved varierende temperatur. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 1.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Regner med det da kan komme litt olje med i ventileringen da slik at det kan forklare oljen? Basert på mengde så virker det jo ikke som en direkte lekkasje. Får følge med og se utviklingen. Men tror i alle fall jeg har kilden Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Captain A Svart 1.August.2024 Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 99% sikkert litt søl ved oljeskift… Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 1.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2024 Captain A skrev for 1 time siden: 99% sikkert litt søl ved oljeskift… Godt mulig, og så kom det til syne i dag når jeg gikk en stund og den hadde utligning underveis og lufttrykket sprutet oljen som lå der. Har tørket opp og får sjekke etter neste tur Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Goodspeed Svart 5.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Brigg skrev On 1.8.2024 at 15.40: Hvordan er oljenivået? Oljenivået var like over maks. Dette ble målt på kaldt gir uten at motor hadde vært startet (noe det i iht instruks skal). Antar at litt olje da blir dratt rundt og nivået senkes noe. Men vil litt for mye olje kunne medføre slik svetting? Hadde motor i drift ca 3,5 timer i dag og da såg det ut som under (var rent før start) altså ikke store mengder Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Om det ikke er søl fra tidligere oljeskift eller noe sånt må det jo komme ut et eller annet sted på giret. Ser du noen lekkasje noe sted? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 5.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Brigg skrev 1 time siden: Om det ikke er søl fra tidligere oljeskift eller noe sånt må det jo komme ut et eller annet sted på giret. Ser du noen lekkasje noe sted? Ja, lekkasjen er fra den lufteventilen nevnt over. Det er tydelig søl rundt den etter tur. Så derfor jeg lurte på om evt for mye olje kunne føre til at det ble svettet ut gjennom den? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Ved for mye olje kan det kanskje komme ut gjennom lufteventilen. Men slik du beskriver det høres det ikke ut som om du har veldig høyt oljenivå. Men du kunne kanskje peilet olja slik instruksjonsboka beskriver for å være sikker. Lufteventilen kan demonteres og rengjøres med motorvask, bremserens eller lignende. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.